خانه / دانش / آموزش و پرورش / آموزش سه‌هزار دانش‌آموز درفضای باز

آموزش سه‌هزار دانش‌آموز درفضای باز

کابل/۱۴حمل/فرهنگستان
بیش از سه هزار دانش‌آموز در ناحیه هفتم شهر کابل زیر آفتاب و خاک آموزش می‌بینند.
مکتب متوسطۀ محمد فاروق حدود شصت آموزگار دارد که تنها شش تن آنان آموزگاران رسمی استند.
شفیق، دانش‌آموز مکتب محمد فاروق گفت: «اینجا نه کتاب است، نه خیمه است. زیر آفتاب می‌نشینیم. پنج سال است که درس یاد نمی‌گریم.»
مهریه، آموزگار غیر رسمی این مکتب می‌گوید: «اگر ما می‌خواهیم یک کشور را آباد کنیم، سرنوشت آن کشور از معارف آن شروع می‌‎شود؛ اگر معارف آن کشور را بخواهیم بسازیم، پس به آموزگار ضرورت دارد.»
عبدالفتاح باشنده حوزه هفتم شهر افزود که نبود امکانات برای دانش‌آموزان یک ضرورت است متاسفانه این مکتب هم چون چیزی را ندارد.
او از آینده اطفال اهالی این مکتب نگران است و وزارت معارف را به بی‌‌پروایی متهم می‌کند.
غلام محی‌الدین مدیرمکتب متوسطه محمد فاروق می‌گوید:« من تلاش‌هایی خود را برای ایجاد ساختمان این مکتب می‌کنم اما وزارت معارف هیچ‌گونه توجهی نشان نمی‌دهد.»
وزارت معارف تأیید می‌کند که سه اعشاریه هفت میلیون کودک در سراسر کشور به آموزش دسترسی ندارند.
نجبیه آرین، سخن‌گوی وزارت معارف بیان داشت: «تلاش‌های پی‌هم وزارت معارف وهم‌چنین نهادهای مسؤول روی این مسله است که بتوانیم درصدی حضور کودکان را در روند آموزش و پرورش نسبت به گذشته افزایش بدهیم.»
این در حالی است که در سال‌های گذشته، بخش هنگفتی از کمک‌های جهانی در بخش معارف هزینه شده‌اند و به تازه‌گی هم بانک جهانی گفته‌است که بیست و پنج میلیون دالر برای بلند بردن کیفیت آموزش و دست‌رسی کودکان به آموزش به افغانستان کمک می‌کند.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*