خانه / خبرها / آمریکا از برجام خارج شد

آمریکا از برجام خارج شد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا عصر سه‌شنبه در جریان سخنرانی که ۱۱ دقیقه طول کشید، اعلام کرد که کشورش از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی خارج می‌شود و تحریم‌هایی که در چهارچوب این توافق لغو شده بودند را بار دیگر علیه تهران به اجرا می‌گذارد.
او همچنین افزود که آمریکا قصد دارد علاوه بر این تحریم‌ها، مجازاتهای اقتصادی سنگینی را علیه ایران وضع کند و چنانچه شرکتهای بین‌المللی این تحریم‌ها را نقض کنند با تنبیهات سخت آمریکا مواجه خواهند شد.

دونالد ترامپ ایران را حامی تروریسم بین‌الملل و بی‌ثبات کنندۀ منطقۀ خاورمیانه توصیف کرد و افزود که برجام نتوانسته است از آمریکا در قبال جنون سلاح هسته‌ای ایران حمایت کند.

تنها حامیان این تصمیم دونالد ترامپ، اسرائیل و عربستان سعودی بودند اما در مقابل، سران اتحادیه اروپا همچنین دیگر امضا کنندگان توافق هسته‌ای، ضمن ابراز تاسف در قبال این خبر، بر پایبندی خود بر برجام تاکید کردند.

ایران در چهارچوب توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موافقت کرده بود که در ازای لغو بخشی از تحریم‌های بین‌المللی، برنامه‌های هسته‌ای خود را محدود کند و اکنون این احتمال وجود دارد که با خروج آمریکا، عمر این توافق نیز به پایان برسد و بر بحران‌های منطقه‌ای افزوده شود.

واکنش حسن روحانی
رئیس جمهوری ایران در واکنش به تصمیم ترامپ گفت: امشب ما شاهد یک تجربۀ مهم بودیم و به همان نتیجه‌ای رسیدیم که در چهل سال گذشته شاهد آن بودیم. این که ایران به تعهدات خود پایبند است و آمریکا هیچگاه به تعهدات خود پایبند نبوده است.

آمریکا همواره با ایران رفتار خصمانه‌ای داشته است؛ از کودتای زمان دکتر مصدق گرفته تا دخالتهای آمریکایی‌ها در ایران در رژیم سابق و همچنین سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران در خلیج فارس و اقدامات این کشور در قبال مردم منطقۀ خاورمیانه و شمال آفریقا.

آمریکایی‌ها امشب اعلام کردند که از برجام خارج شدند. این درواقع تصریحی بود بر کاری که آنها در ماههای گذشته هم به شکل دیگری انجام داده بودند.

آمریکا بگوید که از زمان ایجاد توافق هسته‌ای تا کنون کی به توافق خود عمل کرده است؟ آیا جز چند بیانیه و چند امضا به توافقات خود در چهارچوب برجام عمل کرده است؟

دولت ایران به استناد اعلامیه‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره به تعهدات خود عمل کرده است. برجام یک توافق چند جانبه و یک توافق بین‌المللی بوده که به تایید شورای امنیت سازمان ملل نیز رسیده است. بنابراین آمریکا رسما امشب اعلام کرد که به تعهدات بین‌المللی توجهی ندارد. قبل از برجام نیز آقای ترامپ از توافق بسیار مهم آب و هوایی پاریس و همچنین توافقات تجاری بین‌المللی خارج شده بود.

مردم ایران در همین دقایق شاهد بودند که تنها رژیمی که از این تصمیم دونالد ترامپ حمایت کرد، رژیم اسرائیل بود.

از این لحظه توافق هسته‌ای، بین ایران و پنج کشور بزرگ خواهد بود و باید دید که دیگر کشورهای امضا کننده در این باره چگونه عمل خواهند کرد.

من به وزارت خارجه دستور دادم که ظرف چند روز آینده با امضاکنندگان اروپایی و همچنین چین و روسیه وارد گفتگو شود. اگر در این مدتِ کوتاه با این شرکا در موضوع برجام به توافق رسیدیم به اجرای برجام ادامه خواهیم داد، در غیراینصورت تصمیم جدیدی خواهم گرفت.

مردم ایران نگران نباشند زیرا پیش از این پیش‌بینی کرده بودیم که ترامپ به تعهدات خود پایبند نباشد و بر این اساس تصمیمات لازم را اتخاذ کرده بودیم.

تصمیمی که در زمینه ارز گرفتیم در همین راستا بود. آرامش و ثبات بازار ادامه خواهد داشت و ارز مورد نیاز را به خوبی تأمین خواهیم کرد. در کالاهای اساسی نیز هیچ نگرانی نباید وجود داشته باشد.

ما با اعضای وفادار به برجام، به رایزنی خواهیم پرداخت و همه چیز وابسته به منافع ملی ماست. اگر منافع ملی ما در چهارچوب برجام حفظ شود، به برجام ادامه خواهیم داد اما اگر برجام تنها پیمانی روی کاغذ باشد، تصمیم دیگری خواهیم گرفت.

او درنهایت افزود: خوشحال هستم که یک موجود مزاحم از برجام خارج شده است.

۱۰ می ۲۰۱۸

منبع : یورونیوز

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*