خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / پژوهش های ادبی و نمایشگاه نقاشی در مسکو

پژوهش های ادبی و نمایشگاه نقاشی در مسکو

شام چهارشنبه  هژد هم جنوری دو هزار و هفده میلادی جمعی از فرهیختگان هنر و فرهنگ ، به دعوت انجمن همبستگی شهروندان افغانستان در روسیه فدراتیف ، گرد هم  جمع شدند تا یادی از شعر و ادبیات  و هنر وفرهنگ نمایند .

دراین محفل که گرداننده گی آن را سید عباس قریشی به عهده داشت ، سلطان شاه عاکفی آتشه فرهنگی سفارت افغانستان در روسیه ، استاد محمد قاسم اتشه تجارتی سفارت افغانستان ، نماینده گان اتحادیه های افغانی ، نقاش معروف سید زمر، دانشمندان و پژوهشگران افغان و علاقمندان ادب و فر هنگ حضور داشتند .

در آغاز انجنیر محمد حسن معاون انجمن همبستگی به حاضرین خوش آمدید گفته و در باب اهمیت وتاثیر محافل فرهنگی در اتحاد وهمبستگی افغان ها سخن گفت .

داکتر محمد حسین شیرزاد فشرده نوشته تحلیلی خود را زیر عنوان ” نقش شعر درساختار فکری جوامع انسانی ” پیشکش نمود و به تحلیل اشعار حافظ ، مولانا  ، سعدی و اقبال لاهوری پرداخت .

محمد عمر ننگیار در باره چگونگی ایجاد و گسترش فرهنگ ،فرهنگ سالاری و نقش فرهنگ در استحکام وحدت بین انسان ها صحبت نموده و فرهنگ را روح جامعه انسانی نامید.

رحمت الله روند نویسنده و پژوهشگر سابقه دارمختصری از نوشته ی تحلیلی شان را به نام ” نقش ادبیات در زنده گی انسانها ” به خوانش گرفت و تاریخ انکشاف ادبیات را کوتاه و عالمانه بررسی نمود .

ز بس لبریز حسرت دارد امشب شوق دیدارم               

چکد آیینه ها برخاک ، اکر مژگان بفشارم      

مطلع آهنگی بود که شکرالله رحمانی همراه با  نواختن دوتار اجرا نمود وبعد  به تحلیل آموزه های حضرت بیدل پرداخت و توجه و تشویق حاضرین را بدست آورد .

داکتر شیر حسن حسن طی صحبت مختصر بر اهمیت با هم بودن و یکپارچگی جمعیت افغان های دور از میهن تاکید نمود و ضرورت به ایجاد مرکز فرهنگی افغانستان در روسیه را تشریح نمود .

داکتر حسن پیشنهاد نمود تا تمام اتحادیه ها و نهاد های سیاسی و فرهنگی افغانی در روسیه فدراتیف دست به دست هم داده با جلب همکاری سفارت افغانستان و به ویژه اتشه فرهنگی سفارت در ایجاد مرکز فرهنگی افغانها در مسکو تلاش نمایند .

سید عباس قریشی گرداننده محفل در وقفه های کوتاه با بیان حکایت های جالب از استاد سخن شمس تبریزی برنامه را رنگین ساخته بود اما نسبت کمبودی وقت به چند تن از دوستان فرصت مساعد نشد تا اشعار شان را بخوانند و یا گفته های شان را باز گو نمایند ، صرف آقای سادات و داکتر حشمت بدری توانستند اشعار شان را پیشکش نمایند .

در بخش دوم برنامه ، سید قطب الدین زمر نقاش معروف و سابقه دار افغانستان به معرفی تابلو های شان پرداختند و به سوالات علاقمندان پاسخ های مطلوب ارایه داشتند .   

قابل توجه و یاد آوری است که تابلو های نقاشی آقای زمر که همه سوژه های جالب افغانی دارند ، صالون نه چندان بزرگ انجمن همبستگی را وسعت و زینت خاصی بخشیده بود .

در اخیر سلطان شاه عاکفی اتشه فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی افغانستان به بررسی مختصر برنامه ی” پژوهش های ادبی و نمایشگاه نقاشی ” پرداخته و از ترکیب افغانی محفل و فضای سالم آن اظهار رضایت و خرسندی نمودند.

برعلاوه آقای عاکفی وعده سپردند تا به کمک و همکاری افغان ها ، حمایت سفارت را جلب و در ایجاد مرکز فرهنگی افغان ها تلاش جدی خواهند نمود .

شمع فرهنگ روشن وروشن تر باد .

فرهنگستان – مسکو

بیستم جنوری دوهزار و هفده میلادی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*