خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / اخراج بیش از ۶۴ هزار مهاجر افغان از ایران در یک ماه

اخراج بیش از ۶۴ هزار مهاجر افغان از ایران در یک ماه

کابل/۳جوزا/فرهنگستان
منابع محلی در ولایت نیمروز گفته‌اند که در یک ماه گذشته، بیش از ۶۴ هزار مهاجر افغان از ایران اخراج شده یا هم به‌گونه داوطلبانه به افغانستان برگشته‌اند.
به گفته مسئولان این وزارت، ۳۷ هزار تن از این افغان‌ها به گونه داوطلبانه از ایران برگشته اند و ۲۷ هزار تن دیگر به شکل اجباری رد مرز شده اند.
عبدالمطلب حقانی، سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان طالبان می‌گوید: «برخی از این افراد کسانی بودند که قصد داشتند به گونه قاچاقی از کشور ایران (به سمت ترکیه) خارج شوند و شماری دیگر نیز بدون اسناد اقامت در داخل ایران زنده‌گی می‌کردند.»
وی افزود که وزارت مهاجرین با همکاری موسسات خارجی برای اکثریت مهاجرین اخراج شده کمک‌کرده است و در صورتی که آنها به مناطق اصلی شان برگردند، پروسه کمک در محل زنده‌گی شان صورت خواهد گرفت.
برخی از منابع روز (چهارشنبه، ۳ جوزا)، می‌گویند که از اول تا اخیر ماه ثور سال روان، ۶۴ هزار و ۱۱۵ تن از مهاجران افغان به کشور برگشته‌اند که در این میان، یک هزار و ۲۳۸ خانواده که پنج هزار و ۱۱۸ تن می‌شد، شامل بوده‌اند.
این در حالی است که مهاجرین رد مرز شده ادعای متفاوتی دارند. فرزان یک تن از این مهاجرین اخراجی می‌گوید که با فرا رسیدن فصل سرما و کمبود امکانات زنده‌گی در افغانستان برای شان دشوار است.
حقانی گفت: «در افغانستان کار نیست و من مجبور شدم به خاطر کمایی نمودن خرج زنده‌گی خود به ایران بروم اما نیروهای امنیتی ایران از سر کار دستگیرم نمودند و به افغانستان رد مرز کردند. این جا هم که آمدم نه کمکی برایم شده و نه هم شرایط کار برایم آماده است.»
افزایش اخراج مهاجرین افغان از ایران، نگرانی‌ها را در میان افغان های ساکن در آن کشور نیز بیشتر ساخته است.
به گفته منابع، ۵۸ هزار ۹۹۷ تن دیگر این افراد مجرد بوده‌اند.
تعداد زیادی از این مهاجران به‌گونه اجباری از ایران اخراج شده و از طریق پل‌ ابریشم در ولایت نیمروز وارد افغانستان شده‌اند.
گفته‌ می‌شود که اخراج مهاجران افغان از ایران در ماه‌های اخیر افزایش یافته است.
این در حالی‌ است که در ماه حمل سال روان نیز به تعداد ۵۳ هزار و ۹۹۹ تن از مهاجران افغان از ایران اخراج شده و یا به‌گونه داوطلبانه از طریق پل‌ ابریشم در نیمروز وارد کشور شدند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*