خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / اخراج ۵۰۰ شهروند افغانستان در یک هفته از ترکیه

اخراج ۵۰۰ شهروند افغانستان در یک هفته از ترکیه

کابل/۱۹جدی/فرهنگستان
مسوولان حکومت ترکیه اعلام کرده است که ۵۰۰ شهروند افغانستان در یک هفته پسین از آن کشور اخراج شده‌اند.
افزون بر این، گزارش‌ها می‌رسانند که بیش از ۵۰۰۰ شهروند دیگر افغانستان در ترکیه در بازداشت بسر می‌برند و در روزهای آینده به کشور برگردانده خواهند شد.
برخی از پناهجویان افغان که به تازگی از ترکیه اخراج شده‌اند، از بدرفتاری نظامیان تُرک سخن می‌زنند.
بلال که دانشجوی سال دوم دانشکده حقوق و علوم سیاسی است، هفت ماه پیش دانشگاه را ترک کرد و برای پیدا کردن کار به ترکیه رفت. بلال می‌گوید که در ترکیه از سوی پولیس بازداشت و پس از لت‌وکوب به افغانستان برگردانده شد.
او در این باره گفت: «حق گپ زدن ندارید فقط لت و کوب است. تا زمانی که خسته شوند و یا خداوند به دل شان رحم بندازد که نزنند.»
اکرم، پناهجوی اخراج شده از ترکیه، گفت: «ما را پای و دست بسته تا گرگان آوردند غذای درست نمی‌دادند؛ برای هر چهار نفر یک ظرف نان و دو تا نان می‌داد.»
هم‌زمان با این، خبرگزاری “آنادولو” ترکیه می‌گوید که انقره نزدیک به بیست‌هزار پناهجو را که بیش از پنج‌هزار آن شهروندان افغانستان هستند، در روزهای آینده اخراج خواهد کرد.
پناهندگان افغانستان در ترکیه بسر می‌برند، می‌گویند که انقره شرایط اقامت و تمدید آن را به شهروندان کشور، دشوار ساخته است.
معاذالله سلطان اوغلو، پناهجوی افغان در ترکیه، گفت: «دولت ترکیه شرایط را برای مهاجرین افغانستانی خیلی سخت ساخته و هیچ مهاجری در شرایط کنونی اقامت گرفته نمی‌تواند.»
از سویی‌هم، وزارت مهاجران و عودت کنندگان می‌گوید که طالبان درباره اخراج اجباری شهروندان کشور با مقام‌های ترک گفت‌وگو کرده است.
عبدالمطلب حقانی‌، سخنگوی وزارت مهاجران و عودت کنندگان، گفت: «ما در جریان استیم تا این روند اخراج اجباری متوقف شود و افغان‌ها به گونه اجباری اخراج نشوند.»
عبدالملک افغان، فعال امور مهاجران، می‌گوید: «قوانین بین‌المللی برای مهاجرین امر می‌کند که کشورهای میزبان باید با مهاجرین برخورد نیک بکنند و برای شان یک مقدار پول نیز برای بخاطر میزبانی از مهاجرین، پرداخت می‌شود.»
بربنیاد گزارش‌ها، اداره مهاجرت ترکیه در پنج روز اول سال تازه میلادی بیش از نزدیک به ۵۰۰ شهروند افغانستان را اخراج کرده است.
پیش از این، حکومت ترکیه در گزارش سالانه‌‌اش گفته است که در سال ۲۰۲۲ میلادی، از میان ۱۲۴‌هزار پناهجوی غیرقانونی، ۶۸ هزار تن آنان افغان استند و به کشور شان برگردانده شده‌اند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*