خانه / خبرها / امریکا در تلاش تغییر رژیم در ایران است

امریکا در تلاش تغییر رژیم در ایران است

حسن روحانی: امریکا در تلاش تغییر رژیم در ایران است !

حسن روحانی رئیس جمهور ایران امروزچهاردهم اکتوبر در یک سخنرانی که از طریق تلویزیون دولتی آنکشور نشر شد، گفت “ایالات متحدۀ امریکا در تلاش آنست تا رژیم ایران را تغییر دهد.”
آقای روحانی به مناسبت آغاز سال جدید تعلیمی پوهنتون‌های ایران گفت:”با جنگ روانی آغاز کردند، جنگ اقتصادی به عنوان هدف میان مدت آنهاست، جنگ برای موضوع کارآمدی نظام هدف سوم است. مشروعیت زدایی از نظام هدف نهایی است. این، میگویند از بین بردن، رژیم چینج به قول خودشان، تغییر رژیم چطور میشود؟ با مشروعیت زدایی میشود، در غیر آن رژیم چینج نمیشود.”
حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفته‌است، کاهش مشروعیت سیستم در ایران هدف نهایی امریکا است.
تا هنوز مقامات امریکایی در مورد اظهارات اخیر حسن روحانی تبصره نکرده‌اند. اما اخیراً جان کری وزیر خارجه سابق ایالات متحدۀ امریکا در یک مصاحبه رادیویی گفت:
​”به نظر میرسد، اکنون دولت امریکا بدون ملاحظه تصمیم گرفته است، استراتژی تغییر حکومت در ایران را دنبال کند، اقتصاد ایران را در هم بشکند و ایران را هرچه بیشتر منزوی سازد.”
این اظهارات جان کری وزیر خارجه سابق امریکا در حالی مطرح شد که دولت ایالات متحده بارها تأکید کرده‌است که دنبال تغییر رژیم در ایران نیست.
جان بولتون مشاور امنیت ملی دونالد ترمپ اخیراً گفت، در حال حاضر تغییر حکومت در ایران در “دستور کار” ادارۀ دونالد ترمپ قرار ندارد.
مایک پومپئو وزیر خارجه امریکا نیز تأکید کرده‌است که فشار دولت دونالد ترمپ بر ایران، برای تغییر رژیم در آنکشور نیست.
جیمز متیس٬ وزیر دفاع امریکا نیز اخیراً گفت، واشنگتن هیچ سیاستی برای تغییر رژیم در ایران ندارد و همه اقدامات در نظر گرفته شده علیه تهران در عکس‌العمل به عملکرد تهدید آمیز ایران در شرق میانه است.
تنش‌ها بین امریکا و ایران زمانی افزایش یافت که دونالد ترمپ رئیس جمهور اینکشور در ماه می سال‌جاری میلادی اعلان کرد که واشنگتن از توافق‌نامه اتُمی سال ۲۰۱۵ میلادی قدرت‌های بزرگ جهان با ایران خارج میشود و به تعقیب آن تحریم رفع شده بر اساس این توافق‌نامه را دوباره بر ایران وضع کرد.
قرار است دور تازۀ از تحریم‌های ایالات متحدۀ امریکا که سکتور نفت ایران را هدف قرار خواهد داد، در ماه آینده عملی شود.
وضع تحریم‌ها بر اقتصاد ایران یکی از دلایل اساسی تنش‌ها در روابط بین واشنگتن و تهران محسوب میشود.

میر احمد ” خواجه ”

فرهنگستان

۱۴٫۱۰٫۲۰۱۸

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*