خانه / خبرها / نشست بین المللی افغانستان در مسکو
سومین نشست بین المللی افغانستان در مسکو

نشست بین المللی افغانستان در مسکو

نشست بین المللی افغانستان در مسکو برگزار شد:

سومین نشست بین المللی افغانستان امروز جمعه با حضور نمایندگان ۱۲ کشور در مسکو برگزار شد.

نشست بین المللی افغانستان، در سطح معاونین وزارت خارجه و فرستادگان ویژه یا مقام های ارشد روسیه، افغانستان،ایران، هند، قزاقستان، قرقیزستان، چین، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان برگزار شد.
وزارت امور خارجه روسیه در اطلاعیه ای اعلام کرد:

در این نشست نماینده آمریکا هم دعوت شده بود، اما به دلیل نامعلومی حضور نیافت.

موضوع اصلی دستور کار این نشست، هماهنگی تلاش های منطقه ای برای کمک به پیشبرد روند آشتی ملی به منظور برقراری هر چه زودتر صلح و آرامش در افغانستان بود.

در اطلاعیه آمده است: شرکت کنندگان نشست در جریان تبادل نظر مشروح و صریح در باره وضع و دورنمای سیاسی- نظامی اوضاع افغانستان از تشدید تحرکات تروریستی در این کشور که منجر به افزایش خونریزی و مشکلات ملت افغان می شود، ابراز نگرانی کردند.

همچنین در این نشست تاکید شد که بحران افغانستان راه حل نظامی ندارد و تنها راه ممکن برای حل و فصل اوضاع این کشور، دستیابی به سازش ملی از راههای سیاسی مطابق قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل است.

شرکت کنندگان در این نشست بر حمایت خود از تلاش های دولت و نیروهای سیاسی و اجتماعی افغانستان در جهت برقراری صلح و آرامش تاکید و برای کمک همه جانبه به افغانستان در این زمینه اعلام آمادگی کردند.

در نشست افغانستان همچنین از طالبان خواسته شد که از رویکرد رویارویایی مسلحانه صرف نظر کرده و به گفتگوهای مستقیم با دولت افغانستان برای برقراری صلح و آرامش روی آورد.

در این مذاکرات همچنین از پیشنهاد روسیه برای میزبانی گفتگوهای طرفین مناقشه در افغانستان و از برگزاری نشست های چند جانبه در باره افغانستان در آینده نیز استقبال کردند.

مذاکرات برگزار شده امروز، سومین نشست بین المللی در باره اوضاع افغانستان به ابتکار روسیه است. دومین نشست با حضور شش کشور روسیه، پاکستان، چین، هند، ایران و افغانستان نیز اواخر سال گذشته میلادی در مسکو برگزار شده بود .

خواجه میر احمد

فرهنگستان

پانزدهم اپریل ۲۰۱۷

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*