خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / اداب و رسوم نوروز در کشور های مختلف جهان

اداب و رسوم نوروز در کشور های مختلف جهان

کابل/۲۹حوت/فرهنگستان
نوروز، جشنی باستانی است که از قدامت آن  بیش از سه هزار سال می‌گذرد، دامنه نوروز به تمام قاره‌های جهان نیز کشیده شده‌است. در مجموع این مراسم از سوی ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به طور کلی و منطقه خاورمیانه، آسیای میانه و قفقاز، بالکان و جنوب آسیا (شبه‌قاره هند) به طور خاص برگزار می‌شود.
در دهه‌های اخیر در پی امواج مهاجرت در سراسر جهان و نیز گسترش تکنولوژی‌های ارتباطی و شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی، نوروز بیش از پیش در سطح بین‌المللی شناخته شده و مورد تکریم و احترام سازمان ملل نیز قرار گرفته است و با توجه فزاینده بسیاری از مردم جهان به طبیعت در دهه‌های اخیر که ناشی از فشارهایی است که انسان امروز به تنها محیط زیست و اکوسیستم خود وارد آورده، نوروز می‌تواند به عنوان حلقه ارتباطی انسان-طبیعت در قالب مناسکی فرهنگی و تاریخی، بیش از این نیز مورد توجه قرار گیرد.
از چند ماه پیش از فرارسیدن نوروز در کشورهای گوناگون همه در تکاپو و تلاش‌اند و خود را برای این جشن عظیم آماده می‌کنند. با آغاز سال جدید، همه ولایت‌های افغانستان رنگ‌و‌بوی نوروزی به خود می‌گیرند. امسال به آداب و رسوم نوروز در کشورهای می‌پردازیم که نوروز را جشن می‌گیرند.

نوروز در افغانستان
زمان جشن نوروز در افغانستانMarch 21 مصادف با اول حمل
مردم افغانستان، با آن‌که سال‌های متمادی درگیر جنگ و ناآرامی بوده‌اند اما هنوز هم به فرهنگ‌وآداب خود پایبندند و مراسم‌هایی مثل نوروز را با همه توان جشن می‌گیرند. مراسم‌هایی که پیش از نوروز در افغانستان برپا می‌شوند، معمولا از چهارشنبه‌سوری یا همان آخرین چهارشنبه سال آغاز می‌شوند.

آداب‌ورسوم عید نوروز در افغانستان:
مراسم گل‌سرخ: کوهستان و تپه‌های زیادی در مزار شریف، یکی از ولایت‌های افغانستان، وجود دارد که روی آن‌ها گل‌ها و گیاهان خاصی از جمله لاله وحشی و گل سرخ می‌روید، با دیدن این گل‌ها مردم از افغانستان به سوی مزار شریف می‌روند تا روئیدن گل‌ها را روی تپه جشن بگیرند. آن‌ها لباس‌های خاصی به تن می‌کنند و به جشن و شادی می‌پردازند.

مراسم دهقان: کشاورزان در نوروز محصولاتشان را در معرض دید عموم قرار داده و به فروش می‌رسانند، در سال‌های اخیر مسئولین رده بالای افغانستان هم از محصولات کشاورزان دیدن می‌کنند، این رسم بیشتر در شهرهای بزرگ به‌خصوص کابل رونق دارد.

هفت میوه: افغان‌ها در نوروز خوراکی‌هایی مثل سبزی‌پلو، کلوچه و هفت‌میوه (نوعی آجیل) مصرف می‌کنند.

سمنک: در نوروز آن‌ها طی مراسم خاصی از صبح تا عصر به پختن سمنو می‌پردازند و بر سر سفره‌هایشان سمنو می‌گذارند.

سرگرمی: بزکشی یکی از مسابقات معروف و باستانی افغان‌ها است آن‌ها در ایام نوروز هم این مسابقه را برپا می‌کنند و از آن لذت می‌برند.

نوروز در تاجیکستان
زمان جشن نوروز در تاجیکستانMarch 20-22 مصادف با ۳۰حوت تا ۲حمل
تاجیکستان کشوری در شمال کشور افغانستان با مردمانی متمدن و بسیار با فرهنگ است. جشن نوروز که تاجیک‌ها به آن جشن (Navruzیا خیدیر ایام به معنی جشن بزرگ می‌گویند، یکی از بزرگ‌ترین جشن‌های سال است که همه ساله آن را جشن می‌گیرند.
شیوه برپایی مراسم نوروز در تاجیکستان بسیار شبیه به ایران است اما تفاوت‌های هم دارد. برای مثال آن‌ها نوروز را جشن صلح و دوستی میان همه موجودات جهان و زنده شدن زمین و گیاهان می‌دانند. سال‌ها پیش هنگام حکومت شوروی بر تاجیکستان آن‌ها اجازه نداشتند تا جشن‌های سنتی خود را برپا کنند. با استقلال یافتن این کشور مراسم‌های مذهبی که نمایان‌گر فرهنگ و اصالت تاجیک‌ها بود به بهترین شکل برپا شد؛  از سال ۱۳۹۰ نیز جشن نوروز با تاکید و به طور مدوام در این شهر برگزار گردید.

آداب‌ورسوم نوروز در تاجیکستان:
مراسم حوت: همیشه آخرین ماه سال بهترین زمان برای کاشت محصولات برای کشاورزان بوده است به همین دلیل با اتمام سال و فرارسیدن نوروز به جشن و پایکوبی می‌پرداختند تا نوید برکت و محصولات نو را به همگان دهند، امروزه آن‌ها گرد آتش جمع شده و به رقص و پایکوبی می‌پردازند تا یادی از مراسم کشاورزان در گذشته کنند.

مراسم گل‌گردانی: یکی از جالب‌ترین رسوم تاجیکستان مراسم گل‌گردانی است. آن‌ها از مناطق طبیعی اطرافشان گل می‌چینند و به یکدیگر می‌دهند تا آمدن بهار را اعلام کنند. در گذشته افراد مسن‌تر این‌کار را انجام می‌دادند اما امروزه کودک و نوجوانان نیز به این کار می‌پردازند، جالب است بدانید که این‌کار در برخی از مناطق استان مازندران نیز انجام می‌شود.

مراسم بلبل خوانی: در این مراسم آن‌ها گل‌هایی که از مراسم گل‌گردانی جمع‌آوری کرده‌اند را در مکان‌های خاصی جمع می‌کنند و گاهی بر پایه‌های چوبی می‌بندند تا باشکوه‌تر جلوه کنند سپس در کنار گل‌ها به خواندن آوازهایی با مضمون بهار می‌پردازند.

مراسم جفت‌بران و سومک‌پزی (سمنوپزی): از نکاتی که در همه جشن‌های نوروز در سراسر دنیا به چشم می‌خورد خوراکی‌های خاص آن است. مراسم تاجیک ها نیز از این قاعده مستثنی نیست، آن‌ها در جشن نوروز باج (کله‌پاچه و گندم و جو) می‌پزند و یا با سمنو از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند. سمنو در مراسمی خاص و به صورت دسته جمعی پخته می‌شود. در مراسم جفت براران نیز پلو و نان فطیر می‌پزند و از یکدیگر پذیرایی می‌کنند. این‌کار نمادی برای ازدیاد محصولات و نعمت‌های کشاورزی است.

سبزههمانند ایران سبز کردن سبزه در تاجیکستان هم مرسوم است.

نوروز در ترکمنستان
زمان جشن نوروز در ترکمنستانMarch 20-21 مصادف با ۳۰حوت و اول حمل
ترکمنستان یکی از همسایگان است؛ سرزمینی که در سال ۱۹۹۱ میلادی استقلال یافت و از آن پس مراسم کهن و آداب‌و‌رسوم قدیمی در این کشور احیا شدند که جشن نوروز یکی از آن‌ها بود و در جهت احیای فرهنگ رو به افول مردمان ترکمن انجام شد. جشن نوروز در ترکمنستان به (Nowruz Bayram) معروف است و برای زنده نگاه داشتن رسوم کهن دوبار جشن سال نودر این کشور برپا می‌شود، یکی در ابتدای سال نو میلادی و دیگری هنگام نوروز.
نوروز در ترکمنستان به نوعی جشن کشاورزان که مسئولیت تامین خوراک مردم را بر عهده دارند، است. آن‌ها نوروز را جشن می‌گیرند تا به پاس برداشت محصول و نعمت‌های الهی شکر خداوند را به جای آورند. نوروز برای آن‌ها به داستانی در دوران جمشید (پادشاه اسطوره‌ای ایران) باز می‌گردد که روز تاج‌گذاری خود را نوروز یعنی روز جدید خواند.ترکمن‌ها در ایام نوروز آداب‌ورسوم خاصی دارند که مهم‌ترین نکته آن تاکید بر شادی است؛ وجود همین رسوم، جشن نوروز را در این کشور فوق‌العاده کرده است.

آداب‌ورسوم جشن نوروز در ترکمنستان:
شهر را تزئین و آب‌وجارو کرده و خود را برای مهمانی رفتن و آمدن مهمان‌ها آماده می‌کنند.
علاوه بر دیدوبازدید، مردم در مراکز عمومی به رقص، آواز و پایکوبی می‌پردازند و شادی خود را از آمدن بهار نشان می‌دهند.
مسابقات اسب‌سواری در میان ترکمن‌ها ریشه‌ای کهن دارد و از فعالیت‌های مورد علاقه مردمان این خطه است که در نوروز این مسابقات در جای‌جای شهرها برپا می‌شود.
مسابقاتی چون خروس جنگی، کُشتی و به‌طور کلی ورزش‌های دیرین گذشتگان نیز در این ایام برگزار می‌شود که مورد استقبال همه اقوام ساکن در ترکمنستان قرار می‌گیرد.
خوراکی‌های خوشمزه و متنوع مانند خوراکی‌های ملی، بامیه، سمنک و دیگر خوراکی‌ها از جذابیت‌های دیگر این شهر محسوب می‌شود.
در ایام نوروز بازارهای روزی برپاست که در آن‌ها لوازم رنگارنگ از قبیل کلاه، لباس‌های محلی، زیورآلات و چیزهای دیگر به فروش می‌رسد.

نوروز در قزاقستان
زمان جشن نوروز در قزاقستانMarch 21-23 مصادف با اول تا سوم حمل
قزاقستان کشوری زیبا و دوست‌داشتنی در آسیای میانه است که اهالی آن به نوروز اعتقاد راسخ دارند؛ آن‌ها این عید را با نام (Nauryz Meyramy) می‌شناسند و تلاش می‌کنند تا بسیار باشکوه برگزار شود. آن‌ها از ماه‌ها قبل برای فرارسیدن نوروز آماده می‌شوند و با فرارسیدن این جشن نیز آداب خاصی را اجرا می‌کنند که بسیار دیدنی‌اند.

آداب‌ورسوم جشن نوروز در قزاقستان:
رسم تمیز کردن خانه و اقامتگاه در قزاقستان نیز وجود دارد، اهالی خانه دست‌به‌دست هم می‌دهند تا خانه پاکیزه شود. دو شمع بر در خانه روشن می‌کنند و به این عقیده دارند که تمیز شدن خانه بد شگونی و شومی را از آن‌جا دور می‌کند.

دخترانی که دلباخته پسری باشند در نوروز غذایی با گوشت اسب درست می‌کنند و برای پسر مورد علاقه خود می‌برند؛ در ازای این غذا هم پسران به آن‌ها هدیه می‌دهند.

توجه به برکت و وفور نعمت در روزهای نوروز در قزاقستان به خوبی دیده می‌شود، آن‌ها اعتقاد دارند اگر در ابتدای بهار برف یا باران ببارد حتما سال پر نعمت و برکتی پیش‌رو خواهند داشت.

قزاق‌ها در نوروز لباس‌های تمیز و سفید رنگ می‌پوشند و در مهمانی‌ها شانه‌هایشان را به نشانه دوستی به هم می‌زنند.

رسم جالب دیگر قزاق‌ها بشارت دادن نوروز به یکدیگر است. افراد کم سن‌وسال سوار بر اسب یا هر چهارپایی که بر گردنشان زنگوله و یک عروسک آویزان است، می‌شوند. در هنگام صبح روز اول بهار در کوچه و خیابان پرسه می‌زنند و با صدای زنگوله‌ها سعی در بیدار کردن اهالی شهر دارند تا به آن‌ها نوید آمدن بهار را بدهند، عروسکی که با خود دارند و سمبلی از نوروز است را اغلب خودشان تهیه می‌کنند؛ این مراسم باید در نیمه‌های شب انجام گیرد اما گاهی هنگام صبح هم انجام می‌شود.

قزاق‌ها در نوروز آشی خاص به نام آش کوژه دارند.
برپایی مسابقات کهن و اصیل هم در قزاقستان رواج دارد و انواع مسابقه‌های گوناگون در این دیار برپا می‌شود.

نوروز در قرقیزستان
زمان جشن نوروز در قرقیزستانMarch 21 مصادف با اول حمل
قرقیزستان یکی از کشورهای آسیای میانه است که در نوروز آداب‌ورسوم جالبی دارد؛ اگر علاقه‌مندید تا آداب نوروز را به صورت گسترده نظاره‌گر باشید قرقیزستان گزینه خوبی است.

آداب‌ورسوم جشن نوروز در قرقیزستان:
اولین روز ماه حمل و درست زمان آغار فصل بهار روز اول نوروز در قرقیزستان است. آن‌ها از ساعات ابتدایی روز از خانه‌ها خارج شده و سعی می‌کنند کسی در خانه نماند. مردم در میدان‌های شهر گردهم می‌آیند و نوروز را به یکدیگر تبریک می‌گویند.

هم‌زمان با جمع شدن مردم در میدان‌ها بازارچه‌هایی محلی برپا می‌گردد که اجناس گوناگون از پوشاک گرفته تا اسباب‌بازی‌های کودکان ودیگر کالاها در آن به فروش می‌رسد.

در شهرهای گوناگون بنابر وسعت و جمعیت آن مکان مراسم نوروز بر پا می‌شود، در شهرهای بزرگ گاهی تا هنگام شب هم مراسم نوروز ادامه دارد، شرکت‌کنندگان پس از خرید و دیدن بازاچه‌ها به تماشای نمایش‌های گوناگون از قبیل اسب‌سواری، نمایش لباس‌های عشایر و دیگر تفریحات می‌نشینند.

در قرقیزستان خوراکی خاصی در زمان جشن نوروز پخته می‌شود که هرکدام داستانی دارند. قرقیزها اعتقاد داشتند که در روزگاران قدیم زن بسیار فقیری بوده که برای سیر کردن شکم فرزندانش چیزی نداشته، او قابلمه غذایش را با سنگ و شن پر کرد، درب آن را گذاشت و آرزو کرد که ای کاش غذایی برای فرزندانش داشت، او هنگامی که درب ظرف را بر می‌دارد غذایی خوشمزه پیش رویش قرار می‌گیرد که اهالی قرقیزستان عقیده دارند خوراکی که در این روز می‌پزند همان غذای زن فقیر است.

نوروز در ازبکستان
تاریخ جشن نوروز در ازبکستانMarch 21 مصادف با اول حمل
ازبکستان یکی از کشورهای آسیای مرکزی و هم مرز با افغانستان است که مردمانی بسیار خون‌گرم، مهمان‌نواز و متمدن دارد. ازبک ها نیز نوروز را جشن می‌گیرند و این عید یکی از مهم‌ترین تعطیلات رسمی این کشور است و به آن (Navro’z Bayramiمی‌گویند.

ازبکستان سال‌ها تحت سیطره شوروی بود به همین دلیل مردمان این دیار اجازه برپایی مراسم‌های خاصی مانند نوروز را نداشتند و برای مدت زیادی این جشن در ازبکستان برگزار نمی‌شد. از دیگر دلایل کم توجهی به این جشن بزرگ می‌توان به تقویم میلادی کشور و برپایی کریسمس به عنوان جشن سال نو اشاره داشت؛ پس از استقلال یافتن ازبکستان توجه به این جشن باستانی بیشتر شد.

آداب و رسوم نوروز در ازبکستان:
در ازبکستان جشن و نمایش‌های زنده خیابانی برپا می شود، اغلب از چند روز پیش از فرارسیدن نوروز در کوچه و خیابان‌های کشور زیبای ازبکستان شاهد فستیوال‌ها و رقص و آواز در خیابان‌ها خواهید بود.

کاشتن نهال و توجه به پاکیزگی محیط پیرامون رسم جالب دیگری است که در این ایام برگزار می‌شود.
پختن سمنک و چشیدن این خوراکی خوشمزه در ازبکستان نیز رواج دارد، ازبک‌ها گاهی در سمنک سنگ ریزه می‌ریزند و اعتقاد دارند این‌کار نشان‌دهنده مشکلاتی است که در زندگی با آن روبه‌رو خواهیم شد.
پرورش سبزه نیز از آدابی است که ازبک‌ها همانند ما انجام می‌دهند.
در ازبکستان سفره هفت‌سین مانند افغانستان چیده نمی‌شود اما سبزه و سمنک روی سفره‌های مردمان این مرزوبوم به چشم می‌خورد.
مهم‌ترین نشانه آمدن نوروز در ازبکستان نمایش‌های خنده‌دار و طنزی است که در مراکز عمومی می‌توانید تماشا نمایید.

نوروز در آذربایجان
زمان جشن نوروز در آذربایجان: زمان رسمی آن March 20-24 مصادف با ۳۰ حوت تا ۳ حمل
جمهوری آذربایجان یکی طریق دریای خزر با کشور ایران همسایه است. مردمان ترک زبان این دیار از یکی از متمدن‌ترین اقوام آسیا به شمار می‌روند که رسوم کهن از جمله نوروز را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند. در آذربایجان نوروز را با نام نوروز بایرام (Novruz Bairam) می‌شناسند و حدودا از سال ۱۹۶۷ میلادی تلاش شد تا نوروز در این کشور احیا شود تا جایی که اسامی کودکان را هم نوروز یا نوروز بایرام انتخاب می‌کردند؛ با به استقلال رسیدن آذربایجان از سال ۱۹۹۱ نوروز به صورت رسمی در این کشور برپا شد.

آداب‌ورسوم جشن نوروز در آذربایجان:
پیش از فرارسیدن نوروز برخی رسوم مانند خرید لباس نو، خانه تکانی و موارد دیگر در آذربایجان نیز وجود دارد، کارهایی مثل خرید لباس نو، تمیز کردن خانه و دیگر رسومات همانند ایران در این شهر نیز برگزار می‌شود.

پختن و سرو سمنک از مهم‌ترین آداب در هنگام نوروز و در آذربایجان است، سمنو نشانی از برکت بوده که آن را به یکدیگر تعارف می‌کنند آن را به زنانی که باردار نمی‌شوند برای زندگی بابرکت و داشتن اولاد نیز می‌دهند.

نوروز در این کشور از سه شنبه آخر سال (چهارشنبه سوری) آغاز شده و تا چند روز پس از آمدن بهار ادامه دارد. آذری‌ها آتش روشن می‌کنند و دسته جمعی در کنار آتش به شادی می‌پردازند، افراد کم سن‌وسال‌تر روی آتش تخم‌مرغ آب‌پز می‌کنند و به بازی‌هایی دسته جمعی می‌پردازند.

با پایان چهارشنبه‌سوری و خاموش شدن آتش، مراسم‌های دیگر از جمله آویزان کردن کلاه از دیوارها، توجه بیشتر به بانوان، نگاه کردن به درها برای آمدن میهمان و غیره را انجام می‌دهند.

بسیاری از آذری‌ها به‌خصوص روستائیان در ایام نوروز از چشمه آب می‌آورند و به حیوانات خود می‌دهند. آن‌ها این‌کار را دلیلی بر ازدیاد خیروبرکت می‌دانند و به این رسم بسیار پایبندند.

آذری‌ها خانواده‌های داغدار را در ایام نوروز از یاد نمی‌برند، به دیدار آن‌ها و زیارت قبرهای خویشاوندان از دست رفته می‌روند.

در آذربایجان تلاش می‌شود تا جشن‌ نوروز به بهترین شکل انجام شود؛ به همین دلیل فعالیت‌های دیگری هم مانند تهیه شعر و سرود درباره نوروز، تعریف کردن معما، رقص و شادی و دیگر فعالیت‌ها نیز در برنامه آن‌ها قرار دارد.

 

نوروز در کردستان عراق
زمان برپایی نوروز در کردستان عراقMarch 21 مصادف با اول حمل
مردمان کردستان عراق، منطقه‌ای شمالی در کشور عراق که به مرور زمان به ناحیه‌ای خودمختار تبدیل شد، همه ساله نوروز را جشن می‌گیرند. این مردمان از نظر فرهنگی و آداب‌ورسوم تشابهات زیادی با کردهای ساکن در ایران دارند و نوروز هم در میان اقوام کرد از دیرباز رواج داشته است اما متاسفانه به دلیل ناامنی‌های سیاسی در سال‌های اخیر برپایی رسومات جشن نوروز در میان آن‌ها کم‌رنگ شده است.

آداب‌ورسوم جشن نوروز در کردستان عراق:
مردمان کردستان چند هفته‌ای پیش از فرارسیدن نوروز به سبز کردن سبزه می‌‌پردازند و سبز کردن کنجد در میان آن‌ها رواج دارد.
تمیز کردن خانه و محیط اطراف و دیدوبازدید هم در میان برخی از آن‌ها دیده می‌شود.
در کردستان عراق هفت‌سین دیده نمی‌شود و تنها سبزه و گاهی سمنک را خواهید یافت.
در ایام نوروز کردهای عراق لباس‌های رنگارنگ می‌پوشند و باهم به شادی و خنده می‌پردازند.
در میان کردها نوروز تلفیق انسان و طبیعت و زنده شدن طبیعت است و آن‌ها سعی می‌کنند به محیط زیست اهمیت بیشتری بدهند.
کردها جشن نوروز را با جشن آزادی و استقلالشان جشن می‌گیرند؛ می‌توانید در نوروز شعارها و پرچم‌های کشورشان را هم بشنوید و به تماشا بنشینید.
رقص نقش مهمی در میان کردهای عراق دارد آن‌ها با پوشیدن لباس محلی کردی ساعات زیادی از روز را با هم می‌رقصند و آواز شادی سر می‌دهند.
کردها سعی می‌کنند با لباس‌های رنگی و محلی به دامان طبیعت بروند و در کنار هم روزی پر از شادی بسازند.

جشن نوروز در پاکستان
تاریخ جشن نوروز در پاکستان۲۱ March مصادف با اول حمل
در سمت شرق سرزمینمان کشور پاکستان واقع شده است؛ کشوری که همانند افغانستان به جشن نوروز اعتقاد راسخ دارند و آن را یکی از مهم‌ترین اعیادشان می‌دانند. به دلیل این‌که پاکستان در گذشته جزئی از خاک ایران بوده وجود نوروز در این سرزمین امری دور از ذهن نیست پس باهم به این کشور سر می زنیم تا با رسومات نوروز در آن بیشتر آشنا شویم.

آداب‌ورسوم جشن نوروز در پاکستان:
از خصوصیات بازر نوروز در پاکستان برپایی مسابقات کهنی مانند اسب‌دوانی و کشتی است.
در پاکستان با فرارسیدن نوروز بادبادک هوا می‌کنند و نوروز را گرامی می‌دارند، این‌کار بیشتر بیشتر در لاهور انجام می‌شود.
در پاکستان حیوانات گوناگون را به معرض دید عموم گذاشته و می‌فروشند.
خانه‌تکانی و پذیرایی از میهمانان نیز در پاکستان رواج دارد.
در هنگام نوروز در دانشگاه‌ها و مدارس آغاز بهار را ریشه ایرانی جشن می‌گیرند.
در عید نوروز انجام به بازی‌های کهن و قومی مانند اسب‌سواری و چوگان بیشتر می‌شود.
پوشیدن لباس‌های نو و رنگارنگ در میان اقوام پاکستان هم از رسوم ایام جشن است.
خوراکی‌هایی شیرین مانند حلوا، شکلات، ادو، گلاب حامن، رس ملائی، برفی، شکم‌پاره، کریم رول، سوهن حلوا و شیرینی در این ایام مورد استفاده قرار می‌گیرد.
پاکستانی‌ها در نوروز به یکدیگر تخم‌مرغ‌های رنگی هدیه می‌دهند و یا از تخم‌مرغ برای تزئین استفاده می‌کنند.
رفت‌وآمد و مهمانی رفتن به خانه اقوام در پاکستان نیز رواج دارد.
به دلیل نزدیک بودن فرهنگ پاکستانی‌ها به ایران گاهی دیده می‌شود که آن‌ها سفره هفت‌سین می‌چینند و سبزه و سمنو بر روی سفره‌هایشان می‌گذارند.
پاکستانی‌ها در نوروز شعرها و شعارهای نوروزی را به زبان دری می‌خوانند تا آداب‌وسنن گذشتگان را بهتر و واضح‌تر نمایش دهند.
یکی از آداب جالب مردمان پاکستان پهن کردن سفره امیرالمومنین است که در آن هفت نوع میوه خشک شده، سبزیجات، شیرینی و کلوچه‌هایی نوروزی و مرغ با پلو قرار می‌دهند و از یکدیگر پذیرایی می‌کنند. پاکستانی‌ها نوروز و روز غدیر خم را با هم جشن می‌گیرند.
آن‌ها در هنگام تحویل سال یک کاسه آب که در آن گلی وجود دارد را خیره نگاه می‌کنند و اعتقاد دارند با حرکت گل در آب دعا آن‌ها مستجاب می‌شود.

در پاراچنار یکی از مناطق غربی پاکستان، در جشن نوروز بانوان تفنگ به دست شده و به شکار می‌پردازند.

مراسم بسنت: در نوروز مردم بر روی پشت‌بام‌ها رفته و روی بام‌ها به رقص و شادی و پخش کردن شیرینی و خوراکی می‌پردازند این جشن بسیار مشهور و محبوب است، برخی می‌گویند این رسم به دلیل تاثیر رسوم ایرانی با هند و چین به وجود آمده است.

 

نوروز در ترکیه
تاریخ جشن نوروز در ترکیه۲۱ March مصادف با اول حمل
ترکیه از محبوب‌ترین کشورهای توریستی است که ساکنان آن نوروز را به عنوان جشنی باستانی گرامی می‌دارند و به عنوان شادباشی برای شروع فصل بهار جشن می‌گیرند. نوروز در ترکیه تعطیل رسمی است و مراسمی که در ترکیه به هنگام نوروز برپا می‌شود شباهت زیادی به آداب افغانستان دارد.

آداب‌ورسوم نوروز در ترکیه:
مهم‌ترین ویژگی شاخصی که در هنگام جشن نوروز در ترکیه دیده می‌شود سرو نوشیدنی مخلوطی از ۴۰  نوع ماده است.
سبز کردن گیاهان و به خصوص سبزه در ترکیه نیز رواج دارد و مردمان این دیار سعی می‌کنند نوروز را در دامان طبیعت جشن بگیرند.
پوشیدن لباس‌های نو، رنگی و محلی نیز از دیگر اموری است که ترک‌های ترکیه آن را انجام می‌دهند و این‌کار به شهرها رنگ‌وبویی نوروزی می‌بخشد.

جشن نوروز در دیگر مناطق دنیا
از نظر مجمع عمومی سازمان ملل نوروز در چند کشور جشنی رسمی است و بنابر قطعنامه سال ۲۰۱۰ میلادی افغانستان، آلبانی، جمهوری آذربایجان، جمهوری سابق یوگسلاوی مقدونیه، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکیه و ترکمنستان به نوروز اعتقادی راسخ دارند. برخی اعتقاد دارند مناطقی مانند کردستان عراق که نوروز را به شکلی مفصل جشن می‌گیرند در این لیست بیان نشده‌اند. اما آنچه مهم است وجود و اعتقاد به جشن باستانی نوروز در همه این مناطق است. اطلاعات کمی درباره نوروز در کشورهایی مانند یوگسلاوی و آلبانی وجود دارد.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*