خانه / خبرها / تجمع‌های اعتراضی در شهرهای مختلف ایران

تجمع‌های اعتراضی در شهرهای مختلف ایران

 تجمع‌های اعتراضی در شهرهای مختلف ایران ادامه دارد  !

گزارش‌ها از تهران و چند شهر دیگر ایران حاکی است که تجمع‌های اعتراضی متعدد برگزار شده و میان معترضان و مأموران انتظامی و امنیتی درگیری اتفاق افتاده است.
خبرگزاری فارس میگوید که معترضان در نزدیکی میدان فردوسی تهران یک موتر را به آتش کشیده اند.
به گزارش این خبرگزاری، تجمع‌های پراکنده‌ای در خیابان آزادی، میدان انقلاب، چهارراه ولی عصر و خیابان انقلاب برگزار شده و مأموران در میدان انقلاب دست کم یکی از تجمع‌کنندگان را بازداشت کرده‌اند.
خبرنگار “نیویورک‌تایمز” در تهران هم میگوید که معترضان در خیابان فلسطین دو سطل زباله بزرگ را آتش زده‌ بودند که پلیس تلاش میکرده آنها را خاموش کند.
به گفته او یک دسته ۵۰ نفره از جوانان معترض علیه رهبر ایران شعار می دادند که با نزدیک شدن مأموران پلیس ضد شورش از محل دور شده‌اند.
به گفته شاهدان، گروه‌هایی از شهروندان درون مغازه‌ها ایستاده‌اند و صحنه را تماشا میکنند.
فضای پایتخت از ساعت‌ها قبل امنیتی گزارش شده بود و مأموران پلیس ضد شورش در میادین و خیابان‌های مرکز شهر مستقر شده بودند.
مقام‌های ایران به “بی‌بی‌سی” اجازه فعالیت خبری نمیدهند و اجازه فعالیت خبرنگاران سایر رسانه‌های بین‌المللی هم بسیار محدود است، بنابراین خبررسانی بویژه در مورد شهرهای کوچک با دشواری و کندی روبرو است.
گزارش و تصاویری هم از تجمع‌های اعتراضی در خمینی‌شهر، سنندج و کرمانشاه، نجف آباد و قهدریجان منتشر شده است.
باشگاه خبرنگاران جوان میگوید که یک مأمور انتظامی در نجف آباد کشته شده. از قهدریجان هم تصاویر و گزارش‌های متعددی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که حاکی از درگیری شدید منجر به تیراندازی در این شهر است.
به گزارش خبرگزاری”اسپوتنیک”، یکی از شورش کنندگان درجریان اعتراضات شهر نجف آباد ایران با یک اسلحه شکاری بروی نیروی پلیس آتش گشود. در این درگیری یک نفر کشته و سه نفر زخمی شدند.
از کرمانشاه تصاویری منتشر شده که ظاهرا یک اطاقک پلیس را در حالی نشان می‌دهد که در شعله‌های آتش می‌سوزد.
به گفته یکی از مخاطبان بی‌بی‌سی فارسی، حدود ۴۰۰ نفر هم در تجمع اعتراضی خمینی‌شهر حضور دارند.
این شاهد عینی گفت که معترضان به سمت شهرداری شهر میروند و شعار “نترسید نترسید ما همه با هم هستیم” میدهند.
از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری تسنیم، گروهی از حامیان حکومت هم در زنجان تجمع کرده‌اند و میگویند که قصد دارند “تا آخرین لحظه” در صحنه بمانند و “تکلیف آشوبگران را مشخص کنند”. تسنیم نوشته که نماینده ولی فقیه در زنجان (علی خاتمی) در این تجمع حضور داشته است.

شبکه خبر تلویزیون ایران از کشته شدن “حدود ۱۰ نفر” در جریان اعتراض‌های روز یکشنبه در شهرهای مختلف ایران خبر داد.
این شبکه خبری گفت: “آشوبگران که بعضی از آنها مسلح بودند، سعی کردند پایگاه‌های نظامی و انتظامی را اشغال کنند که با مقابله جدی مأموران نظم و امنیت روبرو شدند.”
روز شنبه نیز دو نفر در نتیجۀ اعتراضات در شهر دورود ایران کشته و شش نفر دیگر زخمی شده بود.
مظاهرات در ایران روز پنجشنبه ابتدا از مشهد با شعارهای اقتصادی و اعتراض به افزایش قیمت‌ها آغاز شد، اما به تدریج دامنۀ آن به کرمانشاه و سایر شهرهای ایران کشانده شد.
مظاهره کنندگان در اکثر شهرها به شمول شهرهای مذهبی همچون قم، شعارهایی بر ضد نظام و علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران سر دادند.
همچنان، مظاهره کنندگان از حکومت ایران خواسته اند تا به جای درگیر شدن در جنگ سوریه و عراق به بهبود اقتصاد ایران و ایجاد مشاغل در داخل کشور تمرکز کند.
تصاویری که در شبکه های اجتماعی نشر شده است نشان میدهد که پولیس ایران روز یکشنبه برای پراگنده ساختن مظاهره کنندگان از موترهای آب پاش کار میگیرد.
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، اعتراض را حق مردم دانست اما تاکید کرد که نباید منجر به تخریب شود. او همچنین گفت که حل برخی مشکلات اقتصادی زمان میبرد.
معترضان ایرانی در شبکه های اجتماعی خواستار مظاهرات بیشتر در تهران و ۵۰ ساحۀ شهری ایران شده اند. حکومت ایران بر رسانه های اجتماعی نیز قیودات وضع کرده است. رسانه حکومتی ایران خبر داد که دسترسی به اپلیکشن های انستاگرام و تلیگرام در تیلیفون های موبایل محدود شده است.
خبرگزاری‌های ایران از ناآرامی‌ها در شهرهای تهران، کرج، تویسرکان، همدان، اراک، ساوه، آمل، ساری، بهشهر، شهرکرد، باغملک، قزوین، آبیک، محمدیه و خرم‌دره در استان زنجان مخابره کرده‌اند.
معترضان در شهرهای مختلف شعارهای تندی علیه آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران میدادند. در برخی از شهرها از جمله در تویسرکان، شهرضا و کرمانشاه معترضان با مأموران درگیر شدند.
خبرگزاری فارس گزارش کرده که در کرج تجمعات که از ساعات اولیه شب گذشته آغاز شده بود به مواجهه با نیروهای ویژه انجامید. همین خبرگزاری گزارش کرده که در تویسرکان تجمعات به درگیری و شکستن شیشه‌های برخی ادارات دولتی انجامید. گزارش های ضد و نقیضی هم از شهر ایذه در ولایت خوزستان مخابره شده است.
فارس همچنین از ولایت البرز نوشته که درگیری‌هایی در آنجا انجام شده اما “با حضور گسترده نیروهای ویژه و نیروهای امنیتی فضای شهر کرج تحت کنترل درآمده است.”
خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران هم از حضور نیروهای امنیتی برای “برقراری آرامش” در تهران، پایتخت، خبر داده و گزارش کرده که “هم‌اکنون نیروهای پلیس در تلاش برای اجرای نظم در پایتخت هستند”. این خبرگزاری نوشته که تجمعات شب گذشته در پایتخت باعث راهبندان در مرکز شهر شده بوده است. این خبرگزاری نوشته که در شب گذشته کسی یک کوکتل ملتف هم پرتاب کرده که موجب آتش سوزی نشده است.
ایالات متحدۀ امریکا از روز دوم این اعتراض‌ها بیانیه‌هایی درحمایت از مردم ایران و خواست‌های مظاهره کنندگان صادر کرده است.
همچنان شماری از چهره های سرشناس کانگرس امریکا نیز خواستار ایستادگی حکومت امریکا در کنار مردم ایران شده اند.
مخالفان جمهوری اسلامی به شمول شهبانو فرح پهلوی و شاهزاده رضا پهلوی از اعتراض گستردۀ مردم ایران استقبال کرده اند.

خواجه میر احمد

فرهنگستان 

اول چنوری ۲۰۱۸

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*