خانه / خبرها / روسیه ترامپ را به مذاکرات صلح سوریه دعوت نمود
WASHINGTON, DC - NOVEMBER 10: U.S. President Barack Obama speaks while meeting with President-elect Donald Trump (L) following a meeting in the Oval Office November 10, 2016 in Washington, DC. Trump is scheduled to meet with members of the Republican leadership in Congress later today on Capitol Hill. Win McNamee/Getty Images/AFP

روسیه ترامپ را به مذاکرات صلح سوریه دعوت نمود

روسیه از دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا برای حضور در مذاکرات صلح سوریه که قرار است روز ۲۳ جنوری در آستانه پایتخت قزاقستان  برگزار شود، دعوت نمود .

به نوشته روزنامه آمریکایی «واشینگتن پست»، این اقدام روسیه در حقیقت نادیده گرفتن دولت باراک اوباما به شمار می آید که هم اینک بر سر قدرت است و قرار است روز ۲۰ ژانویه قدرت را به دولت ترامپ تحویل دهد.

این اعلام پس از ابهام درباره مشارکت آمریکا در مذاکرات آستانه صورت گرفت. وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه جمعه اعلام کرد که هیچ دعوتنامه رسمی برای مشارکت در این مذاکرات دریافت نکرده است. مارک تونر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری در این باره گفت: «برپایه اطلاعاتی که دارم، هیچگونه دعوتنامه رسمی برای حضور در مذاکرات به ما نرسیده است».

دولت اوباما خواستار مشارکت ترامپ شد
از سویی، وزارت امور خارجه آمریکا، مشارکت این کشور را در مذاکرات آستانه تایید کرد و از دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب خواست تا در این مذاکرات شرکت کند.

تونر در این باره گفت که دولت کنونی آمریکا هیچ اعتراضی به مشارکت دولت آینده در مذاکرات آستانه ندارد.

او افزود: «زمان برگزاری مذاکرات برای ما زمان خوبی نیست اما در صورتی که دعوتنامه ای دریافت کنیم، توصیه ما مشارکت است».

او ادامه داد: «ما در این ابتکار عمل مشارکت مستقیمی نداشتیم ما با روسیه و ترکیه، در تماس بودیم و از دولت ترامپ می خواهیم به این تلاش ها ادامه دهد».

شرکت  کنندگان
قابل ذکر است که هنوز مساله طرف های شرکت کننده در این مذاکرات در هاله ای از ابهام قرار دارد به ویژه این که گروه های مسلح سوری امضا کننده توافق آتش بس که ۳۰ دسامبر آغاز شد، اعلام کردند که در صورت ادامه نقض آتش بس از سوی نظام، در مذاکرات شرکت نخواهند کرد.

روز جمعه این گروه ها شرط های خود را برای مشارکت در مذاکرات آستانه اعلام کردند. مهم ترین شرط استقرار ناظرانی بر آتش بس و فراگیر شدن آن است.

اما درباره مذاکرات آستانه، روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که احتمال دارد طرف های درگیر سوری با یکدیگر به صورت مستقیم گفت و گو کنند. این در حالی است که خبرنگار العربیه به نقل از منابع آگاه در مسکو گزارش داد که وزارت امور خارجه روسیه قصد دارد اواخر ماه جاری میلادی، از شخصیت های اپوزیسیون سوریه نزدیک به خود، دعوت کند.

سازمان ملل متحد هم پشتیبانی خود را از مذاکرات آستانه اعلام کرد و آن را زمینه سازی خوبی برای مذاکرات آینده ژنو دانست. این در حالی است که استفان دی مستورا نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه اعلام کرد دعوتنامه ای برای مشارکت در مذاکرات آستانه دریافت نکرده است.

خبرنگار العربیه در مسکو به نقل از یک منبع روس گزارش داد که وزارت امور خارجه روسیه قصد دارد روزهای ۲۶ و ۲۷ ماه جاری میلادی، شخصیت هایی از اپوزیسیون سوریه را گردهم آورد تا از این راه زمینه را برای مذاکرات ژنو که پس از مذاکرات آستانه برگزار خواهد شد، فراهم کند. انتظار می رود مذاکرات ژنو، ماه فوریه آینده برگزار شود.

۱۵٫۰۱٫۲۰۱۷

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*