خانه / خبرها / آمریکا در شورای امنیت جلو رای‌گیری در مورد قطعنامه پایان دادن به خشونت‌ها در جهان را گرفت

آمریکا در شورای امنیت جلو رای‌گیری در مورد قطعنامه پایان دادن به خشونت‌ها در جهان را گرفت

دیپلمات‌های حاضر در شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌گویند آمریکا جلوی رای‌گیری در مورد قطعنامه‌ای در مورد پایان دادن به خشونت‌ها در سراسر جهان برای کمک به مقابله با بحران کرونا را گرفته است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از دو ماه پیش دنبال تصویب این قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای اعلام آتش‌بس و پایان دادن موقتی به خشونت‌ها بوده است.

هفته‌ها مذاکرات دشوار منجر به تهیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای در این باره شده است اما منابع دیپلماتیک می‌گویند آمریکا در آخرین لحظه، حمایت خود را از تصویب این قطعنامه پس گرفته و مدعی شده که چین جلوی برخی اصلاحات پیشنهادی در متن را گرفته است.

این دیپلمات‌ها می‌گویند جنگ لفظی میان آمریکا و چین بر سر شیوع بیماری کووید-۱۹ دلیل اصلی بن‌بست موجود در تصویب این قطعنامه است.

منابع دیپلماتیک گفته‌اند زبان به کار گرفته شده در قطعنامه در توصیف سازمان جهانی بهداشت دلیل اصلی اقدام آمریکا بوده است.

آمریکا پیشتر تهدید کرده بود در صورت اشاره آشکار و مستقیم به سازمان بهداشت جهانی، این قطعنامه را وتو خواهد کرد. چین هم در تهدید مشابهی گفته بود در صورتی که نام این سازمان در قطعنامه نباشد، آن را وتو می‌کند. چین در نهایت پذیرفت که نام این سازمان به طور مستقیم در قطعنامه نیاید.

منابع خبرگزاری فرانسه گفته است تصمیم آمریکا برای پس گرفتن حمایت خود، یک روز پس از اعلام موافقتش با متن پیشنهادی قطعنامه اعلام شد.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا در این مورد به خبرگزاری فرانسه گفته است که چین “بارها و بارها مانع مصالحه‌ای شده که به شورا اجازه اقدام را می‌داد.”

منابع دیگری گفته‌اند که آمریکا خواهان بررسی متن اولیه قطعنامه در شورا بود که بر لزوم “شفافیت” در همکاری‌های جهانی برای مقابله با همه‌گیری تاکید می‌کرد.

این قطعنامه که خبرگزاری فرانسه آخرین متن پیشنهادی آن را دیده ،خواستار پایان جنگ در مناطق درگیری و “توقف بشردوستانه” ۹۰ روزه است تا دولت‌ها امکان مقابله با بیماری را داشته باشند.

در متن پیشنهادی قطعنامه از سازمان جهانی بهداشت به عنوان یک نهاد تخصصی بهداشتی ذکر شده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، کمک مالی کشورش به سازمان جهانی بهداشت را به تعلیق در آورده و این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد را به “سوء مدیریت شدید و پنهانکاری در مورد گسترش بیماری” متهم کرده است.

۰۹٫۰۵٫۲۰۲۰

منبع : بی بی سی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*