خانه / خبرها / نیروهای آمریکایی در سوریه باقی میمانند

نیروهای آمریکایی در سوریه باقی میمانند

کاخ‌ سفید: نیروهای آمریکایی فعلا در سوریه میمانند !

سخنگوی کاخ‌سفید میگوید با وجود کامل شدن ماموریت نابودی نیروهای موسوم به دولت اسلامی (داعش) در سوریه، نیروهای آمریکایی فعلا و با هدف مقابله با بخش‌های کوچک باقی مانده از نیروهای داعش، در سوریه باقی خواهند ماند تا در کنار متحدان آمریکا از احیا نشدن دوباره داعش اطمینان حاصل شود.
اطلاعیه جدید کاخ‌سفید در حالی امروز چهارشنبه ۴ اپریل منتشر شد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز گذشته تاکید کرده بود عزمش برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه جدی است.
با وجود این، صبح امروز گزارش شد که دونالد ترامب بعد از مشورت با اعضای کمیته امنیت ملی کاخ‌سفید موافقت کرده که در کوتاه مدت نیروهای ارتش آمریکا در سوریه را حفظ کند هر چند هدف او در درازمدت همچنان خروج کامل نظامیان این کشور از خاک سوریه است.
در بیانیه کاخ سفید هم با اشاره به “نابود شدن کامل” داعش در سوریه آمده که واشنگتن از کشورهای دیگر منطقه میخواهد برای استقرار صلح در سوریه و پیشگیری از ظهور مجدد افراطی‌گرایان به صحنه بیایند.
دونالد ترامب ابتدا چهار روز پیش (جمعه ۳۰ مارچ) قول داده بود به سرعت نیروهای آمریکایی را به کشور برگرداند.
او روز گذشته هم گفت: “ماموریت اصلی ما در سوریه خلاصی از داعش بود. حالا تقریبا این ماموریت را کامل کرده‌ایم و در هماهنگی با سایرین در این زمینه در مورد این که چه باید بکنیم به سرعت تصمیم خواهیم گرفت.”
او که در کنفرانسی خبری در کاخ‌سفید در کنار رهبران کشورهای حوزه بالکان حاضر شده بود اضافه کرد: “من میخواهم خارج شویم، میخواهم نیروها را به کشور بازگردانم. میخواهم شروع به بازسازی کشور خودمان کنم.”
با این حال، در روز سه‌شنبه جنرال جوزف ووتل که مسئول “ستاد فرماندهی مرکزی” ارتش آمریکاست اشاره کرد آمریکا باید نقشی درازمدت در ایجاد ثبات در نواحی پس گرفته شده از داعش ایفا کند.
این جنرال ارشد آمریکایی گفته بود: “فکر میکنم هنوز وارد بخش دشوار ماموریت نشده‌ایم یعنی ایجاد ثبات در این نواحی، استحکام دستاوردهایمان، فراهم کردن امکان بازگشت مردم به خانه هایشان، رسیدگی به مساله بلندمدت بازسازی و سایر کارهایی است که باید انجام شود.”
به علاوه برت مکگورک نماینده آمریکا در ائتلاف ضدداعش تاکید کرده است که نبرد با این گروه هنوز تمام نشده است.
یکی دیگر از نشانه های علاقه دونالد ترامب به پایان دادن به هرگونه نقش آمریکا در سوریه گزارش وال استریت ژورنال در مورد معلق کردن بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری برای ایجاد ثبات در نواحی شرقی سوریه است که از داعش پس گرفته شده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه آقای مکگورک روز گذشته گفته بود: “رئیس جمهور برای ما کاملا روشن کرده که هر کاری در سوریه میکنیم باید به طور منظم تحت نظر و بازبینی باشد. در مورد این ۲۰۰ میلیون دلار، داریم بررسی میکنیم که موثرترین راه خرج کردن آن چیست.”

خواجه میر احمد

فرهنگستان

۰۵٫۰۴٫۲۰۱۸

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*