خانه / خبرها / دونالد ترامپ چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا شد

دونالد ترامپ چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا شد

دونالد ترامپ پس از ادای سوگند، امروز جمعه ۲۰ ژانویه (اول بهمن) رسما به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا قدرت را در دست گرفت. او به عنوان رئیس جمهور تازه آمریکا جای باراک اوباما را می‌گیرد که در هشت سال گذشته ریاست جمهوری آمریکا را بر عهده داشت.

او پس از طی کردن خیابان پنسیلوانیا که بخشی از آن با پای پیاده بود اکنون وارد کاخ سفید شده است.

در مراسم تحلیف بسیاری از سیاستمداران از جمله چهره‌های ارشد دموکرات و جمهوری‌خواه در کنگره حضور داشتند و آقای ترامپ را تا جایگاه ادای سوگند همراهی کردند.

ابتدا مایک پنس رسما به عنوان معاون اول رئیس جمهور آمریکا سوگند یاد کرد. او سوگند خورد که از قانون اساسی آمریکا در برابر “دشمنان خارجی و داخلی” محافظت کند.

سپس آقای ترامپ سوگند خورد. او در ادامه مراسم در اظهاراتی از روسای جمهور سابق آمریکا که در مراسم حضور داشتند و به ویژه از باراک و میشل اوباما، تشکر و قدردانی کرد.

او در ادامه با تاکید بر ضرورت حفظ شغل‌ها، مرزها و رویاهای آمریکا گفت: “دوباره می‌بریم. طوری که آمریکا تا به حال نبرده است.”

آقای ترامپ گفت روز آغاز ریاست جمهوری‌اش به عنوان روزی در یادها خواهد ماند که مردم آمریکا “دوباره” بر سرنوشت خود حاکم می‌شوند.

رئیس جمهور جدید آمریکا گفت: “این لحظه‌ای است که به مردم آمریکا تعلق دارد. آمریکا را با دستان آمریکایی و کارگر آمریکایی می‌سازیم.”

آقای ترامپ سخنرانی خود را با تکرار شعارش که “عظمت را دوباره به آمریکا برمی‌گردانیم” تمام کرد.

برگزاری تظاهرات

مراسم تحلیف ریاست جمهوری در میان تدابیر امنیتی شدید برگزار شد.

همزمان با برگزاری مراسم تحلیف دونالد ترامپ، در واشنگتن گروهی از معترضان به ریاست جمهوری او اقدام به برگزاری تظاهرات کردند.

ماموران امنیتی با گروهی از معترضان که لباس‌های سیاه به تن داشتند درگیر شدند. بعضی از معترضان شیشه‌های ساختمان‌ها را شکسته و سطل‌های زباله را از جا کندند.

پلیس و نیروهای امنیتی نیز با استفاده از باتوم و اسپری تلاش کردند تظاهرکنندگان را متفرق کنند.

سناتور دمکرات کلر مکسکیل به تندی از تظاهرکنندگانی که در اطراف واشنگتن خساراتی به بار آورنده اند انتقاد کرده است.

او در توییتی نوشت: “هیچ چیزی غیرآمریکایی تر از تظاهرکنندگانی نیست که صلح آمیز رفتار نمی کنند – زننده است.”

او با اشاره به درک “خشم و نگرانی معترضان” افزود: “اما به اعتقاد من کار درست تظاهرات صلح آمیز است.”

اولین دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در حالی آغاز می شود که از ابتدا روند دستیابی او به این سمت با حاشیه و جنجال‌های بسیاری همراه بوده است.

۲۰٫۰۱٫۲۰۱۷

منبع : بی بی سی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*