خانه / خبرها / انتقال اموال تجارتی از طریق دهلیز هوایی میان هند و افغانستان

انتقال اموال تجارتی از طریق دهلیز هوایی میان هند و افغانستان

انتقال اموال تجارتی از طریق دهلیز هوایی میان هند و افغانستان :

فردا یکشنبه، ۲۸ جوزا اولین دهلیز هوایی میان افغانستان و هند برای انتقال اموال تجارتی میان دو کشور آغاز به کار میکند.
انتقال این اموال توسط طیاره های کارگوی شرکت هوائی آریانا انجام خواهد شد.اولین محموله صادراتی افغانستان بوزن ۶۰ تن که بیشتر آن محصولات زراعتی است، فردا به هند منتقل خواهد شد.
با آغاز پروازهای کارگو، وابستگی افغانستان برای صادرات کالا به پاکستان کمتر خواهد شد.
در روزهای آینده محموله تجارتی هند شامل ادویه، وسایل آرایشی و مواد غذایی نیز به کابل خواهد رسید.
مسئولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان اعلام کرده‌اند که در حال حاضر پروازهای کارگو به هند از میدان های هوائی بین المللی کابل و قندهار انجام میشود ولی در آینده نزدیک این پرواز از میدان های هوائی بلخ و هرات نیز آغاز خواهد شد.
گوپال بگلای، سخنگوی وزارت خارجه هند گفته است که این پروازها شاید ماه یکبار یا دو هفته یکبار انجام شود.
بر اساس یک خبر دیگراتاق تجارت و صنایع توافق‌نامه انتقال اقلام صادراتی کشور از میدان های هوائی کابل و کندهار به میدان های دهلی و امرتسر کشور هندوستان را با شرکت‌هوایی آریانا به‌امضاء رسانید.
براساس این توافق‌نامه شرکت هوایی آریانا میوه‌جات تازه و خشک، نباتات طبی، سبزیجات، قالین، مواد صادراتی معدنی، صنایع دستی، محصولات حیوانی و سایر اموال تجارتی را به نرخ مناسب به‌کشور هندوستان انتقال میدهد.
مطابق مواد این توافق‌نامه انتقال کارگو از میدان بین‌المللی کابل و میدان قندهار به میدان های دهلی و امرتسر هندوستان توسط طیاره با پرداخت قیمت فی کیلو “۲۰” سنت از جانب تاجر و بقیه آن از جانب حکومت افغانستان، انجام میشود، و در برگشت نیز انتقال کارگو از میدان های هوائی دهلی و امرتسر به میدان بین‌المللی کابل و کندهار نیز با پرداخت “۴۰” سنت از جانب تاجر و بقیه آن از جانب حکومت افغانستان، صورت میگیرد.
توافق بر سر ایجاد این دهلیز میان رئیس‌جمهوری افغانستان و صدراعظم هند در حاشیه ششمین ‘اجلاس قلب آسیا در مورد افغانستان ‘ در دسامبر سال گذشته میلادی اعلام شده بود.
ادامه تنش‌های مرزی بین افغانستان و پاکستان، بر کار تاجران افغان تاثیرات منفی گذاشته است، بارها به دلیل ادامه تنش سیاسی میان دو کشور، اموال صادراتی تاجران افغانستان که بیشتر آنها میوه است، در مرزهای دو کشور گیر مانده و نابود شده است.
افغانستان برای جلوگیری از این کار تلاش کرده که راه‌های بدیل را برای صادرات میوه افغانستان در نظر گیرد و ایجاد دهلیز هوایی میان افغانستان و هند یکی از راه حل‌ها در این مورد بود.
حالا که تلاش‌های دولت افغانستان برای صادرات میوه و تولیدات زراعتی از طریق هوا به هند نهایی شده، به نظر میرسد که افغانستان با شکستن آنچه کارشناسان محاصره اقتصادی افغانستان توسط پاکستان میخوانند، نزدیک شده باشد.

خواجه میر احمد

فرهنگستان

۱۷ جون ۲۰۱۷

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*