خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / برگزاری جشنواره فلم در کابل؛ ۳۷ فلم به نمایش گذاشته خواهند شد

برگزاری جشنواره فلم در کابل؛ ۳۷ فلم به نمایش گذاشته خواهند شد

کابل/۶سنبله/فرهنگستان
پس از یک سال وقفه، سی و هفت فلم برای چهار روز در سینماهای کابل به نمایش گذاشته خواهند شد. این فلم‌ها، شامل فلم‌های هنری، داستانی، و مستندهای کوتاه استند.
جشنواره فلم‌های کوتاه و مستند ساخت افغانستان با مشارکت سازمان رادیو و تلویزیون ملی و چهار انجمن سینمایی ام‌روز (یکشنبه،۶سنبله) در دو سینمای فعال کابل افتتاح شد.
سینما گران با ابراز خرسندی از نمایش این فلم‌ها در کابل، از طالبان می‌خواهند که برای بانوان در کشور فرصت داده شود که در فلم‌ها نقش بازی کنند.
عبدالصبور خنجی، هنرپیشه و کارگردان، در باره بازگشایی سینماها، گفت: «پس از یک سال در سینما باز شد ما بر همین خوش هستیم که در سینما باز شد و ما خدمت می‌کنیم.»
فیاض افتخار، کارگردان فلم، می‌گوید: «در همین شرایط که هستیم ما از امکانات جیبی خود که داشتیم سر فلم‌های خود مصرف کنیم. خوش بر همین بودیم که ما بتوانیم کارهای خود را کنیم.»
هرچند نقش بانوان در این فلم‌ها اندک استند؛ اما عاطفه محمدی، کارگردان، فلمی را که به موضوع معتادان به مواد مخدر و چالش‌های زندگی آنان می‌پردازد، به نمایش گذاشته است.
عاطفه محمدی گفت: «تقریبا معجزه معلوم می‌شود در این شرایط سینما باز شود و ما بتوانیم فلم پخش کنیم در سینما افغانستان.»
محمد بشیر، هنرپیشه، می‌گوید: «ما از اینها می‌خواهیم که دیگر دروازه سینما را باز بماند و مرا کمک کنند تا دیگر فلم‌های خود را بسازیم.»
تماشاگران نیز می‌گویند که این فلم‌ها پیام‌های از درد جامعه دارند. آنان می‌خواهند که برای زنان در بخش سینما نیز بیشتر جا داده شود.
زهرا مرتضوی، اشتراک‌کننده، گفت: «در همین عرصه خانم‌ها را ممانعت نکنند چون حق خانم هاست. یک فلم که در آن خانم کار نکنند فکر نکنم زیبایی داشته باشد چون یک چیز طبیعی باید بیاید. فلم یک چیز است که وقتی ببینی نباید بفهمی که فلم است.»
ظفر، اشتراک‌کننده، می‌گوید: «دو یا سه فلم را که تماشا کردیم فلم‌های بودند که جنگ را پوشش می‌داد یا این که مثلآ محروم شدن یک تعداد دختران از حق تحصیل و این مسایل بود.»
این فلم‌ها برای چهار روز به گونه رایگان در دو سینمای کابل به نمایش گذاشته شده اند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*