خانه / خبرها / دولت ترامپ و اتخاذ رو یکرد سخت در برابر پاکستان

دولت ترامپ و اتخاذ رو یکرد سخت در برابر پاکستان

یک مقام کاخ سفید: دولت ترامپ پس از بازنگری در جنگ افغانستان، آماده اتخاذ رویکرد سخت در قبال پاکستان است:

به گزارش خبرگزاری “رویترز-reuters” ، یکی از مقامات دولت آمریکا بدون ذکر نامش گفت که دولت ترامپ آماده است تا رویکرد سختی را در قبال پاکستان اتخاذ کند تا این کشور به سرکوب تروریست‌ها در خاک خودش مجبور شود.
این مقام دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود اظهار داشت: رویکرد دولت ترامپ میتواند شامل افزایش حمله‌های پهپادی، توقف و تعلیق حمایت‌های مالی از پاکستان باشد.
وی افزود: این رویکرد حتی ممکن است در نهایت به لغو جایگاه پاکستان به عنوان شریک اصلی ناتو که عضو این سازمان نیست نیز منجر شود.
برخی دیگر از مقامات آمریکایی به موفقیت‌آمیز بودن این طرح خوش‌بین نیستند، زیرا سال‌ها تلاش آمریکا برای محدود کردن حمایت پاکستان از گروه‌های شبه‌نظامی با شکست مواجه شده و منجر به تقویت روابط آمریکا با هند نیز شده است.
مقامات آمریکایی نیز اظهار میکنند که پس از پایان بررسی منطقه‌ای استراتژی آمریکا، کاخ سفید در پی قطع روابط با پاکستان نبوده و به دنبال گسترش همکاری‌ها با پاکستان است.
این در حالی است که پنتاگون و کاخ سفید از اظهارنظر درباره نتایج بررسی قبل از اتمام آن خودداری کرده‌اند.
با این وجود، ‘آدام ستامپ- Adam Stump’ سخنگوی پنتاگون گفت: آمریکا و پاکستان در بسیاری از مسایل امنیت ملی شریک باقی خواهند ماند اما گفتگوها حاکی از رویکرد سختگیرانه آمریکا نسبت به رسیدگی به پناهگاه‌های شبه‌نظامیان در خاک پاکستان است.
مقام آمریکایی افزود: ما پیش از این هرگز استراتژی خود در قبال پاکستان را مشخص نکردیم، اما استراتژی جدید به وضوح خواست ما از پاکستان را مشخص میکند.
این در حالی است که برخی دیگر از مقامات آمریکایی نسبت به کارآمد بودن استفاده از سیاست “تهدید و تشویق-Carrot and stick” برای تغییر رفتار پاکستان، هشدار میدهند.
این مقامات معتقدند در نهایت، آمریکا به متحدی قوی نیاز دارد، هرچند این متحد بی‌نقص نباشد.
آمریکا در حالی بار دیگر به دنبال اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان است که کارشناسان معتقدند اعزام این نیروها بدون فشار بر پاکستان با هدف آوردن طالبان بر سر میز مذاکره، شکست خواهد خورد.
حمد‌الله محب سفیر افغانستان در واشنگتن بدون اشاره به اقدامات مشخص گفت: آمریکا در قبال پاکستان رویکرد بسیار سخت‌تری نسبت به گذشته اتخاذ خواهد کرد.
لیزا کورتیس که از مدیران ارشد شورای امنیت ملی آمریکا در آسیای مرکزی و جنوب آسیا است به همراه حسین حقانی سفیر سابق پاکستان در واشنگتن، گزارشی را نوشته است.
در این گزارش کورتیس و حقانی به دولت ترامپ پیشنهاد میکنند تا به اسلام‌آباد هشدار دهد که در صورت عدم همکاری، جایگاه پاکستان به عنوان شریک اصلی ناتو میتواند در عرض شش ماه لغو شود.
این در حالی است که در گزارش ماه فبروری آنها نیز آمده است که درنظر گرفتن پاکستان به عنوان شریک، برای دولت جدید مشکلاتی را به وجود خواهد آورد، همانطور که برای دولت پیشین نیز مشکلاتی را به همراه داشت.
مشخص نیست که دولت ترامپ تا چه اندازه این توصیه را جدی خواهد گرفت.
تهدید گروه‌های تروریستی که در پاکستان از پناهگاه‌های امنی برخوردارند، با حمله انتحاری در منطقه دیپلماتیک نشین کابل که منجر به کشته و زخمی شدن بیش از ۵۰۰ نفر شد، بیش از پیش بر همه آشکار شد.
بعد از این حمله، سازمان امنیت ملی افغانستان گزارش داد که این حمله توسط شبکه حقانی و با حمایت و کمک سازمان اطلاعاتی ارتش پاکستان “آی.اس.آی” صورت گرفته است.
یکی از مقامات آمریکایی نیز به “رویترز” گفت آمریکا هم معتقد است که این حمله توسط شبکه حقانی انجام شده است.
این در حالی است که “مایک مولن-Mike Mullenn” دریاسالار نیروی دریایی ارتش آمریکا نیز در سال ۲۰۱۱ در کنگره این کشور، شبکه حقانی را بازوی “آی.اس.آی” خوانده بود.
پاکستان از سال ۲۰۰۲ تاکنون بیش از ۳۳ میلیارد دلار کمک از ایالات متحده دریافت کرده است.
سال گذشته پس از آن که “اش کارتر-Ash Carterr” وزیر دفاع وقت آمریکا اقدامات پاکستان علیه شبکه حقانی را کافی ندانست، پنتاگون تصمیم گرفت تا ۳۰۰ میلیون دلار در قالب “صندوق حمایت از نیروهای ائتلاف-CSF” را به پاکستان نپردازد.
یکی از مقامات آمریکایی نیز اظهار داشته است که دولت ترامپ در حال بررسی توقف برخی از کمکها از پاکستان است.
اما به نظر میرسد کاهش کمکهای مالی به پاکستان میتواند منجر به نفوذ بیشتر چین در پاکستان شود که اخیرا حدود ۶۰ میلیارد دلار در این کشور سرمایه‌ گذاری کرده است.
یکی از مقامات آمریکایی و کارشناس امور پاکستان نیز که خواست نامش فاش نشود، گفت گزینه دیگری که در حال بررسی است افزایش حملات پهپادی برای نفوذ بیشتر به پاکستان و هدف قرار دادن جنگجویان شبکه حقانی و دیگر تروریست‌ها است.
رئیس ستاد ارتش پاکستان در هفته گذشته بعد از حمله هوایی آمریکا این اقدامات را یکجانبه خواند و اظهار داشت چنین حملاتی نتیجه عکس خواهد داشت و علیه همکاری‌های کنونی پاکستان و آمریکا است.

خواجه میر احمد

فرهنگستان 

۲۰ جون ۲۰۱۷

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*