خانه / خبرها / پس از غور؛طالبان نزدیک به پنجاه غیرنظامی را در میرزا اولنگ سرپل تیر باران کردند

پس از غور؛طالبان نزدیک به پنجاه غیرنظامی را در میرزا اولنگ سرپل تیر باران کردند

طالبان پس از تسلط بر منطقه میرزا اولنگ ولایت سرپُل، دست به کشتار جمعی زده و ده‌ها غیر نظامی را در این منطقه تیرباران کرده است. منطقه میرزا اولنگ، از مناطق استراتژیک در ولسوالی صیاد ولایت سرپل است. این منطقه مهم و راهبردی، بامداد شنبه چهاردهم اسد، پس از چهل و هشت ساعت درگیری، بدست طالبان افتاد.

در جریان درگیری‌های دو روزه؛ خانواده‌های زیادی از باشنده‌های محل، از  منطقه فرار کردند؛ اما پس از مسدود شدن دره «میرزا اولنگ» از سوی طالبان، بیشتر خانواده‌ها در منطقه گیر ماندند. خانواده هایی که اکثرن از سوی مهاجمان به رگبار بسته شدند. مقامات محلی می‌گویند که در این حمله، گروه طالبان و داعش هم‌دست بودند و این منطقه را با کمک هم از تسلط نیروهای امنیتی و خیزش مردمی خارج ساختند.

ذبیح الله امانی سخنگوی ولایت سرپُل روز یک شنبه در تماس با هشدار گفت که در این حمله بیش از شش صد جنگ‌جوی طالب و داعش شرکت داشتند و بعد از تسلط بر میرزا اولنگ، ده ها غیرنظامی را به رگبار بسته اند. او افزود: ” تروریستان بعد از ورود به میرزا اولنگ، دست به کشتار بی رحمانه افراد ملکی زدند. طبق گزارش‌های اولیه که ما داریم، بین سی تا چهل نفر از افراد ملکی را آن‌ها تیرباران کردند که در بین این افراد زنان، کودکان و حتا افراد محاسن سفید نیز شامل اند”.

محمد عظیم قویاش سناتور سرپل در مجلس سنا نیز کشتار گروهی باشندگان میرزا اولنگ ولسوالی صیاد را تایید می‌کند. او اما آمار قربانیان را چهل و هشت نفر می‌خواند. به گفته او، بعد از سقوط میرزا اولنگ بدست طالبان، والی نام نهاد این گروه در محل می‌آید و مردم را در یک مسجد جمع می‌کند و برای همه عفو عمومی اعلام می‌کند. اما بعد از او، یک سرگروپ دیگر این گروه وارد منطقه شده و جمعی از آنان را یک کیلومتر دورتر از مسجد برده و همه را به رگبار می‌بندد.

گروه طالبان چهارده روز پیش در ولایت غور نیز دست به کشتار جمعی زد. جنگ‌جویان این گروه که گفته می شود در ولایت غور نیز یک جا با گروه داعش دست به حمله زده بودند، در یک حمله تهاجمی، ولسوالی تی‌وَرَ ولایت غور را از کنترول نیروهای دولتی بیرون کرده و بیشتر از ۱۵۰ غیر نظامی را به گلوله بستند. این ولسوالی پس از سه – چهار روز دوباره از طالبان گرفته شد.

وضعیت کنونی سرپل

سخنگوی ولایت سرپُل، وضعیت کنونی ولایت سرپل را غیر عادی و جنگی می‌خواند. او می گوید که از مرکز نیز خواهان کمک نظامی شده اند، اما آنچه که از سخنان او برداشت می‌شود این است که نیروهای امنیتی تاکنون به داد این ولایت نرسیده اند و مقامات امنیتی و محلی آن ولایت هنوز هم چشم به راه کمک نظامی از مرکز هستند.

آقای امانی گفت: “وضعیت وضعیت جنگی است. درگیری به شکل پراگنده جریان دارد، ما تقاضای کمک زمینی و هوایی را از سکتور های امنیتی مرکزی کردیم. امیدوار استیم وعده هایی را که آن‌ها داده اند، هرچه زودتر به وعده‌های خود عمل بکنند تا بتوانیم منطقه را دوباره بپس بگیریم.”

اکنون اما نگرانی‌های بیشتری مردم سرپل را تهدید می‌کند. به گفته سخن‌گوی این ولایت، با سقوط میرزا اولنگ هم مرکز سرپل مورد تهدید قرار گرفته و هم مرکز ولسوالی صیاد.

نمایندگان این ولایت در مجلس سنا هم از این نگرانی سخن می‌گوید. قویاش خطر را بیش‌تر از آن‌چه که گزارش داده می‌شود می‌خواند. او فاصله بین میرزا اولنگ و مرکز ولسوالی صیاد را کمتر از ده کیلومتر می‌خواند و می‌گوید، اگر نیروهای کمکی به این منطقه نرسد، هم مرکز ولسوالی صیاد و هم مرکز سرپل بدست هراس افگنان سقوط خواهد کرد.

آقای قویاش به هشدار گفت: ” نیروهای که در آنجا موجود است واقعا تعداد شان کم است و روحیه شان ضعیف است و اگر نیروهای کمکی از قول اردوی مزار شریف از مرکز قطعه کوماندو در آنجا اعزام نشود و توسط طیاره ها بمب باران نشود و دوباره عملیات آغاز نشود، نه تنها که ولسوالی صیاد به دست دشمن سقوط می‌کند، بلکه دشمن در حالت پیشروی است و مرکز ولایت هم به دست دشمن سقوط می کند.”

ولایت سرپل در سال‌های اخیر به شدت نا امن شده و گروه‌های هراس افگن بشمول طالبان و داعش در نقاط گونه‌گون این ولایت حضور چشم‌گیر شان را ثابت کرده اند. در حمله اخیر نیز طالبان از ولسوالی‌های بلچراغ ولایت فاریاب، قوش‌تپه و درزاب ولایت جوزجان و کوهستان ولایت سرپل نیروی جنگی تدارک دیده و به این منطقه مهم حمله  کردند.

نا امنی‌ها در داخل افغانستان، کلید در پاکستان

وضعیت امنیتی افغانستان رو به وخامت گذاشته و جغرافیای جنگی هر روز در حال گسترش است. در اوج این نا امنی‌ها، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا، از پاکستان خواسته است که از حمایت طالبان دست بردارد.

رئیس جمهوری آمریکا چهار ماه پیش جنرال مک‌مستر، مشاور امنیت ملی خود را برای بررسی وضعیت امنیتی به افغانستان فرستاده بود. جنرال مک‌مستر، می‌گوید کاخ سفید می‌خواهد شاهد تغییر در رفتار پاکستان به ویژه در بخش حمایت از گروه طالبان باشد. او روز شنبه در مصاحبه با یکی از رسانه‌های آمریکایی گفت که آقای ترامپ واضح ساخته که دیگر هیچ نوع حمایت از طالبان و سایر گروه‌های مرتبط برای دولت آمریکا قابل تحمل نیست.

دو هفته پیش وزارت خارجه آمریکا، در گزارش سالانه خود درباره تروریسم گفت که دولت پاکستان در سال ۲۰۱۶ عملیات‌ “موثری” را علیه تحریک طالبان پاکستان انجام داده، اما این کشور اقدامات قابل توجهی را علیه طالبان افغانستان و گروه حقانی که در پاکستان “پناگاه امن” دارند انجام نداده است.

جنرال مک‌مستر اعلام کرد هرچند رئیس جمهوری ترامپ هنوز استراتژی جامع واشنگتن درباره افغانستان را اعلام نکرده اما درباره رویکرد نظامی تصمیم‌هایی گرفته است.

سربازان امریکایی و بازگشت به پایگاه های پیشین

آمریکا در حال حاضر بیش از ۸ هزار نیروی نظامی در افغانستان دارد که بیشتر مشغول آموزش نیروهای افغانستان و انجام عملیات حمایتی از آنها در جنگ با هراس افگنان اند. اما اخیرن مقامات محلی میدان وردک از مستقر شدن دوباره نیروهای ویژه امریکایی در پایگاهی در ولسوالی نرخ این ولایت خبرداده اند. نیروهای ویژه امریکایی، این پایگاه‌ را در سال ۲۰۱۳ میلادی با دستور حامد کرزی، رییس جمهور پیشین ترک کرده بودند.

تأمین امنیت بهتر در این ولایت، از اهداف بازگشت دوباره این نیروها در این پایگاه خوانده شده است. نیروهای تازه وارد، یک شب قبل، عملیات مشترکی را با نیروهای امنیتی افغانستان در ولسوالی نرخ راه‌اندازی کردند که در نتیجۀ آن ۷ هراس‌افگن کشته شده‌اند. از تعداد سربازان امریکایی که در پایگاه این نیروها در ولسوالی نرخ جابجا شده اند، چیزی گفته نشده، اما گمان می رود که دست‌کم ۴۵  سرباز ویژۀ آمریکایی در این پایگاه مستقر شده‌اند.

اقدامات تازه طالبان در قندوز

طالبان در کنار گسترش جغرافیای جنگی، به اقدامات دیگری نیز دست زده اند. از جمله بسته نمودن مدرسه‌های دینی خصوصی در قندوز و جمع آوری کارت‌های‌های معاش معلمان در ولایت غزنی. فیض‌الله ایماق، معاون آموزش‌های اسلامی ریاست معارف قندوز به رسانه ها  گفته است که طالبان این کار را بخاطر سربازگیری از شاگردان این مدارس انجام داده است. چرا که به باور طالبان، در صورت بازبودن این مدرسه‌ها، نوجوانان مصروف آموزش می‌شوند و روند سربازگیری آنان با مشکل روبه‌رو می‌شود.

بر بنیاد معلومات، حدود ۳۵۰ دارالعلوم خصوصی در مرکز و ولسوالی‌های قندوز فعالیت داشتند که با دستور طالبان، تمام آن‌ها بسته شده، اما دارالحفاظ‌های این ولایت به دلیل این که کودکان در آن درس می‌خوانند، هنوز باز اند. این موضوع از سوی پولیس قندوز نیز تاییده شده است. پولیس قندوز می‌گوید، تلفات سنگین طالبان در درگیری‌های اخیر سبب کم‌بود نیروی جنگی این گروه شده و این گروه قصد دارند تا با بستن دروازه های مدرسه‌های دینی از دانش‌آموزان به عنوان نیروی جنگی، استفاده کنند.

یکشنبه, ۱۵ اسد, ۱۳۹۶

منبع : هشدار

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*