خانه / خبرها / امضای قرارداد طرح و دیزاین انجنیری کمپلکس اداری در ساحه دارالامان کابل

امضای قرارداد طرح و دیزاین انجنیری کمپلکس اداری در ساحه دارالامان کابل

قرارداد طرح و دیزاین کمپلکس اداری ساحه دارالامان،یکی از پروژه‌های دوران امان الله خان:

قرارداد طرح و دیزاین مجموع ادارات دولتی افغانستان، با حضور محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان،  ازجانب  وزارت شهرسازی و مسکن با شرکت بین‌المللی خطیب العالمی، در ارگ ریاست جمهوری به  امضا رسید.
سید منصور سادات نادری، وزیر شهرسازی و مسکن افغانستان، امروز قبل از امضای این قراداد، گفت مجموع بزرگ اداری که در ساحۀ دارالامان اعمار میشود صدها جریب زمین را دربر میگیرد و مستلزم تدوین ماستر پلان جامع و طرح و دیزاین مدرن می باشد .
نادری افزود “براساس این قرارداد شرکت محترم خطیب العالمی، طی دوسال در زمینه‌های ارائه و طرح و دیزاین جدید، بررسی دیزاین‌های ترتیب شدۀ قبلی و تهیۀ ماستر پلان با درنظرداشت تمام زیربناهای مورد نیاز با وزارت شهرسازی و مسکن همکاری نمائید.”.
به گفتۀ سادات نادری، شرک خطیب العالمی که در ۳۵۵ کشور جهان فعالیت دارد، وزارت شهرسازی و مسکن را در زمینۀ ارتقای ظرفیت و انتقال دانش مسلکی به کارمندان مورد نیاز در این عرصه، همکاری میکند.
نادری تأکید کرد که عملی شدن این برنامه، منجر به اشتغال‌ زایی، تحرک اقتصادی و امیدواری برای آیندۀ بهتر خواهد شد.
وزیر مسکن و شهرسازی افغانستان، گفت هدف از ایجاد کمپلکس ادارات دولتی در ساحۀ دارالامان، ایجاد سهولت برای باشندگان کابل است. ازدیاد نفوس، پراکندگی ادارات دولتی، ترافیک و مشکلات امنیتی را از چالش‌های جدی در کابل خواند.
در مراسم امضای این قرار داد معاون  شرکت خطیب العالمی نیز صحبت کرد و گفت که طرح و دیزاین و ساخت ماسترپلان کمپلکس اداری در ساحه دارالامان اولین پروژه آن ها در افغانستان نبوده، بلکه شرکت آنها در افغانستان ثبت و راجستر می باشد، در اینجا دفتر دارد و پیش از این نیز بالای چندین پروژه در افغانستان کار را آغاز کرده اند.
وی اضافه نمود  “ما بالای اعمار این پروژه کار میکنیم و میخواهیم از طریق این پروژه مهم در پیشرفت افغانستان سهیم شویم و این در آیندۀ افغانستان رول مهم خواهد داشت”.
به گفتۀ رئیس شرکت خطیب العالمی، آنان روی طرح و دیزاین برخی پروژه‌های دیگر در افغانستان، شامل دیزاین سرک لوگر، نیز کار کرده اند.
انتقال ادارات دولتی به ساحۀ دارالامان، جز از برنامه‌های حکومت افغانستان بود و اکنون به گفتۀ مقام‌های حکومت، طرح و دیزاین این پروژه تا دوسال آینده تکمیل خواهد شد.
وزارت شهرسازی و مسکن افغانستان، خاطر نشان ساخت  که  شرکت خطیب العالمی با این وزارت در زمینه ایجاد طرح و دیزاین همکاری میکند و این قرارداد که امروز عقد شد، هزینۀ مشخص ندارد.
این وزارت میگوید  که ابجاد و ساختمان ادارات دولتی در ساحۀ دارالامان کابل یکی از پروژه‌های دوران امان الله خان شاه ترقی خواه افغانستان میباشد .

گفته میشود که یعد از عملی شدن این پروژه ، انتقال وزارت خانه ها و ادارات دولتی به ساحه دارالامان  با درنظرداشت زمان و در چارچوب یک برنامه مشخص انجام  خواهد شد ، به همین دلیل  برای ساخت این کمپلکس بزرگ به پلان جامع و طرح مناسب ضرورت بود، تا جوابگوی نیازمندی های امروز و فردا باشد.

خواجه میر احمد

فرهنگستان 

۱۷ جون  ۲۰۱۷

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*