خانه / خبرها / دیدار رئیس جمهور غنی با هیات پاکستانی در کابل
دیدار رئیس جمهور غنی با هیات پاکستانی در کابل

دیدار رئیس جمهور غنی با هیات پاکستانی در کابل

اشرف غنی در دیدار با هئیت پاکستانی: فضای بی اعتمادی با انجام تعهدات پاکستان پایان یابد:

دفتر مطبوعاتی رئیس جمهور افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد اشرف غنی در دیدار با هیئت پاکستانی در کابل بر اجرایی شدن تعهدات پاکستان در نشست‌های چندجانبه تاکید کرده است.

بر اساس این بیانیه، رئیس جمهور افغانستان گفت افزایش دیدار مقامات دو کشور امیدوار است فضای بی‌اعتمادی را از بین ببرد.

هیئت بلندپایه پاکستانی به ریاست ‘سردار ایاز صادق’ رئیس پارلمان این کشور برای دیدار با مقامات افغانستان به کابل سفر کرده است.

اشرف غنی در این دیدار از سفر این هیئت استقبال کرد. گفته میشود که روند صلح افغانستان و حضور روسیه در مذاکرات از محورهای گفتگوی هیئت پاکستانی با مقامات افغانستان است.

ارگ ریاست جمهوری اعلام کرد که حکومت وحدت ملی افغانستان از سفر هیات پارلمانی پاکستان به افغانستان، استقبال میکند و این دید و بازدیدها را یک فرصت مناسب برای تبادل نظر و ایجاد فضای اعتماد و درک مشترک میان مردمان دو کشور می‌داند.

کاخ ریاست جمهوری افغانستان تاکید کرده است که ایجاد رابطه و درک مشترک دو ملت افغانستان و پاکستان در راستای حل مشکلات و چالش‌ها میتواند، تلاش‌های ما را در برابر خطرات ناشی از اعمال گروه‌های تروریستی که هم اکنون مردم دو کشور و منطقه را تهدید میکنند، هماهنگ و موثر سازد.

در ادامه این اطلاعیه آمده است که حکومت افغانستان انتظار دارد که این دید و بازدیدها به ایجاد فضای اعتماد کمک کند و به بی‌اعتمادی که در گذشته‌ها شکل گرفته، پایان ببخشد.

ایاز صادق رئیس مجلس پاکستان نیز پس از دیدار با مقامات افغانستان در یک نشست خبری در کابل گفت: باید افغانستان و پاکستان گذشته را فراموش و روی راهبرد تازه برای مبارزه برضد هراس‌افکنی تلاش کنند.

وی افزود: هدف از سفر دو روزه هیات پاکستانی این بود که به نگرانی‌های افغانستان درباره پاکستان گوش کند و همچنین نگرانی‌های دولت خود را به گوش مقامات افغانستان برساند.

صادق دیدار و گفتگوها با مقامات دولت افغانستان را ‘سازنده’ خواند و گفت: آنها نیز درک کرده‌اند که هیات آمده از پاکستان در نیت خود خالص بوده و این گام ویژه‌ای است که پارلمان پاکستان برمیدارد.

از سوی دیگر، رحمت‌الله نبیل رئیس سابق امنیت ملی افغانستان در واکنش به سفر هیئت پاکستانی به کابل گفت: دولت پاکستان همانند سال ۲۰۱۴ برای فریب دوباره مقامات افغانستان تلاش میکند.

وی افزود: سه سال قبل جنرال راحیل شریف در سفری مشابه از کابل دیدار کرد و گفت به طالبان اجازه آغاز عملیات بهاری را نمیدهد و حتی اعلام کرد که دشمن افغانستان در واقع دشمن پاکستان است، اما در واقعیت حملات طالبان بیش از پیش تشدید شد و حمایت پاکستان از این گروه افزایش یافت.

رحمت‌الله نبیل معتقد است که حملات تروریستی به شفاخانه ۴۰۰ بستر و قول اردوی شاهین قبل از سفر هیئت پاکستانی به افغانستان برنامه‌ریزی شده بودند تا با فشار بر کابل، افغانستان را وادار به پذیرش پیام خود کنند.

رئیس سابق امنیت ملی افغانستان اظهارداشت: این هیئت در دیدارش با مقامات افغانستان در کابل بار دیگر در کنار سایر وعده‌های میان خالی وعده خواهند داد که طالبان را به میز مذاکرات میکشانند تا بار دیگر مقامات افغان را دلگرم کنند.

نبیل تصریح کرد: دولت پاکستان در قبال وعده‌های میان خالی متقابلا از حکومت افغانستان خواستار امتیازاتی خواهند شد که کاملا با منافع ملی افغانستان در تضاد هستند.

رئیس سابق امنیت ملی افغانستان گفت: پاکستان با وانمود کردن به اینکه متمایل همکاری با دولت افغانستان است به دنبال نرمش موضع جدید دولت آمریکا در قبال اسلام‌آباد است، زیرا این کشور در سال ۲۰۱۴ میلادی نیز برنامه مشابهی را انجام داد

خواچه میر احمد 

فرهنگستان

دوم می ۲۰۱۷

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*