خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / افغانستان در فهرست بیشترین بیجاشده‌گان داخلی در جنوب آسیا

افغانستان در فهرست بیشترین بیجاشده‌گان داخلی در جنوب آسیا

کابل/۲۲ثور/فرهنگستان
به اساس گزارش تازه شورای پناهندگان ناروی، افغانستان از سال ۲۰۱۳ تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی با بیش از ۴ میلیون بیجاشده‌ی داخلی در جنوب آسیا جایگاه نخست را دارد.
در این گزارش آمده که، ۷۱.۱ میلیون تن در سطح جهان به علت درگیری‌ها و رویداد‌های طبیعی در کشورهای‌شان بیجا شده‌اند.
در بخشی از گزارش کمیته ناروی در باره بیجاشدگان داخلی در جنوب آسیا گفته شده که در افغانستان ۴۳۹۴۰۰۰ تن در اثر درگیری و خشونت، و ۲۱۶۴۰۰۰ تن دیگر در اثر بلای طبیعی، در پاکستان۲۱۰۰۰ تن در اثر درگیری و خشونت و ۱۰۲۵۰۰۰ در اثر بلای طبیعی، در هند ۶۳۱۰۰۰ تن در اثر درگیری و خشونت و ۲۲۰۰۰ در اثر بلای طبیعی، در بنگلادیش ۴۲۷۰۰۰ تن دراثر درگیری و خشونت و ۸۶۰۰ تن دیگر در اثر بلای طبیعی و در نپال ۵۸۰۰۰ در اثر بلای طبیعی بیجا شده‌اند.
بربنیاد این گزارش، از سال ۲۰۱۳ تا پایان سال ۲۰۲۲پنج کشور به شمول افغانستان، پاکستان، هند، بنگله دیش و نپال به علت درگیری‌ها و آفت‌های طبیعی بیش‌ترین شمار بیجا شدگان داخلی را داشته‌اند.
ماه گل بیجاشده هلمند که ۱۱ فرزندش را در اثر جنگ و خشونت از دست داده می‌گوید که از ۱۵ سال بدینسو در اوضاع بدی در کابل به سر می‌برد.
با این حال، برخی از بیجاشدگان داخلی در کابل، از حکومت سرپرست و نهاد‌های مدد‌رسان می‌خواهند تا به اوضاع آنان توجه جدی کنند.
خواجه محمد، بیجا شده هلمند، گفت: « خواست ما این است که این‌جا افراد بی‌زمین به صدها و هزارها تن که در کابل بی‌زمین است باید برای ‌آن‌ها زمین و جای داده شود که ما برویم و به کار و غریبی خود برسیم.»
عبدالشکور، بیجا شده ازرگان، گفت: «در این وطن خوار و غریب خیلی است اولش خودم که توان خرید نان را ندارم باید با ما کمک شود.»
بخش دیگر این گزارش نشان می‌دهد که تنها در سال دوهزار و بیست و دو میلادی ۳۲ هزار تن به علت خشونت‌ها و درگیری‌ها و ۲۲ هزار تن دیگر به علت آفات طبیعی آواره شده‌اند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*