خانه / خبرها / روسیه حمایت شورای امنیت را درباره قطعنامه آتش‌بس سوریه به دست آورد

روسیه حمایت شورای امنیت را درباره قطعنامه آتش‌بس سوریه به دست آورد

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، روز شنبه سی و یکم دسامبر، پس از یک نشست غیرعلنی، به اتفاق آراء قطعنامه پیشنهادی روسیه درباره آتش بس سوریه را به تصویب رساندند. این درحالی است که تعدادی از گروه‌های شورشی سوریه با متهم کردن رژیم بشار اسد به نقض این آتش بس، تهدید کرده‌اند که به توافق آتش بس وفادار نخواهند ماند.
آتش بس سوریه که روز یکشنبه اول ژانویه، سومین روز خود را سپری می‌کند، سومین آتش بس برقرار شده در این کشور طی سال گذشته است.

رامی عبدالرحمان، رئیس سازمان غیردولتی ناظران حقوق بشر سوری، به خبرگزاری فرانسه گفته که دو کودک شنبه شب در حملات رژیم سوریه علیه شورشیان در غرب حلب کشته شدند که به این ترتیب تعداد کشته شدگان غیرنظامی از ابتدای برقراری آتش بس تاکنون به چهار نفر رسید.

رژیم سوریه روز ۲۲ دسامبر اعلام کرد که کنترل کامل شهر حلب را به دست گرفته است. طی چهارسال گذشته، این شهر اصلی‌ترین پایگاه مخالفان مسلح بشار اسد به شمار می‌رفت.

از سوی دیگر، سازمان ناظران حقوق بشر سوری اعلام کرده که در شهر بندری طرطوس در غرب سوریه، که ساکنان آن را اقلیت علوی تشکیل می‌دهند و کنترل شهر در اختیار رژیم سوریه است، دو مهاجم انتحاری تلاش داشتند که به جشن‌های سال نو میلادی حمله کنند اما کمربند انتحاری آنان در یک ایست بازرسی منفجر شد. در این انفجار دو نفر از نیروهای امنیتی سوریه کشته شدند.
قطعنامه‌ای پیشنهادی روسیه در حالی از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب رسید، که این شورا بر اجرای تمامی قطعنامه‌های گذشته درباره سوریه به ویژه قطعنامه ۲۲۵۴ دسامبر ۲۰۱۵ که با ابتکار آمریکا درباره نقشه خروج سوریه از بحران به تصویب رسید، تأکید کرده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که با تصویب قطعنامه پیشنهادی روسیه در شورای امنیت، برای اولین بار آمریکا، به عنوان حامی شورشیان سوریه، از یک طرح صلح سوریه کنار گذاشته شده است، زیرا این قطعنامه به دنبال نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه در مسکو به شورای امنیت پیشنهاد شد. با این حال دولت باراک اوباما این روند را یک “تحول مثبت” ارزیابی کرده است.

قرار است که اواخر ماه ژانویه مذاکراتی میان شورشیان و دولت سوریه تحت نظارت ایران، روسیه و ترکیه، در شهر “آستانه” قزاقستان برگزار ‌شود. این در حالی است که مذاکرات دیگری میان طرفین درگیر در سوریه در هشتم فوریه در ژنو زیر نظر استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل متحد برگزار می‌شود.

۰۱-۰۱-۲۰۱۷

خبر گزاری فرانسه

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*