کابل/۱۶دلو/فرهنگستان
مسوولان ریاست مهاجرین و عودت کننده‌گان طالبان در ولایت نیمروز اعلام کرده‌اند که در یک هفته گذشته (۸ تا ۱۴ دلو) حدود ۷ هزار و ۶۱۲ مهاجر افغان از ایران به کشور برگشته‌اند.

صدیق‌الله نصرت، رئیس مهاجرین و عودت‌کنندگان ولایت نیمروز روز (شنبه، ۱۵دلو) گفته که ۵۱۹ مهاجر که از لحاظ اقتصادی در حالت بد به سر می‌بردند از سوی دفترسازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) برای آنان کمک نقدی صورت گرفته است.
او همچنان گفته که برای بقیه خانواده ها از سوی این سازمان مقداری مواد خوراکی و غیر خوراکی نیز توزیع شده است.
رئیس مهاجرین و عودت‌کنندگان ولایت نیمروز می‌گوید که از یک هفته گذشته تا چهاردهم دلو حدود هفت هزار و ۶۱۲ مهاجر افغان از راه ابریشم از کشور ایران دباره وارد افغانستان شده اند.
این سخنان در حالی مطرح می‌شود که وزارت امور مهاجرین تفاهمنامه همکاری میان این وزارت و موسسه «وستا» به منظور ایجاد نمودن شغل برای بیش از هزار خانواده نیازمند، به روز (شنبه ۱۵دلو) در مقر این وزارت امضا کرده است.
در همین حال شماری از کارشناسان دلیل اصلی مهاجرت به کشورهای همسایه را پدیده‌های همچو فقر، بیکاری، عدم امنیت شغلی، و نا امنی عنوان می‌کنند.
از سوی هم شماری از شهروندان کشور می‌گویند در صورتی که برای آنان در کشور زمینه کار مساعد نباشد چاره جز مهاجرت ندارند.
پیش از این مسولان وزارت امور مهاجرین از بازگشت سه هزار مهاجر افغان از ایران به افغانستان خبر داد و گفت که شماری از این مهاجرین به گونه اجباری از سوی دولت ایران دوباره به کشور برگشته اند و اما شماری دیگر آنان به خواست خود دباره به کشور بازگشت نموده اند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی