خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / اعتراض‌ها در واکنش به وضعیت مهاجرین افغانستان در ایران

اعتراض‌ها در واکنش به وضعیت مهاجرین افغانستان در ایران

کابل/۲۲حمل/فرهنگستان
ده‌ها شهروندان افغانستان در واکنش به آزار و اذیت مهاجرین افغان در ایران، امروز (دوشنبه، ۲۲حمل) در برابر سفارت ایران در کابل دست به اعتراض زده‌اند.
معترضان از جمهوری اسلامی ایران خواستار توقف اخراج اجباری مهاجرین افغان از آن کشور شدند.
آنان در اعلامیه‌یی از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌خواهند که ویدیوهای پخش شده در باره شکنجه و قتل پناهجویان افغان در ایران را بررسی کند.
مصطفی استانکزی، رییس نهاد اجتماعی تغییر مثبت جوان گفت: «ما از وحشتی که افغان‌ها در آنجا انجام دادند پشتیبانی نمی‌کنیم بلکه از کسانی پشتیبانی می‌کنیم که آنها را با چاقو مورد اصابت قرار گرفتند و با آنها رفتار نا مناسب صورت گرفته است.»
معترضان ویدیوهای پخش شده را که ظاهرا از آزار و اذیت برخی از مهاجرین افغان در ایران حکایت می‌کنند پذیرفنتی نمی‌دانند.
عبدالقدوس امانی، معاون اجرایی نهاد تغییر مثبت جوان گفت: «شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد باید رفتار دولت ایران را در برابر مهاجرین افغانستان بررسی کرده و زمینه تامین عدالت برای مهاجرین قربانی افغان را مساعد کند.»
ریحان جرات، عضو نهاد تغییر مثبت جوان گفت: «خاموشی و به فراموشی سپردن سازمان ملل متحد و حقوق بشر در رابطه به ظلم و ستم بالای مهاجرین افغانستان در ایران تعجب‌آور است. چرا باید افغان ها درد بکشند؟ چرا باید همیشه افغانها درد بکشد.»
از سویی هم، شعار های چون “ایران و ایرانیان به تحقیر و توهین نه بگویید!” صدای معترضان دیگریست که به ویدیوهای منتشر شده در رابطه به آزار و اذیت مهاجرین افغان در رسانه‌های اجتماعی واکنش نشان می‌دهند.
ځواک غورځنګ، مسوول حرکت خودجوش اعتراضی گفت: «در رسانه‌ها هم ثابت شد و آشکار گردید که یک کودک افغان در ایران از اثر اصابت مشت به قتل رسیده است. آیا افغان حق ندارند که در این دنیا زنده‌گی کند؟ آیا در روی این زمین آرام زنده‌گی کند؟ ما بخاطر این شیوه رفتار ظالمانه از ایران سوال می‌کنیم؟»
نشر ویدیوها از آزار و اذیت مهاجرین افغان مقیم ایران در رسانه‌های اجتماعی باعث ایجاد نگرانی‌ها و نارضایتی گسترده در بین مردم گردیده است.
اما سفارت ایران در کابل می‌گوید که نشر این‌گونه ویدیوها کار کسانی است که به گونه سیستماتیک دنبال تیره ساختن روابط بین مردمان دو کشور استند و برای رسیدن به این هدف در داخل ایران نیز دست به نشر ویدیوهای می‌زنند که در آن مهاجرین افغان مقصر جرم و جنایت نشان داده می‌شوند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*