خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / افزایش بیجاشده‌گان بر اثر حوادث طبیعی در یک سال گذشته

افزایش بیجاشده‌گان بر اثر حوادث طبیعی در یک سال گذشته

کابل/۲۵ثور/فرهنگستان
مرکز نظارت بر بیجاشدگان داخلی در یک گزارش تازه گفته است که ۲۲۰ هزار تن در افغانستان بر اثر حوادث طبیعی در سال ۲۰۲۲ بیجا شده اند.
بر اساس این گزارش، موارد بیجا شدن داخلی ناشی از منازعه در افغانستان پس از روی کار آمدن امارت اسلامی از ۷۲۳ هزار تن در سال ۲۰۲۱ به ۳۲ هزار تن در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است.
در گزارش همچنان آمده است که طبق آمار دیسمبر سال ۲۰۲۲، بیش از شش میلیون و ششصد هزار نفر در افغانستان در آوارگی بسر می‌برند که دو سوم آن‌ها در نتیجه منازعه و متباقی بر اثر حوادث طبیعی است. افغانستان پس از سوریه بیشترین تعداد بیجا شدگان داخلی دارد.
مرکز نظارت بر بیجاشدگان داخلی گفته است که شمار آوارگان داخلی در سراسر جهان در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۷۱.۱ میلیون نفر رسیده است که این آمار افزایش ۲۰ درصدی نسبت به سال قبلی‌اش را نشان می‌دهد.
براساس گزارش این سازمان، نزدیک به سه چهارم افراد در ده کشور به شمول افغانستان به دلیل درگیری‌ها، منازعات، آفات طبیعی و تغییرات اقلیمی بیجا شده اند و برای یافتن مکان‌های امن و پناهگاه تلاش می‌کنند.
با این حال اداره هماهنگی کمک‌رسانی سازمان ملل متحد در افغانستان اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۳ برای حل بحران آب و فاضلاب در این کشور به ۴۷۹.۴ میلیون دالر نیاز است.
به گفته این نهاد، آٓمار خانواده‌هایی که در افغانستان با کمبود آب آشامیدنی مواجه ‌اند در سال ۲۰۲۲ تا ۶۰ درصد افزایش یافته است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*