خانه / خبرها / افغانستان مقام‌ نخست «برنامه سرمایه‌گذاری» در آسیای میانه را بدست آورد
افغانستان مقام‌ نخست « برنامه سرمایه گذاری » در آسیای میانه

افغانستان مقام‌ نخست «برنامه سرمایه‌گذاری» در آسیای میانه را بدست آورد

مقام‌ نخست برنامه سرمایه گذاری نصیب افغانستان شد

در نشست سالانه سرمایه گذاری که در شهر دبی برگزار ‌شد، برنامه «سرمایه گذاری در افغانستان» که توسط دولت ارایه شده بود، مقام نخست را در میان کشورهای آسیای میانه، روسیه و قفقاز گرفته است.

محمد قربان حقجو، نماینده افغانستان در سازمان تجارت جهانی به بی‌بی‌سی گفته که این نشست با مشارکت نمایندگان ۱۲۰ کشور، نهادهای اقتصادی و مدنی برگزار شده بود.

او گفته که یکی از برنامه‌های این نشست رقابت میان کشورهای است که بهترین برنامه را برای سرمایه گذاری در کشورهای‌شان ارایه ‌کنند.

به گفته معاون وزارت تجارت و صنایع کشور، این رقابت در هفت حوزه دایر ‌شد و افغانستان در حوزه ششم که شامل کشورهای آسیایی میانه، روسیه و قفقاز است، مقام نخست را گرفت.

او گفت که این نشان می‌دهد که افغانستان به سمت اقتصاد باز و پیش‌رفته در حرکت است.

آقای حقجو گفت در سال ۲۰۱۶ میلادی افغانستان با جذب ۱.۷ میلیارد دالر سرمایه بخش خصوصی دست‌آورد بزرگی در زمینه سرمایه‌گذاری داشته ‌است.

به گفته او این سرمایه گذاری در بخش تولید انرژی و ایجاد کارخانه‌های تولیدی در افغانستان سرمایه گذاری شده است.

آقای حقجو افزود که این دست‌آورد می‌تواند چهره دیگری از افغانستان به جهان ارایه کند. او گفت که هنوز چالش‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در افغانستان وجود دارد که کمبود برق و نبود زیرساخت‌ها یکی از این چالش‌ها است.

به گفته او رقابت تولیدات داخلی با اجناس بدون کیفیت و ارزان خارجی که وارد افغانستان می‌شود، چالش دیگری در راستای تقویت تولیدات داخلی است که رقابتی ساختن تولیدات داخلی را با چالش مواجه کرده است.

او گفت که افغانستان برای رشد تولیدات داخلی باید در قسمت ایجاد زیربناها و افزایش سرمایه گذاری توجه کند و هزینه تولید را در کشور پایین بیاورد.

چهارشنبه ۱۶ حمل ۱۳۹۶

منبع : هشت صبح

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*