خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / بحران بشری در افغانستان؛ گرسنگی مردم و تمسخر طالبان

بحران بشری در افغانستان؛ گرسنگی مردم و تمسخر طالبان

کابل/۱۲جدی/فرهنگستان
پس از صدور فرمان ممنوعیت کار زنان در موسسه‌های داخلی و بین‌المللی از سوی گروه طالبان، این دستور با محکومیت گسترده بین‌المللی، به ویژه از سوی کشورهای اسلامی، مواجه شد.
اما گروه طالبان تاکنون هیچ نوع انعطافی از خود برای لغو این دستور نشان نداده‌اند و در تازه‌ترین مورد سخنگوی این گروه از صدور آن دفاع کرده است.
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان گفته است: ««کار زنان در تمام نهادهای دولتی در بخش‌های که غیرضروری بوده، از اول به قدرت رسیدن امارت اسلامی ممنوع شد.»
او افزوده: «به زنان در موسسات غیردولتی هم فرصت داده شده بود و پس از تحقیقات، امارت اسلامی به این نتیجه رسید که زنان به هیچ صورت نباید در این موسسات کار کنند. چون این موسسات تحت کنترل امارت نیست، خطر برای زنان زیاد است و گزارش‌های خطرناکی هم به ما رسیده است.»
در این گفتگو از سخنگوی گروه طالبان پرسیده شد که بسیاری از زنانی که کارمند موسسه‌های داخلی و بین المللی بودند، نان آور خانواده‌ها و فرزندان شان هستند، اکنون آنها برای خانواده و کودکان خود چگونه نان پیدا کنند؟
ذبیح الله مجاهد در پاسخ به این سوال، کار زنان در سازمان‌های غیردولتی را به دزدی تشبه کرده و گفت که آن‌ها نمی‌تواند به کسی اجازه دزدی بدهد.
این سخنان با واکنش‌های گسترده از سوی شهروندان افغانستان مواجه شده است و آنها آن را توهین به مردم می‌دانند.

گرسنگی مردم زیر سلطه طالبان
گروه طالبان پس از تسلط بر افغانستان کار زنان در ادارات دولتی را ممنوع کردند و کارمندان زن نهادهای دولتی را به صورت دسته‌جمعی اخراج کردند.
اکنون این گروه کار زنان را در  سازمان‌های غیر دولتی داخلی و بین‌المللی نیز ممنوع کرده‌اند و با این محدودیت‌ها، زنان افغانستان یکبار دیگر از جامعه به صورت کامل حذف و در کنج خانه‌ها زندانی شدند.
این گروه در حالی کار زنان در سازمان‌های غیردولتی را ممنوع کرده‌اند که میزان فقر در افغانستان هر روز رو به افزایش است و شمار افرادی که در معرض خطر قحطی قرار دارند نیز  در حال افزایش است.
بر اساس آمار سازمان ملل متحد، اکنون ۲۸ میلیون نفر از شهروندان افغانستان نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند، اما این کمک‌ها بدون کارمندان زن نمی‌تواند به دسترس همه مردم قرار گیرد.
ممنوع شدن کار زنان در موسسه‌های داخلی و بین‌المللی، میزان فقر و گرسنگی را در جامعه افغانستان افزایش می‌دهد و خانواده‌های بیشتری را در معرض قحطی و ناداری قرار خواهد داد.
بر اثر بیش از چهار دهه جنگ در افغانستان، بسیاری از خانواده‌ها سرپرست مرد خود را از دست داده‌اند و اکنون زنان مسئولیت تأمین نان و مخارج این خانواده‌ها را به عهده دارند.
با ممنوع شدن کار زنان، این خانواده‌ها در معرض آسیب پذیری جدی و شدید قرار گرفته‌اند و نمی‌دانند که چگونه نان شب فرزندان خود را تأمین کنند.

تمسخر طالبان بر گرسنگی مردم
سخنان ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در گفتگو با بی‌بی‌سی و تشبیه کار زنان در سازمان‌های غیردولتی داخلی و بین‌المللی به «دزدی» با واکنش گسترده شهروندان افغانستان مواجه شده و بسیاری از شهروندان آن را «توهین‌آمیز» و «تمسخر گرسنگی» مردم دانسته‌اند.
سخنگوی گروه تروریستی طالبان در این گفتگو گفته است در مورد کار زنانی که نان آور خانواده‌های‌شان هستند، گفته است که: «برای امرار معیشت خیلی مهم است که چه راهی را استفاده می‌کنیم که باید در چارچوب شریعت اسلامی باشد. مثلا کسی استدلال کند که من دزدی می‌کنم، ولی برای کودکان غذا می‌رسانم، ما که نمی‌توانیم به او اجازه بدهیم دزدی کند. اینها راه‌های غیرشرعی هستند و خواهران و برادران مسلمان باید راه‌های شرعی امرار معیشت را پیدا کنند.»
شهروندان افغانستان، صحبت‌های سخنگوی طالبان را «تفکر بدوی» و توهین به زنان زحمت‌کش و مسلمان افغانستان دانسته‌اند.
آن‌ها با اشاره به جنگ‌های طولانی مدت در افغانستان، می‌گویند وقتی شما زنان را از کار در ادارات دولتی و سازمان‌های غیردولتی منع می‌کنید، «آیا فکر کرده‌اید که زنان بیوه چگونه برای کودکان خود نان پیدا کنند؟ شوهران شان را که در جنگ کشتید، آنها اگر کار نکنند، چگونه نان پیدا کنند، کودکان شان چه بخورند؟»
بسیاری از شهروندان نوشته‌اند که زنان افغانستان سالها با عزت و افتخار در ادارات دولتی و غیردولتی کار کردند و هیچ کسی فکر نکرده است کار کردن زن «خلاف عفت و حیا» است.
آن‌ها می‌گویند مشکل اصلی تفکر بدوی و عقب مانده گروه طالبان است که فکر می‌کنند هرجا که زن حضور داشته باشد، حتما فساد نیز رخ خواهد داد. به باور شهروندان افغانستان، گروه طالبان به شعور انسانی و عفت و پاکدامنی زنان مسلمان افغانستان، توهین و بی‌احترامی می‌کنند.
گروه طالبان در یک و نیم سال گذشته، زنان افغانستان را به بهانه‌های مختلف از آموزش، کار، تفریح و تمام حقوق ابتدایی شان محروم کرده‌اند.
کارشناسان و عالمان دینی به این باور هستند که دستورات گروه طالبان در تضاد با آموزه‌های دینی قرار دارد و این گروه از دستورات دینی سوء استفاده می‌کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*