خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / یونسکو تندیس ۳۵ متری بودای بامیان را بازسازی می‌کند

یونسکو تندیس ۳۵ متری بودای بامیان را بازسازی می‌کند

مقام‌های محلی و مردم بامیان از تصمیم یونسکو به بازسازی یکی از تندیس‌های بودای بامیان ابراز خوشی می‌کنند. مقام‌های اداره محلی بامیان می‌گویند که سازمان یونسکو تصمیم به بازسازی تندیس ۳۵ متری شهمامه گرفته است.

این تصمیم در «سیزدهمین نشست متخصصان امور حفاظت از میراث‌های فرهنگی بامیان» که هفته گذشته از سوی سازمان یونسکو در شهر مونشن آلمان برگزار شده بود، نهایی شده‌ است. کارشناسانی که در این نشست حضور داشتند در مورد نحوه تطبیق بهتر ماستر پلان فرهنگی بامیان هم به نتایجی دست یافته‌اند.

محمد‌ طاهر زهیر، والی بامیان که در این نشست اشتراک کرده بود، به دویچه وله گفت که تطبیق درست فیصله‌های این نشست برای آینده این ولایت اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد:« باز‌ساخت تندیس شهمامه می‌تواند در جهت احیای صنعت گردشگری در بامیان و به تبع آن رشد اقتصاد باشندگان این ولایت، نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.»

آقای زهیر افزود که متخصصان و باستان‌شناسان چندین کشور، در نشست دیگری که در ماه سپتمبر سال آینده میلادی در شهر توکیوی جاپان دایر می‌گردد، در مورد اینکه این تندیس به صورت فزیکی و یا هم با شعاع لیزری باز‌سازی‌گردد، تصمیم خواهند گرفت.

بازسازی تندیس‌های بزرگ ویران شده بودا در بامیان که در ماه مارچ سال ۲۰۰۱ میلادی با سقوط این ولایت به دست طالبان در چند شبانه روز تخریب شدند،‌از موضوعاتی است که پس از استقرار نظام جدید در افغانستان، همواره از سوی فرهنگیان بامیان و نیز باستان‌شناسان کشورهای مختلف مطرح شده است. آنان با ابراز خرسندی از پذیرش این طرح از سوی سازمان یونسکو، آن را مهم‌ترین تصمیم در خصوص حفاظت از آثار تاریخی افغانستان خوانده‌اند.

موسی شفق قومیاری از فرهنگیان بامیان می‌گوید که عملی شدن این تصمیم می‌تواند بار دیگر بامیان را به یکی از مراکز گردشگری معروف در سطح دنیا مبدل سازد: «زمانی که صنعت گردشگری در بامیان رشد کند، ساکنان محروم این ولایت و نیز دولت محلی و مرکزی از سود سرشار حاصل از آن که حتا می‌تواند بر اقتصاد ملی تاثیر بگذارد، بهره‌ببرند.»

آرزوی دیرینه‌ای که به واقعیت می‌پیوندد

تخریب تندیس‌های بودا در بامیان، رویدادی سیاه و فراموش نشدنی برای شهروندان‌این ولایت است. آنان که تا کنون هم در سوگ نابودی این شاهکارهای بی‌نظیر تاریخی هستند و خواستار مجازات عاملان این رخداد ناگوار، از تصمیم سازمان یونسکو مبنی بر بازساخت یکی از این تندیس‌ها سخت شادمان شده‌اند.

قربان یکی از شهروندان بامیان با خوشی بسیار از این تصمیم استقبال می‌کند: «سال‌ها آرزوی این را داشتم که این نماد‌های تخریب شده بامیان و افغانستان بازسازی شوند. چنانچه این آرزو برآورده گردد، نه تنها مردم بامیان بلکه شهروندان سراسر کشور، خوشحال خواهند شد.»

بامیان از مناطق باستانی در مرکز افغانستان است که هزاران اثر از تمدن‌های کهن و راز‌های ارزشمند‌آن‌ها را در سینه خود نگهداشته‌است. سازمان یونسکو در تداوم برنامه‌های خود برای حفاظت از این آثار گران‌بها، برای تحکیم رواق تندیس بزرگ صلصال و بازسازی‌شهر‌های تاریخی غلغله، ضحاک و چهل‌برج  نیز ابراز آمادگی کرده است. این سازمان همچنان متعهد شده است تا بر اساس ماستر‌پلان فرهنگی بامیان، ساحات اطراف شهر غلغله و دو تندیس ویران شده بودا را به عنوان موزیم سر‌‌باز و غیر منقول آثار باستانی اعلام کند.

زمان احمدی، بامیان

تاریخ ۱۶٫۱۲٫۲۰۱۶

منبع : دویچه ویلی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*