خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / اعتراض پناهجویان افغانستان در اردوگاه ابوظبی

اعتراض پناهجویان افغانستان در اردوگاه ابوظبی

کابل/۲۳دلو/فرهنگستان
بیش از ده هزار پناهجوی افغانستان که از زمان سقوط کابل در اوردگاه ابوظبی به سر می‌برند گفته‌اند که از پنج‌ماه به این سو در این اردوگاه نگهداری می‌شوند، اما از سرنوشت انتقال آنان به ایالات  متحده امریکا خبری نیست.
این پناهجویان که هنگام سقوط ساختار سیاسی افغانستان از فرودگاه کابل توسط آمریکا تخلیه شدند، ما‌ه‌ها است که در امارات گیر مانده‌اند.
معترضان علیه سیاست‌های آمریکا برای چهارمین روز متوالی دست به تظاهرات زده‌اند و خواستار اسکان مجدد هستند.
یک تن از معترضان گفت: «به چشم دوگانه و یک بام و دو هوا به ما دیده نشود. همان برخوردی که در قبال پناهجویان در کمپ قطر و سایر کمپ‌ها شده است باید با این‌ها هم به همان قسم برخورد شود.»
یک تن دیگر از معترضان گفت: «سطح حوصله مردم به یک حدی رسیده است که دیگر تحمل نمی‌شود، یعنی مثل زندانی‌ها در این جا به سر می‌برند. همیشه این‌جا در حالت قرنطین گفته، همه جاها بند هستند.»
معترضان ایالات متحده را به برخورد دوگانه در روند انتقال پناهجویان از اردوگاه‌های قطر و امارات متحده عربی متهم می‌کنند و می‌گویند که به دلیل وجود تهدیدهای امنیتی راه برگشت به افغانستان ندارند.
یلدا محمودی، معترض گفت: «پنج الی شش ماه می‌شود که از افغانستان به اینجا انتفال داده شده‌ایم. تمام آزادی‌های فردی و طبیعی که هر انسان حق آن را دارد از ما سلب شده است. ما آزاد نیستیم.»
احسان الله، کودک معترض گفت: «خواست ما این است که ما را انتفال بدهد. اگر امریکا ما را انتقال نمی‌دهد، جای ندارد ما را یک کشور دیگر ببرد.»
اسما، کودک معترض گفت: «به آینده ما برسیم هر چه که باشد. هر چه زود تر ما را ببرند. شش ماه در اینجا بیخی دق آوردیم.»
از سویی هم، آگاهان بین الملل روند قانونی مهاجرت ایالات متحده را پیچیده می‌خوانند و این پناهجویان را به شکیبایی ترغیب می‌کند.
قمر الدین جبارخیل، آگاه روابط بین الملل گفت: «اعتصاب و اعتراض به هیچ شکل درد آن‌ها را درمان نمی‌کند و نه به روند کارهای آن‌ها سرعت می‌بخشد. مشوره من به آنان این است که صبر و تحمل به خرج بدهند و بگذارند که ایالات متحده امریکا کارهای خود را به شکل عادی ادامه بدهد.»
قطر و امارات متحده کشور‌هایی استند که پناه‌گاه‌های موقت را برای ده‌ها هزار تن از کسانی که به عنوان بخشی از برنامه تخلیه نیروهای امریکایی از افغانستان ایجاد کرده‌است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*