خانه / خبرها / آتش‌بس میان آذربایجان و ارمنستان با میانجیگری روسیه

آتش‌بس میان آذربایجان و ارمنستان با میانجیگری روسیه

آذربایجان و ارمنستان دربارۀ پایان جنگ در منطقۀ نگورنو قره‌باغ، به آتش‌بس توافق کرده‌اند.

بر اساس  این توافق، بخش‌هایی از نگورنو قره‌باغ که در جنگ‌های اخیر به‌دست آذربایجان افتاده‌ است در اختیار این کشور می ماند .

علاوه بر این ارمنستان پذیرفته‌است که نیروهایش را از چندین بخش دیگرقره باغ خاج می سازد .

 این توافق  در آذربایجان با استقبال مردم رو به‌رو شده است اما در ارمنستان، مردم به اعتراض پرداخته‌اند و از این توافق خشنود نمی باشند .

بر بنیاد گزارش خبرگزاری رویترز، نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان گفته‌است که در روزهای آینده در این باره، سخنرانی خواهد داشت.

ناگورنو قره‌‌باغ که بخشی از آذربایجان به‌شمار می‌‌رود، جمعیت ارمنی بسیاری دارد و پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ از آذربایجان جدا شده است .

آذربایجان و ارمنستان  طی سال های متمادی بر سر ادارۀ این منطقه درگیر جنگ‌‌های خونینی شد ه اند که هزاران کشته و بی‌‌خانمان برجا گذاشت است .

قبلن  در سال ۱۹۹۴  نیز روی یک آتش‌‌بس فوری  به توافق رسیده بودند مگر از آن هنگام تا کنون، بارها یک دیگر را به آغاز درگیری‌‌های مرزی، متهم ساخته‌‌اند.

با آغاز جنگ تازه میان این دو کشور، وزارت امور خارجه افغانستان، مانند ترکیه، پاکستان و برخی از کشورهای دیگر، از آذربایجان پشتیبانی کرده‌است 

ارمنستان در برابر اعلام پشتیبانی کابل از آذربایجان ، خواهان ملغا شدن عضویت ناظر افغانستان در سازمان پیمان امنیت جمعی شده‌است.

سازمان ملل متحد و بسیاری از کشورهای جهان، نگورنو قره باغ را همچون بخشی از آذربایجان به رسمیت می‌شناسند.

این منطقه در سال ۱۹۹۱میلادی از آذربایجان جدا شد و خودش را یک جمهوری خودمختار نامید؛ اما تنها ارمنستان آن را به رسمیت می‌شناسد.

وزرای خارجه  این دو کشور پس از ده ساعت گفت‌وگو با همتای روس شان در مسکو دربارۀ آتش‌بس به توافق رسیده‌اند.

مقامات روسیه اعلام نموده اند که آذرباییجان و ارمنستان توافق کرده‌اند که برای حل منازعه ، گفت‌وگوهای شان را ادامه دهند.

سمیع صدیقی

خبر نگار فرهنگستان

۱۲٫۱۱٫۲۰۲۰

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*