خانه / خبرها / افغانستان به نشست مسکو هیات می‌فرستد
هیات افغانستان در مسکو

افغانستان به نشست مسکو هیات می‌فرستد

شاه‌حسین مرتضوی معاون سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری، می‌‌گوید که قرار است در نشست مسکو هیات از سوی وزارت امور خارجه افغانستان نیز شرکت کند.

آقای مرتضوی که روز گذشته در باره سفر رییس‌جمهور غنی به کشورهای آسترالیا، اندونزیا و سنگاپور به خبرنگاران معلومات می‌داد، گفت:

«هر نشستی که در باره با افغانستان باشد و نماینده افغانستان باید در آن حضور داشته باشد. ولی، در غیبت افغانستان هیچ کشوری نمی‌تواند در مورد ما تصمیم بگیرد. به همین‌ خاطر هم افغانستان در نشست مسکو هیات روان می‌کند و این هیات از وزارت خارجه افغانستان در سطح معین و یا روسا خواهد بود.»

قرار است نشست مسکو تا ده روز دیگر با حضور نمایندگانی از کشورهای پاکستان، چین، روسیه، هند و ایران در باره بحث روی مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان برگزار شود. در این نشست از امریکا نیز دعوت شده اما واشنگتن از شرکت در این نشست رد کرده است.

شاه‌حسین مرتضوی هم‌چنین در باره اهداف سفر رییس‌جمهور به کشورهای آسترالیا، اندونزیا و سنگاپور گزارش داده گفت که هدف اصلی از این سفر جلب همکاری‌ها‌ و سرمایه‌گذاری‌های در بخش‌های معادن، زراعت، آموزش و پرورش و هم‌چنین ارتقای ظرفیت کارمندان دولتی است.

آقای مرتضوی گفت که آقای غنی در سفر روز پنج‌شنبه‌اش به سنگاپور، چندین قرارداد همکاری نیز به امضا خواهد رساند.

رییس‌جمهور غنی شام روز شنبه در راس یک هیات عالی رتبه دولتی عازم استرالیا، اندونزیا و سنگاپور شد. او عضر روز یکشنبه به کانبرا پایتخت استرالیا رسید. رییس‌جمهور افغانستان در میدان هوایی کانبرا توسط جمیز میکگریت معاون نخست وزیر و برخی از مقام‌های دیگر دولت آسترالیا مورد استقبال قرار گرفت.

اشرف‌غنی در سفر به آسترالیا با نخست وزیر، گورنر جنرال، وزرای خارجه و دفاع، رییس استخبارات و محققان آن کشور دیدار و گفتگو می‌کند.

قرار است با حضور رییس‌جمهور و نخست وزیر آسترالیا دو موافقت‌نامه همکاری‌‌های اقتصادی نیز میان هیات دولت افغانستان و مقام‌های آسترالیایی به امضا برسد.

آقای غنی را در این سفر عبدالستار مراد وزیر اقتصاد، نرگس نهان نامزد وزیر وزارت معادن و پترولیم، امان‌الله غالب معین وزارت انرژی و آب و دو تن از مشاورانش همراهی می‌کنند.

دوشنبه ۱۴ حمل ۱۳۹۶

منبع : هشت صبح

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*