خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / بازگشت روزانه ۲۰۰ پناه‌جوی افغانستان از ترکیه

بازگشت روزانه ۲۰۰ پناه‌جوی افغانستان از ترکیه

کابل/۲۲دلو/فرهنگستان
مسوولان وزارت مهاجران و عودت کننده گان می گویند که روزانه تا دوصد تن ازپناهجویان افغان از ترکیه به افغانستان برگشتانده می شوند.
وزیر مهاجران و برگشت کننده‌گان می‌گوید که طالبان با جنگ افروزی و ایجاد ناامنی عامل بنیادی بیجاه شدن و مهاجرت ده‌ها هزار تن از کشور در بیست سال گذشته‌است.
نور رحمان اخلاقی افزایش ناامنی‌های ماه‌های اخیر را  بر شمار جوانانی که کشور را ترک می کنند تاثیر گذار می‌گوید اما می‌افزاید که به علت مهاجرت‌های غیرقانونی آمار دقیق از شمار کسانی که تاکنون افغانستان را به علت پناهنده شدن به کشورهای دیگر ترک کرده اند ، در دسترس  ندارد.
آقای اخلاقی در این باره گفت:«هرچه که ناامنی بیشتر می‌شود، بیجاشده‌گی داخلی بیشتر می‌شود مستقیما سطح مهاجرت را بالا میبره، اما ما هیچ وقت به یک آمار دسترسی نمیداشته باشیم، بخاطر که این یک مهاجرت غیر منظم می باشد.»
وزیر مهاجران و برگشت کننده‌گان می‌گوید که ۶ اعشاریه ۶ میلیون شهروند افغانستان در کشورهای مختلف در سراسر جهان زنده گی می‌کنند. اما این نهاد آمار دقیق از شمار شهروندان مهاجر شده به علت مهاجرت‌های غیرقانونی ندارد.
چندی پیش وزارت خارجه افغانستان در ماه جنوری گفت که تنها ۲۰۰ هزار مهاجر غیر قانونی افغان در سال ۲۰۱۹ در ترکیه به دست پولیس افتاده بودند که ۸۰ هزار آن‌ها به صورت داوطلبانه به افغانستان برگشتانده شده اند.
به اساس گفته‌های وزارت امور مهاجرین افغانستان از اوایل امسال  ۲۴۹ پناهجو به شکل اجباری و ۲۵ نفر به شکل داوطلبانه از کشورهای اروپایی نیز به افغانستان برگشت کرده اند. اما پس از ماه مارچ به دلیل شیوع ویروس کرونا اخراج اجباری و برگشت داوطلبانه مهاجرین افغان از کشورهای اروپایی متوقف شده است.
خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*