خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / بازداشت مهاجران افغان در پاکستان؛ خانواده‌ها نباید پشت میله‌های زندان باشند

بازداشت مهاجران افغان در پاکستان؛ خانواده‌ها نباید پشت میله‌های زندان باشند

کابل/۹جدی/فرهنگستان
سفارت افغانستان در اسلام‌آباد گفته است که زندانی و شکنجه‌کردن شهروندان مهاجر و مسافر افغانستان در پاکستان بسیار دردآور است و نتیجه‌ی خوبی برای روابط دو کشور برادر ندارد.
این سفارت روز (پنج‌شنبه، ۸ جدی) در رشته‌تویتی نوشته است که علی‌رغم وعده‌های مقام‌ها و ادارات پاکستانی، هنوز هم ده‌ها شهروند افغانستان به‌شمول زنان و کودکان از زندان‌های پاکستان، به ویژه ایالت سند آن کشور رها نشده‌اند.
دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) در پاکستان گفته است که از دیدن تصاویر و گزارش‌های بازداشت مهاجران افغانستانی در پاکستان، به‌ویژه در شهر کراچی ایالت سند این کشور «بسیار نگران» است.
این دفتر گفته است که خانواده‌ها و فرزندان صرف‌نظر از وضعیت‌شان، نباید پشت میله‌های زندان باشند: «ما درخواست می‌کنیم که مردم نباید به‌دلیل استفاده از حق اساسی انسانی خود برای پناهندگی مجازات یا جرم‌انگاری شود.»
دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در اسلام‎آباد همچنین از کشورهای همسایه‌ی افغانستان خواسته است تا مانند گذشته به حمایت از کسانی که به دنبال امنیت هستند، ادامه دهند.
این دفتر همچنین در سطح جهانی از کشورها خواسته است تا بازگشت اجباری شهروندان کنونی و سابق افغانستان را تا زمان بهبود کامل اوضاع امنیتی، حاکمیت قانون و وضعیت حقوق بشر در افغانستان، متوقف کنند.
اخیرا گزارش شد که یک باشنده‌ی ولایت فاریاب که مریضی سرطان داشته و برای درمان به پاکستان رفته بود، از سوی نیروهای پاکستانی بازداشت و زندانی شده است.
این سفارت ام‌روز(جمعه، ۹جدی) در رشته‌تویتی نوشته است که هرچه زودتر شهروندان افغانستان به‌شمول زنان، کودکان، محاسن‌سفیدان و افراد مریض را از زندان‌های آن کشور رها کرده و به این روند پایان بدهد.
این درحالی است که چند روز پیش خبرگزاری باختر که تحت کنترل طالبان فعالیت دارد، به نقل از سفارت افغانستان در پاکستان گفته بود که دوهزار شهروند افغانستان از جمله زنان و کودکان در زندان‌های پاکستان زندانی هستند که از این میان حدود ۵۰۰ تن‌شان آزاد شده‌اند. این شمار زندانیان به‌دلیل نداشتن اسناد قانونی در زندان‌های پاکستان زندانی هستند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*