خانه / خبرها / روسیه هیئتی را برای تحقیقات درباره قتل سفیر خود به ترکیه می‌فرستد

روسیه هیئتی را برای تحقیقات درباره قتل سفیر خود به ترکیه می‌فرستد

دولت روسیه یک هیئت تحقیق را برای بررسی قتل سفیر این کشور در ترکیه به آنکارا اعزام می‌کند.

روز سه شنبه، ٣٠ آذر (٢٠ دسامبر)، سخنگوی دولت روسیه اعلام کرد که اعزام این هیئت در گفتگوی تلفنی ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، روسای جمهوری روسیه و ترکیه مطرح شد و دو طرف با آن موافقت کردند.

این هیئت هجده عضو دارد و وظیفه آن همکاری با ماموران تحقیق ترکیه در مورد حادثه قتل آندری کارلف، سفیر روسیه است که روز گذشته هنگام حضور در یک نمایشگاه عکاسی به ضرب گلوله کشته شد.

به گفته پلیس ترکیه، ضارب مولود آلتین‌تاش، ۲۲ ساله، عضو پلیس ضدشورش آنکارا بود که در تیراندازی ماموران پلیس کشته شد. او عضو نیروی پلیس ضد شورش ترکیه بود و هنگام تیراندازی به سوی سفیر روسیه، شعار “الله اکبر” سر داد و به ترکی فریاد می‌کشید: “حلب را فراموش نکنید، سوریه را فراموش نکنید.”

مقامات ترکیه از بازداشت شش نفر در ارتباط با این واقعه خبر داده‌اند اما هنوز از ارتباط احتمالی این فرد با گروه‌ خاصی خبری نداده‌اند. به نظر می‌رسد که انگیزه احتمالی کشتن سفیر روسیه، اعتراض به دخالت نظامی آن کشور در جنگ سوریه و عملیات اخیر در حلب باشد.

رئیسان جمهوری ترکیه و روسیه با محکوم کردن این حمله، گفته‌اند که انگیزه آن آسیب زدن به روابط دو کشور بوده است.

هفته گذشته، در پی توافق دولت های روسیه و ترکیه، در حلب آتش بس برقرار شد تا زخمی‌ها و شورشیانی که در بخشی از این شهر به مقاومت در برابر نیروهای دولتی و متحدان آنان مشغول بودند همراه با اعضای خانواده خود از این شهر خارج شوند.

روسیه گفته است در نظر دارد به منظور پایان دادن به جنگ سوریه، گفتگوهایی را با حضور نمایندگان دولت و “مخالفان” تشکیل دهد. دولت ترکیه از برخی از گروه‌های مسلح مخالف حمایت می‌کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفته است: “این جنایت فقط یک پاسخ دارد: تشدید جنگ علیه ترور، و راهزنان این را حس خواهند کرد.” آقای پوتین افزوده است که هیئت اعزامی به ترکیه از ماموران نهادهای مختلف تشکیل یافته و تحقیقات پیرامون این قتل را “با همکاری شرکای خود در ترکیه” آغاز خواهد کرد.

اگرچه رئیسان جمهوری ترکیه و روسینه هدف ضارب سفیر روسیه را تیره کردن روابط دو کشور دانسته‌اند، اما این واقعه می‌تواند با ایجاد یک دشمن مشترک، باعث نزدیکی آنان شود و شاید هم زمینه نوعی تفاهم بر سر بحران سوریه را ایجاد کند.

روابط دو کشور که به خاطر حمایت از دو طرف درگیری در جنگ داخلی ترکیه به سردی گراییده بود، ظس از آغاز حملات هوایی روسیه در سوریه و سرنگونی یک فروند هواپیمای روسی در مرز سوریه و ترکیه تیره شد. اما در ماه‌های اخیر، دو طرف جهت بهبود روابط تلاش کرده‌اند که یکی از نتایج آن، توافق آتش‌بس در حلب بوده است.

در خبری در همین مورد، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران که برای گفتگو با مقامات روسیه به مسکو سفر کرده بود همراه با وزیر خارجه آن کشور نسبت به سفیر مقتول روسیه در ترکیه ادای احترام کرد.

منبع : بی بی سی

۲۰٫۱۲٫۲۰۱۶

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*