خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / شب فرهنگی افغانستان و نمایشگاه نقاشی در مسکو

شب فرهنگی افغانستان و نمایشگاه نقاشی در مسکو

 

شام شنبه ۲۱ جنوری  در “خانه فرهنگ گیدرویتس” شهر مسکو  ، شب فرهنگی افغانستان و نمایشگاه نقاشی یکی از نقاشان معروف کشور آقای سید زمر برگزار شد. این شب فرهنگی با ابتکار “ارکستر مهربانان” و همکاری دکتر حمید رضا دادو سرپرست ارکستر و دکتر عزت الله حسینی از همکاران “ارکستر مهربانان” در مکان “خانه فرهنگ گیدرویتس برگزار شد .

به گزارش خبرنگار  سایت فرهنگی “فرهنگستان” به نقل از اسپوتنیک،در این مراسم محترم آقای شاه سلطان عاکفی مسئول بخش فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در مسکو، و همچنین جمعی ازعلاقمندان هنر و فرهنگ افغانستان ، شرکت ورزیدند.

در افتتاح این مراسم  آقای عاکفی  ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این مراسم، در خصوص مشترکات و پیوندهای فرهنگی روسیه و افغانستان و خاطرات دوران تحصیلی خویش در این کشور و همچنین مطالبی را در مورد ارزش فرهنگ و هنر به سمع و نظر حضار محترم رساندند.

هم چنان آقای گنادی پتروویچ یکی از دیپلمات های سابق اتحاد جماهیرشوری و رئیس سابق “خانه فرهنگ شوروی” در افغانستان، در این مراسم حضور داشتند و صحبت های را هم بیان نمودند، وی طی سخنان اش از زمانی یاد آور شد که در افغانستان مشغول به فعالیت بود: “من خاطراتی خوبی از مردم افغانستان دارم، مردم مهمان نواز، مردم با غیرت و با همت عظیم که هیچ کشوری تا حالا نتوانسته است این کشور را فتح کند و این مردم را بتواند شکست بدهد”.

آقای گنادی پتروویچ، یکی از شعر های سعدی (بنی آدم اعضای یکدیگرند) را به زبان فارسی زمزمه نموده و تآکید کرد که همه انسان ها به همدیگر وصل و مربوط به هم هستند، و برای مردم افغانستان آرزوی خوشبختی و صلح را در کشور افغانستان نمودند.

طی این مراسم فیلمی کوتاه مستند عنوانی “آرزو” از آثار آقای دکترهمایون مروت کارگردان مشهور افغانستان نیز به نمایش گذاشته شد که مورد پسند مهمان قرار گرفت. طی این مراسم آقای ذکی غفوری آواز خوان کشور به اجرای قطعاتی از موسیقی سنتی افغانستان پرداختند، و اعضای “ارکسترمهربانان” قطعاتی از موسیقی سنتی ایران را همراه با رقص سماء به زیبایی اجراء کردند.

همچنین آثار نقاشی هنرمند  مردمی افغانستان  ، جناب آقای سید زمر فضای زیبای این شب فرهنگی را دو چندان نمود.

خانم لیوبوف زفیالووا یکی از نقاشان روس در رابطه با نقاشی های آقای زمر نظرات شان را ارائه کردند و از وی به عنوان یک نقاش موفق و دارای سبک تحسین کردند. در خاتمه شرکت کنندگان در این مراسم در مورد تابلو های نقاشی سید زمر از ایشان سوالات را مطرح نموده و توضیح خواستند، که آقای سید زمر پاسخ های شانرا به آنها ارائه نمودند.

در این مراسم جهت قدر دانی ، آقای حمید رضا دادو سرپرست “ارکستر مهربانان” و آقای سید زمر نقاش معروف کشور از سوی  سفارت جمهوری اسلامی افغانستان  مورد تقدیر قرار گرفتند .

فرهنگستان – مسکو

۲۲٫۰۱٫۲۰۱۷

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*