خانه / خبرها / دولت افغانستان با ۲۰ گروه تروریستی مشغول جنگ است

دولت افغانستان با ۲۰ گروه تروریستی مشغول جنگ است

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان می‌گوید دولت افغانستان مشغول نبرد با “۲۰ گروه تروریستی” در این کشور است و از جامعه جهانی می‌خواهد از تلاش‌های دولت افغانستان تا “شکست کامل تروریسم” در این کشور حمایت کند.

آقای غنی که در نشست امنیتی مونیخ ( مونشن )در آلمان صحبت می‌کرد، گفت ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در سال ۲۰۰۱ برای جلوگیری از تکرار “تراژدی یازدهم سپتامبر” به افغانستان آمد و با آنکه این کشور پیشرفت‌های زیادی را تجربه کرده ولی “اکنون ۲۰ گروه تروریستی “مشغول برهم زدن صلح و امنیت در افغانستان است و به همین دلیل “کارهای زیادی” در افغانستان باقی است که حمایت جهان را می‌طلبد.

اشرف غنی گفت که افغانستان در “خط اول مبارزه با تروریسم” قرار دارد و افزود که “ما نه تنها مشغول نبرد برای آزادی خود هستیم، بلکه این جنگی است برای امنیت جهان.”

او یکبار دیگر تاکید کرد با آنکه دو سال پیش بیشتر تحلیلگران‌ “فروپاشی و سقوط” دولت افغانستان را پیش‌بینی می‌کردند ولی به گفته او نیروهای امنیتی افغانستان به “دشمنان” این کشور اجازه ندادند که به هیچ یک از اهداف استراتژیک‌شان برسند و مخالفان دولت افغانستان هیچ ولایتی را در این کشور تحت کنترل خود ندارند.

مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا در دیدارش با اشرف غنی بر اهمیت “رابطه استراتریک” میان افغانستان و آمریکا تاکید کرد
آقای غنی گفت: “جنگ افغانستان، جنگ داخلی نیست، زیرا جنگ داخلی در نتیجه اختلافات سیاسی بروز می‌کند. این جنگ تروریستی است، جنگ مواد مخدر است و جنگ اعلام ناشده میان دو کشور است.”

اشرف غنی در گذشته گفته است که میان افغانستان و پاکستان جنگ اعلام ناشده جریان دارد و در سخنرانی امروز خود در مونیخ نیز به طور مفصل به موضوع “حمایت دولتی از گروه‌های تروریستی” پرداخت و خواهان آن شد تا جامعه جهانی، کشورهای را که از “تروریسم” حمایت می‌کنند، “منزوی” کند.

رئیس جمهوری افغانستان همچنین گفت که در سال ۲۰۱۶ تنها از پاکستان و ایران ۱.۱ میلیون پناهنده افغان به کشورشان بازگشته‌اند و روند بازگشت پناهنده‌ها به این کشور ادامه دارد.

آقای غنی امروز در حاشیه نشست مونیخ  (مونشن )همچنین با مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا دیدار کرد. در خبرنامه ارگ ریاست جمهوری افغانستان آمده است که آقای پنس گفته که آمریکا به حمایتش از دولت وحدت ملی افغانستان ادامه می‌دهد.

در این خبرنامه آمده که معاون رئیس جمهوری آمریکا به آقای غنی گفته که “دولت آمریکا مشغول ارزیابی بحث افزایش شمار نیروهایش در افغانستان برای آموزش نیروهای امنیتی افغان است.”

در همین حال شماری از طرفداران ‘جنبش روشنایی ‘ در مقابل محل برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ گردهم آمده بودند و در برابر آنچه “تبعیض علیه هزاره‌ها” در افغانستان می‌خواندند، شعار می‌دادند.

معترضان جنبش روشنایی همچنان تاکید دارند که پروژه خط برق ترکمنستان باید از مناطق مرکزی افغانستان عبور کند و رئیس جمهور غنی و دولت وحدت ملی را به دلیل تغییر در مسیر این خط به “تبعیض” متهم می‌کنند.

۱۹٫۰۲٫۲۰۱۷

منبع : بی بی سی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*