خانه / فرهنگ و هنر / سینما / برگزاری نخستین جشنواره ملی فلم ” لاجورد ” در افغانستان

برگزاری نخستین جشنواره ملی فلم ” لاجورد ” در افغانستان

برگزاری نخستین‌ جشنواره ملی فلم در افغانستان
جشنواره ملی فلم
لاجورد در افغانستان برگزار می‌شود

کابل/۲۱اسد/فرهنگستان
برای نخستین بار جشنواره ملی فلم افغانستان امسال زیر نام”لاجورد” برای ده روز در ماه قوس
جاری برگزار می‌شود.

جشنواره لاجورد برای دو ماه یعنی از پانزده هم ماه اسد تا پانزده ماه میزان به فلم سازان افغانستان در داخل و بیرون کشور مهلت داده است که فلم‌های شان را برای رقابت در این جشنواره نامزد کنند.

جشنواره‌های فلم زنان هرات و مهرگان در کشور همه ساله برگزار می‌شوند، اما این نخستین‌بار است که حکومت چنین جشنواره‌یی برگزار می‌کند.
برای برگزاری این جشنواره فلم‌هایی که در میان سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۹ هجری خورشیدی ساخته شده اند، در پنج بخش نامزد دریافت جایزه خواهند شد.
مریم جهان بین، برگزار کننده این جشنواره می‌گوید:”این نخستین جشنوارۀ دولتی سینمایی افغانستان است، ما فراخوان را پخش کردیم که دو ماه این فراخوان زمان دارد و هیچ محدودیتی در دریافت آثار نداریم.”
از میان فلم‌های رسیده به این جشنواره، ۲۰ فلم در بخش فلم‌های داستانی، ۴۰ فلم در بخش فلم کوتاه، ۱۵ مستند داستانی، ۳۰ مستند کوتاه و پنج فلم انیمیشن به رقابت خواهند رفت که فلم‌های برنده در جریان ده روز برگزاری جشنواره، اعلام خواهند شد.
همایون پاییز، فلم ساز و بازیگر سینمایی می‌گوید که در ۵۲ سال عمر افغان فلم نخستین‌بار است که جشنواره ملی از سوی حکومت راه انداخته می‌شود.وی در این جشنواره  با سه فلم حضور خواهد داشت.

صحرا کریمی، رییس افغان فلم گفت که جشنواره‌ها باعث ترغیب فلم سازان به تولید فلم‌های بهتری در افغانستان می‌شود، چون در واقع هرسال ارزیابی می‌شوند و یک مرور بر کارنامه سینمایی و فلم‌سازی یک کشور نیز خواهد شد.
خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*