خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / بازگشایی مکتب‌های دخترانه و پسرانه در سوم حمل

بازگشایی مکتب‌های دخترانه و پسرانه در سوم حمل

کابل/۲۶حوت/فرهنگستان
مسوولان وزارت معارف افغانستان از باز شدن دروازه مکتب‌های به روی دخترانه و پسرانه در سوم ماه حمل سال ۱۴۰۱خورشیدی خبر داد و گفت که در سال جدید خورشید راهکار های تازه برای دانش‌آموزان نیز مدنظر گرفته شده اند.
با این حال، دانش‌آموزان به ویژه دانش‌آموزان دختر با استقبال از بازگشایی مکتب‌ها در سال آینده، خواهان بهتر شدن کیفیت آموزش در استند.
عزیز احمد ریان، رییس نشرات و روابط عامه وزارت معارف، گفت: «در سوم حمل سال ۱۴۰۱ تمام مکتب‌های دخترانه و پسرانه در افغانستان تا صنف دوازدهم شروع خواهد شد.»
آغاز دوباره مکتب‌های دخترانه بالاتر از صنف ششم در بهار پیش رو، امید را در دل دانش‌آموزان زنده ساخته است. شیلا – شانزده ساله – دانش‌آموز صنف دهم مکتب است. او می‌گوید که برای آغاز درس هایش لحظه شماری می‌کند.
شیلا گفت: «یک سال ما بخاطر تحولات که در افغانستان آمد، به هدر رفت و نتوانستیم درس بخوانیم. آرزو دارم از مکتب فارغ شوم و وارد دانشگاه شوم.»
حاسنات، دانش‌آموز دیگر می‌گوید: «من صنف پنج استم، مکتب می‌روم، وقتی دختران بزرگ به مکتب نمی‌روند، فکر می کنم روزی می‌رسد که من هم شاید به مکتب رفته نتوانم.»
در این میان، فعالان عرصه حقوق بانوان می‌گویند که آغاز مکتب‌های دخترانه در افغانستان باید بی هیچ قید و شرطی آغاز شود.
وحیده عدالت جو، استاد دانشگاه، گفت: «امیدوار استیم که درب مکتب های دخترانه باز شود تا از صدمه های روحی و جسمی دختران ما جلوگیری شود.»
رفتن دختران به مکتب ها، حرمت گذاشنن به حقوق زنان و اقلیت‌ها از شرط هایی به رسمیت شناختن طالبان از سوی جامعه جهانی استند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*