خانه / خبرها / اخراج هماهنگ بیش از ۱۰۰ دیپلمات روسیه از آمریکا و ارو پا

اخراج هماهنگ بیش از ۱۰۰ دیپلمات روسیه از آمریکا و ارو پا

اخراج هماهنگ بیش از ۱۰۰ دیپلمات روسیه از آمریکا و اروپا !

آمریکا، کانادا و تعدادی از کشورهای اروپایی در اقدامی هماهنگ ده‌ها دیپلمات و شهروند روسیه را اخراج میکنند. این اقدام به تلافی حمله به یک جاسوس سابق روس در بریتانیا با سم اعصاب صورت میگیرد.
وزارت امور خارجه روسیه اخراج دیپلمات‌هایش را “غیردوستانه و تحریک‌آمیز” خوانده و گفته است که به این اقدامات واکنشی “متناسب” نشان خواهد داد.
در آمریکا دونالد ترامپ، رئیس جمهور، دستور اخراج ۶۰ شهروند روسیه را از سفارت این کشور در واشنگتن و سازمان ملل در نیویورک “با هماهنگی متحدان ناتو” صادر کرده است.
به گفته مقام‌های آمریکایی ۴۸ نفر از این افراد “مامور اطلاعاتی روسیه” خوانده شده که از سفارت این کشور در واشنگتن اخراج میشوند و ۱۲ نفر دیگر هم باید از دفتر روسیه در سازمان ملل متحد در نیویورک خاک آمریکا را ترک کنند.
همچنین دستور تعطیلی کنسولگری روسیه در شهر سیاتل آمریکا هم به دلیلی نزدیکی آن به یک پایگاه زیردریایی و ساختمان شرکت بوئینگ صادر شده است.
سفیر روسیه در آمریکا گفته است: “آمریکا همین مقدار اندکی را هم که از روابط روسیه و آمریکا باقی مانده، نابود میکند.” او تمام مسئولیت این اقدام را به عهده آمریکا دانسته است.
آلمان، فرانسه، پولند و کانادا هم اعلام کرده‌اند که هر کدام چهار دیپلمات روس را اخراج میکنند.
هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، میگوید روسیه هنوز توضیح نداده که چطور سم اعصاب بسیار کمیاب مربوط به دوره شوروی سابق برای حمله به یک جاسوس پیشین دوجانبه روسیه در خاک بریتانیا استفاده شده است.
دونالد توسک، رئیس شواری اروپا گفته است که چهارده عضو اتحادیه اروپا در اقدامی هماهنگ تصمیم به اخراج شماری از دیپلمات‌های روسیه گرفته‌اند.
رهبران اروپایی پیشتر اعلام کرده بودند که با دولت بریتانیا اتفاق‌نظر دارند که ‘به احتمال زیاد’ روسیه در حمله به سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه سابق و دخترش یولیا، در شهر سالزبری در جنوب بریتانیا دست داشته است.
روسیه دست داشتن در این حمله را رد میکند و خواهان دریافت اطلاعات بیشتر از بریتانیا است.
وزارت امور خارجه روسیه کشورهایی را که دیپلمات‌های روس را اخراج کرده‌اند به پیروی “کورکورانه” از بریتانیا متهم کرده است.
پیشتر بریتانیا اعلام کرده بود که ۲۳ دیپلمات روس را که “مامور اطلاعاتی” بودند، اخراج میکند. روسیه هم در مقابل همین تعداد دیپلمات بریتانیایی را اخراج کرد.

خواجه میر احمد

فرهنگستان

۲۶٫۰۳٫۲۰۱۸

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*