خانه / خبرها / نشست صلح مسکو دریاره افغانستان ،با اشتراک طالبان

نشست صلح مسکو دریاره افغانستان ،با اشتراک طالبان

  نهم نومبر ، گفتگوهای صلح چند جانبه افغانستان  در مسکو با اشتراک نمایندگانی از ایران، چین، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان ، هند و نمایندگان گروه طالبان در مسکو برگزار شد .
سه و نیم سال پس از انجام گفتگوهای مستقیم میان هیات طالبان و دولت افغانستان در پاکستان، این اولین بار است که هیاتی از گروه طالبان به صورت رسمی در یک نشست مربوط به گفتگوهای صلح  افغانستان شرکت میکند.

کنفرانس صلح  مسکو در باره افغانستان را سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه فدراتیف با سخنان امیدوار کننده آغاز نمود .

سرگی لاوروف، وزیرخارجۀ روسیه، که نشست مسکو را میزبانی میکرد، هدف آن را ایجاد زمینه برای مذاکرات بین الافغانی خوانده است.
لاوروف ابراز امیدواری نموده گفت  «امیدوارم هستم که نشست مسکو نتیجه خوبی برای صلح افغانستان داشته باشد و صلح در افغانستان برای کشورهای منطقه و جهان به ویژه روسیه خیلی با اهمیت است.»

وزیر خارجه روسیه از رشد روز افزون گروه داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرده  افزود : «تروریزم و به ویژه گروه داعش با حمایت کشورهای خارجی در افغانستان فعالیت می‌کند.»

قایل یاد آوری است که روسیه در گذشته ها نیز کشورهای خارجی را به حمایت از گروه داعش در افغانستان متهم نموده و  نگران قدرت روز افزون داعش در مرزهای افغانستان بوده است .

وزارت امور خارجه اسلامی افغانستان  در رابطه به نشست مسکو و  اشتراک  نماینده گان طالبان اعلامیه رسمی نشر نموده است .

در این اعلامیه آمده است که “نشست  مسکو ، پیگیری جلسات قبلی در میان کشورهای مستقل است که در آن دولت افغانستان نیز شرکت کرده است، همانطور که در جلسه امروز طالبان نیز دعوت شده است. مطابق با اصول و تصمیمات جلسه تاشکند و روند فرآیند کابل، دولت جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان باید به طور مستقیم بر روی میز مذاکره نشسته باشند. ما بر اساس اصول پذیرفته شده در جلسات فبلی  هیچ نماینده ای به نشست مسکو ارسال نکرده ایم. شورای عالی صلح در این نشست ، به عنوان یک نهاد ملی، اما غیر دولتی، در نظر گرفته می شود تا دینامیک و جزئیات آغاز مذاکرات مستقیم را مورد بحث قرار دهد.”

صاحب نظران میگویند که دولت افغانستان با عدم حضور در نشست مسکو و اعزام یک هیأت سمبولیک  شورای صلح ، دچار یک اشتباه  استراتژیک شده است ونتوانسته است با استفاده از این فرصت و  با حضور خود  ، از  مواضع اصولی  خود دفاع نماید . 

نمایندگان رسمی طالبان  و هیات شورای عالی صلح افغانستان، نشست مسکو را در راستای تامین صلح در کشور موثر ارزیابی کرده اند.

نمایندگان طالبان در این نشست خروج نیروهای خارجی از افغانستان  را حتمی دانسته و خروج نیروهای خارجی را پیش شرط دست کشیدن از جنگ عنوان نمودند.

هر چند روسیه از ایالات متحده آمریکا خواسته بود که نمایندگان اش را در نشست مسکو بفرستد، اما واشنگتن تنها یک دیپلمات برای مشاهده این نشست فرستاده است.

آگاهان سیاسی معتقدند که کنفرانس صلح مسکو نقش روسیه را  در مذاکرات صلح افغانستان  با گروه طالبان افزایش میدهد.
این مذاکرات در حال برگزار میشود که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان، دور دوم سفرهای خود به منطقه را آغاز کرده و در تلاش است تا به مذاکرات صلح افغانستان با ابتکار آمریکا جان تازه بخشد.

شیر محمد عباس استانکزی رئیس دفتر سیاسی گروه طالبان که ریاست هیات طالبان رابه دوش دارد  در مصاحبه با رسانه های خبری روسیه گفت :

“به اعتقاد ما کنفرانس مسکو موفقیت‌آمیز بود، ما دیدگاه­‌ها و پیشنهادهای تمام شرکت‌کنندگان در این کنفرانس را شنیدیم، همچنین نقطه‌نظرهای خود را در قبال مسائل مختلف مربوط به افغانستان مطرح کردیم”.
وی با تأکید بر اهمیت گفتگو برای حل بحران افغانستان،‌ آغاز مذاکره مستقیم با دولت را مشروط به خروج نیروهای خارجی از افغانستان  دانست.

حاجی دین محمد، معاون شورای عالی صلح افغانستان و رئیس هیئت شورای عالی صلح افغانستان که در این نشست اشتراک ورزیده بود به رسانه ها گفت :
” چنانکه شما خبر هستین که با پاکستان، ایران و روسیه روابط بسیار نزدیک دارند، خصوصاً در این اواخر روابط روس‌ها و ایرانی‌ها با طالبان بسیار نزدیک است، پاکستان که از وقت بود. به همین لحاظ خواستی را که روس‌ها کرده بودند و طالبان به آن جواب مثبت دادند و در واقعیت این به طالبان یک کامیابی است که در جامعه بین‌المللی مطرح میشوند. لیکن ما به حیث افغان این نشست را درست میگوییم و هر نشستی که ما و طالبان را به مذاکرات نزدیک کند، از آن حمایت میکنیم”

حاجی دین محمد در رابطه به پیش شرط صالبان گفت ” بلی من هم میگویم که خارج شوند، لیکن پیش از خارج شدن آنها ما و طالبان باید به یک توافق برسیم که یک خالیگاه به میان نیاید و طوری نشود که خون‌ریزی اضافه‌تر شود. برای صلح ما به یک نتیجه برسیم، آنها مطابق تقسیم اوقات از افغانستان بیرون شوند، لیکن در مقابلش یک صلح را ما به خاک خود آورده بتوانیم. همین که صلح نباشد، خون‌ریزی باشد و خارجی‌ها برآیند، چه میشود؟ واضح است که منجر به اضافه‌شدن خون‌ریزی میشود. این نه به خیر خود افغان‌ها است و نه به خیر منطقه”.
جنگ افغانستان طولانی ترین جنگ تاریخ آمریکا شمرده می شود. به باور آگاهان سیاسی این جنگ راه حل نظامی ندارد و تنها گفت و گو خواهد توانست که گره کور این جنگ را باز کند.

میر احمد ” خواجه”

فرهنگستان

نهم نومبر ۲۰۱۸

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*