خانه / خبرها / فهرست ۳۲ مرکز تروریستی و نام ۸۵ رهبر تروریستان به پاکستان ارایه شد

فهرست ۳۲ مرکز تروریستی و نام ۸۵ رهبر تروریستان به پاکستان ارایه شد

به دنبال افزایش تنش‌ها میان افغانستان و پاکستان، وزارت امور خارجه کشور فهرست طولانی‌ای از مرکزهای آموزشی گروه‌های تروریستی و رهبران این گروه‌ها را به دولت پاکستان ارایه کرده است.
این فهرست که شامل ۳۲ مرکز آموزشی تروریستی و ۸۵ رهبر تروریستان می‌شود، در نامه‌ای از سوی وزارت امور خارجه از طریق سفیر افغانستان در اسلام‌آباد، به دولت پاکستان ارایه شده است. به گفته وزارت امور خارجه، در این مراکز آموزشی، تروریستان در خاک پاکستان به منظور انجام فعالیت‌های تروریستی در افغانستان، آموزش می‌بینند.
وزارت امور خارجه می‌افزاید که در این نامه از حکومت پاکستان خواسته شده تا علیه این مراکز آموزشی و رهبران گروه‌های تروریستی که در آن کشور حضور دارند، اقدام کند. وزارت امور خارجه در این نامه هم‌چنین از دولت پاکستان خواسته تا ۸۵ تن از «مقام‌ها و رهبران گروه‌های تروریستی از جمله طالبان و شبکه حقانی» را که در آن کشور به سر می‌برند و مسوول جنایت‌های گسترده علیه مردم افغانستان هستند، بازداشت کرده و به دولت افغانستان تحویل دهد.
وزارت امور خارجه می‌گوید که هرچند پاسخ‌های ابتدایی مقام‌های پاکستانی صبح روز دوشنبه در برابر این فهرست مثبت بوده و آن را امیدوارکننده خوانده است، اما تأکید کرده در صورتی که حکومت آن کشور در زمینه نابودی مراکز آموزشی تروریستان و بازداشت رهبران آنان اقدام جدی و فوری نکند، دولت افغانستان علیه این گروه‌ها و حامیان‌شان تعزیرات بیشتری از طریق میکانیزم‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد وضع خواهد کرد.
وزارت امور خارجه می‌افزاید در این نامه به حکومت پاکستان تاکید کرده که به طور مشترک به ویژه در چهارچوب گروه‌های هماهنگی چهارجانبه در باره فهرست‌ها و نگرانی‌های هر دوطرف مسوولانه اقدام و بحث کند.
در همین حال، عبدالله عبدالله رییس اجرایی کشور،‌ با اشاره به ادعای‌های اخیر مقام‌های پاکستانی مبنی بر پنهان‌شدن ۷۶ تروریست آن کشور در خاک افغانستان، می‌گوید که افغانستان از گروه‌های تروریستی به عنوان ابزار برای رسیدن به اهدافش استفاده نمی‌کند و با تمام این گروه‌ها مبارزه یک‌سان دارد. آقای عبدالله که روز دوشنبه در نشست شورای وزیران صحبت می‌کرد، افزود: «افغانستان را متهم‌ساختن به حمایت از یک گروه تروریستی واقعاً جفا است. سیاست ما همیشه سیاست صلح دوستانه بوده و امروز هم این سیاست دوام می‌کند و دوام دارد. ما حتا در بسیاری از موارد حقایق بسیار آشکار و روشن را در حالی که روی میز مذاکره در باره آن صحبت کردیم، اما در سطح رسانه‌ها خویشتن‌داری نشان دادیم. حتا در جلساتی که در روزهای اخیر صورت گرفت، به نیروهای امنیتی ما رهنمود داده شد تا به هیچ کاری که سبب بالاگرفتن تشنج در ساحه دو طرف خط شود، اقدام نکنند. البته، دفاع از سرزمین وظیفه‌شان است و در دفاع این‌ها حق دارند دست به اقدام بزنند.»
رییس اجرایی کشور افزود تمام دنیا می‌داند که اتهام‌های وارد شده از سوی حکومت پاکستان بر دولت افغانستان اساس ندارد. او تاکید کرد گروه‌های تروریستی‌ای امروز در افغانستان فعالیت دارند و امنیت خود پاکستان را نیز تهدید می‌کنند، در خاک آن کشور ایجاد و تقویت شده‌اند. عبدالله عبدالله گفت که کشورهای حامی تروریسم نتیجه عملکردهای‌شان را هم اکنون می‌بینند.
عبدالله عبدالله در جلسه شورای وزیران افزود که گروه‌های تروریستی دیگر در تبانی با گروه طالبان در افغانستان فعالیت دارند. او گفت: «گروه‌های تروریستی دیگری هم که ادعا می‌شود در بخشی از نقاط افغانستان جا گرفته‌اند، آن‌ها هم در تبانی با طالبان کار می‌کنند و در نقاطی که طالبان متأسفانه در آن‌جا تسلط دارند، این گروه‌ها هم جا گرفته‌اند و تحت حمایت طالبان هستند.»
رییس اجرایی کشور در این نشست، همکاری میان افغانستان و پاکستان را از راه‌های حل اساسی رفع تهدیدهای تروریستی عنوان کرده افزود که استفاده از شیوه‌های تهدیدآمیز نتیجه‌ای در قبال نخواهد شد. او تاکید کرد که کارگیری از روش‌های تهدیدآمیز مسیر مبارزه با گروه‌های تروریستی را منحرف می‌سازد.
تنش‌ها میان افغانستان و پاکستان پس از آن بالا گرفت که زیارتگاهی در ایالت سند پاکستان هدف یک حمله تروریستی قرار گرفت.
در حمله بر زیارتگاه صوفیان لعل شهباز قلندر که نزدیک به هشتاد نفر کشته و حدود ۲۵۰ تن دیگر زخمی شدند، به دنبال آن دولت پاکستان مرزهای خود با افغانستان را مسدود کرد.
هم‌زمان با این حمله تروریستی در ایالت سند، نظامیان پاکستانی حمله‌های راکتی‌شان را نیز به مناطق سرحدی افغانستان شدت بخشیده‌اند. برخی از مقام‌های دولتی می‌گویند برعلاوه کشته و زخمی‌شدن شماری از غیرنظامیان به شمول کودکان و زنان، در نتیجه این حمله‌های راکتی، صدها خانواده مناطق اصلی خود را ترک کرده و بی‌جا شده‌اند.

سه شنبه ۳ حوت ۱۳۹۵

ظفرشاه رویی

هشت صبح

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*