خانه / خبرها / دیدار امام علی رحمان با جنرال جوزف وآتیلا فرمانده نظامی آمریکا
امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان

دیدار امام علی رحمان با جنرال جوزف وآتیلا فرمانده نظامی آمریکا

دیدار فرمانده ستاد مرکزی آمریکا با رئیس‌جمهور تاجیکستان در رابطه به تقویت مرز مشترک با افغانستان:

امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان ساعتی قبل با جنرال جوزف وآتیلا فرمانده ستاد مرکزی آمریکا در ‘کاخ ملت’ شهر دوشنبه دیدار و گفتگوی کرد.

بر اساس گزارش مرکز مطبوعاتی رئیس جمهور تاجیکستان، امامعلی رحمان و فرمانده ستاد مرکزی آمریکا طی این ملاقات چشم انداز همکاری‌های تاجیکستان و آمریکا در زمینه های نظامی که هدف آن تامین امنیت و ثبات در منطقه عنوان میشود را مورد بررسی قرار دادند.

تاکید بر گسترش همکاری های مرزی، از جمله تقویت توانایی و امکانات نیروهای مرزی تاجیکستان، در مناطق هم مرز این کشور با افغانستان در پس منظر افزایش خطرات از سوی گروه های تروریستی و افراطی بین المللی از موضوعات اساسی این دیدار بوده است.

تاجیکستان با آمریکا در چارچوب برنامه های “کمک مالی بین المللی”، “آموزش نظامی”، “مبارزه با تروریسم بین المللی و قاچاق مواد مخدر” و فعالیت مرکز ملی آموزش مبارزه علیه تروریسم و مواد مخدر در تاجیکستان، همکاری میکنند.

سفر این مقام آمریکایی در حالی به تاجیکستان صورت میگیرد که اخیرا همکاریهای نظامی تاجیکستان و آمریکا به صورت چشمگیری افزایش داشته است.

آمریکا برای حضور در منطقه و مخالفت با سیاست های روسیه همواره به بهانه‌های مختلف راه نفوذی در کشورهای آسیای مرکزی پیدا کرده است.

حضور در پایگاه ‘خان آباد’ ازبکستان و همچنین حضور چند ساله در پایگاه ‘ماناس’ در قرقیزستان گویای این مطلب میباشد.

برگزاری رزمایش اخیر بین نیروهای آمریکا و تاجیکستان، گواه این مطلب است که آمریکا با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید برنامه‌های تازه‌ای برای منطقه ژئوپلتیک آسیای مرکزی دارد.

خواجه میر احمد 

فرهنگستان

۲۵ اپریل ۲۰۱۷

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*