خانه / فرهنگ و هنر / سینما / مستند « افسانه سرمنگسک » روایت ۱۵ سال گذشته افغانستان

مستند « افسانه سرمنگسک » روایت ۱۵ سال گذشته افغانستان

مستند «افسانه سرمنگسک» روایت ۱۵ سال گذشته افغانستان

عصر روز دوشنبه مستندی از دیانا ثاقب، مستندساز کشور به نام «افسانه سرمنگسک» در مرکز افغانستان‌شناسی دانشگاه کابل با حضور فرهنگیان و سینما‌گران نمایش داده شد.
این مستند روایت ۱۵ سال گذشته افغانستان از زبان چهره‌های مطرح کشور است. این افراد در این مستند وضعیت افغانستان را قصه می‌کنند. مستند «افسانه سر منگسک» به بهانه هفته حقوق بشر در افغانستان نمایش داده شد.
در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۴ میلادی، بنیاد آرمان شهر کمپاینی را به‌نام «افغانستان به روایت دیگر» راه انداخت. در این کمپاین با بیش از ۱۰۰ چهره‌ی سرشناس کشور درباره‌ی افغانستان مصاحبه کردند که مصاحبه‌های مکتوب آن از طریق بنیاد آرمان شهر، روزنامه ۸صبح و روزنامه هافیگتن‌پست نشر شد و اکنون خانم ثاقب از میان این چهره‌ها با ۱۱ تن صحبت کرده و مستندی را بیرون داده است.

دیانا ثاقب، مستندساز قبل از نمایش «افسانه‌ی سرمنگسک» در مرکز افغانستان‌شناسی در دانشگاه کابل
دیانا ثاقب درباره‌ی مستندش گفت: «افسانه سرمنگسک مستندی است که من با تهیه‌کننده‌گی بنیاد آرمان شهر آن را ساخته‌ام. فلم در واقع روایتی از چشم‌دیدها، نگرانی‌ها و چشم‌اندازی است که نخبه‌گان، قشر روشن‌فکر و تحصیل‌کرده افغانستان نسبت به آینده این کشور دارند و در کنار آن، آن‌ها ۱۵ سال گذشته افغانستان را به گونه‌ای نیز روایت می‌کنند.»
او در صحبت‌هایش گفت: «ما در این مستند تلاش کردیم که صدایی یک بخشی از جامعه را که شنیده نمی‌شود، متأسفانه در بین صدای جنگ، تروریسم و خشونت گم است، به گوش دنیا برسانیم و نشان بدهیم در افغانستان غیر از صدای جنگ و تروریسم صداهای دیگری هم وجود دارد. من فکر می‌کنم بحث اساسی جامعه‌ی ما بنیادگرایی است و تنها راه مبارزه، تقویت قشر روشن‌فکر، تحصیل‌کرده و نیروی نخبه جامعه است. حداقل آن‌ها می‌توانند بخشی از جامعه به‌خصوص نیروهای جوان را هدایت و رهنمایی کند. اگر نه این نیروی جوان ممکن است که به سوی تاریکی بروند به عوض یک آینده روشن.»
این مستندساز درباره انتخاب نام این فلم گفت: «در بخشی از فلم، استاد رهنورد زریاب یکی از داستان‌هایش را می‌خواند، در آن‌جا درباره افسانه سرمنگسک صحبت می‌کند. وقتی‌که فلم را تدوین می‌کردیم، برایم خیلی شبیه داستان زنده‌گی ما آمد، قصه امروز ما در افغانستان. قصه کشور ما افسانه سرمنگسک است. افسانه‌ای بی‌معنا و بی‌مفهومی که مدام تکرار می‌شود، تکرار می‌شود ولی هیچ پایانی ندارد.»
افسانه‌ی سرمنگسک یک بازی کودکانه قدیم در میان کودکان در شهر کابل انجام می‌شد. «یک نوع بازی بی‌معنا و پوچی است که پایانی ندارد و آدم‌ها جمله‌های بی‌معنا را تکرار می‌کنند و به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسند.»

پوستر مستند افسانه سرمنگسک
در این مستند ۱۱ چهره روشن‌فکر و تحصیل‌کرده صحبت کرده است که می‌توان از رهنورد زریاب نویسنده مشهور کشور، داوود ناجی روزنامه‌نگار، سیدعسکر موسوی افغانستان‌شناس، رویا سادات کارگردان، کاوه جبران شاعر و نویسنده، فوزیه کوفی نماینده پارلمان، حبیبه سرابی یکی از اعضای شورای عالی صلح افغانستان، مسعود حسینی عکاس، محبوبه سراج، ضیا مبلغ و شینکی‎‌کروخیل نام برد. به گفته خانم دیانا ثاقب این افراد به‌گونه‌ای از بخش‌های مختلف جامعه نماینده‌گی می‌کنند. این افراد درباره خود و زنده‌گی‌شان درباره فرهنگ، اجتماع، وضعیت زنان، طالبان و از حال و از آینده افغانستان صحبت می‌کنند.
این مستند ۶۰ دقیقه‌ای و بر محور مصاحبه و فلم‌برداری آن دو سال را در برگرفته است. تهیه‌کننده این فلم مستند بنیادآرمان شهر است.
دیانا ثاقب، نزدیک به ۱۵ مستند ساخته است و از مستندهای مهم خانم ثاقب می‌توان به «۲۵ فی‌صد» (اشتراک زنان در پارلمان کشور پس از سقوط گروه طالبان)، «محترمه –۲۰۱۴» (درباره جنبش زنان در افغانستان است) و «بدو روبینا بدو» (درباره روبینا ورزشکار و دونده افغان در المپیک بیجینگ) اشاره کرد. خانم ثاقب فلم کوتاه داستانی را سال گذشته به نام «سرخ تیره» نیز ساخته که هنوز نمایش داده نشده است.

سه شنبه ۲۱ قوس ۱۳۹۶ –

نویسنده : حسن کریمی

منبع : هشت صبح

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*