خانه / خانواده / جوانان / آغاز سال تعلیمی در افغانستان؛ دختران بالاتر از صنف ششم به مکتب نمی‌روند

آغاز سال تعلیمی در افغانستان؛ دختران بالاتر از صنف ششم به مکتب نمی‌روند

کابل/۲حمل/فرهنگستان
وزارت معارف طالبان از آغاز سال تعلیمی ۱۴۰۲ در سراسر افغانستان خبر داده است. طالبان در این اطلاعیه‌ گفته‌اند که «فعلا» مکتب‌های دخترانه به روی دانش‌آموزان دختر صنف‌های اول تا ششم باز خواهد بود.
حبیب‌آغا، سرپرست وزارت معارف طالبان گفته‌است که دختران دانش‌آموز باید در «فضای مصونی که همه اصول شرعی در آن رعایت شود و همه کارمندان اداری و معلمان آن زنان باشند» برای آموزش دختران تنظیم شود.
در این اطلاعیه بر تطبیق لباس مکتب که براساس «اصول شرعی» که طالبان آن را اصولی اسلامی می‌دانند، تاکید شده است.
هرچند انتظار می‌رفت طالبان در سال تعلیمی جدید، مکتب‌ها را به روی دختران دانش آموز بالاتر از صنف ششم بازگشایی کنند؛ اما در اطلاعیه‌ی وزارت معارف طالبان در این مورد چیزی گفته نشده است.
نگینه خلیلی، استاد دانشگاه در این باره گفت: «از طالبان هیچ‌گاه نمی‌توان انتظار داشت که اجازه دهند دختران در صنف‌های بالاتر درس بخوانند. ایدیولوژی طالبان مخالفت با آموزش و در کل مخالفت با حقوق زنان است.»
هما حیدری، دانش آموز صنف یازدهم در یکی از مکتب‌های شهر کابل است.
او گفت: «وقتی اطلاعیه را هم‌صنفی‌هایم برایم فرستادند بسیار ناراحت شدم. کمی امید داشتم که شاید با فشارهایی که خارجی‌ها آوردند طالبان اجازه دهند ما به مکتب برویم اما طالبان یکبار دیگر دشمنی‌شان را با زنان افغان این چنین نشان دادند.»
سنگین حیدری، پدر هما از جامعه جهانی می‌خواهد که برای فشار بر طالبان از گزینه‌های جدی‌تر استفاده کنند.
وی گفت: «من نمی‌فهمم تا چی وقت باید منتظر بمانیم؟ اگر طالبان نمی‌آمدند حالا دخترم از مکتب هم فارغ شده بود و در کانکور اشتراک می‌کرد. من پرپر شدن دخترم را هر روز در برابر چشم‌هایم می‌بینم.جهان باید به زنان افغانستان دل بسوزاند. باید غم این حکومت خورده شود.»
طالبان درحالی در سال تعلیمی جدید نیز مکتب‌ها را به روی دختران بالاتر از صنف ششم بازگشایی نکردند که روز دوشنبه ۲۹ حوت سال ۱۴۰۱ کارشناسان سازمان ملل متحد به شمول ریچارد بنت گزارشگر ویژه این متحد،از طالبان خواستند تا به گونه فوری مکتب‌ها و دانشگاه‌ها را به روی زنان و دختران بازگشایی کنند.
ریچارد بنت و همکارانش در بیانیه‌ای که از سوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد پخش شده بود از جامعه جهانی خواست که فشار بر طالبان را برای بازگشایی مکتب‌ها و همه مرکزهای تحصیلی افزایش دهند.
کارشناسان ملل متحد همچنان تاکید کرده بودند، تا هنگامی که طالبان به وعده‌های خود درباره بازگشایی مکتب‌ها و دانشگاه‌ها به روی دختران و زنان عمل نکنند، «باید نتیجه گرفت که طالبان قصد انجام این کار را ندارند.»
سال تعلیمی ۱۴۰۲ دومین سالی است که دختران دانش آموز در صنف‌های بالاتر از ششم از آموزش محروم‌اند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*