خانه / خبرها / شبکه خط آهن افغانستان تا سال ۲۰۳۰ تکمیل می شود

شبکه خط آهن افغانستان تا سال ۲۰۳۰ تکمیل می شود

طرح جامع راه آهن افغانستان که براساس برنامه تهیه شده حدود ۵۵۵۵ کیلومتر است

اداره خط آهن افغانستان می‌گوید خوشبین است که براساس برنامه تهیه شده تا سال ۲۰۳۰ شبکه خط آهن این کشور را تکمیل کنند.

عبدالباری صدیقی، رئیس خط آهن افغانستان امروز دوشنبه ۱۵ قوس (آذر) در یک نشست خبری گفت بر اساس برنامه ملی خط آهن افغانستان، شبکه خط آهن این کشور حدود ۵۵۵۵ کیلومتر است که افزون بر وصل کردن ولایات این کشور، افغانستان را به خطوط آهن همسایه‌ها و بعدا به کشورهای منطقه و اروپا وصل می‌سازد.

آقای صدیقی می‌گوید در صورت موجودیت چالش‌هایی چون ناامنی، نبود سرمایه گذاری کافی و مشکلات فنی، آنها امیدوارند دست‌ کم تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۳ هزار کیلومتر شبکه خط آهن افغانستان را تکمیل سازند.

به اساس این اولویت‌بندی اداره خط آهن، هفتاد درصد انتقالات این کشور از مسیر این خطوط صورت خواهد گرفت.

رئیس اداره خط آهن افغانستان می‌گوید ساختن خطوط آهن، نیازمند به سرمایه‌گذاری بزرگی است.

به گفته او، در یک مسیر عادی بودجه ساخت یک کیلومتر خط آهن بین ۱.۵ میلیون تا ۱.۷ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

او می‌گوید که بانک توسعه آسیایی بزرگترین کمک کننده آنها در پروژه‌های ساخت خط آهن است. به گفته وی، کشورهای دیگر چون ایران، چین، ترکمنستان، ایتالیا و تاجکستان نیز برای سرمایه گذاری در این بخش ابراز علاقمندی کرده اند.

خوشبینی مقامات افغانستان برای ساخت هزاران کیلومتر خط آهن در حالی صورت می‌گیرد که اکنون شبکه خط آهن این کشور محدود است.

آقای صدیقی می‌گوید در حال حاضر تمام خط آهن موجود در افغانستان شامل ۷۵ کیلومتر خط آهن بین حیرتان- مزارشریف است، ۶۲ کیلومتر خط آهن نیز بین خاف ایران الی هرات افغانستان زیر کار است که هفتاد درصد آن تکمیل شده و ۳.۵ کیلومتر از خط آهن ۹۰ کیلومتری عطامراد ترکمنستان – افغانستان در بندر آقینه و خط آهنی از گذشته در بندر تورغندی است.

اما محمود بلیغ وزیر فواید عامه افغانستان می‌گوید خط‌وط موجود آهن‌ همین حالا وابستگی افغانستان را به یک یا دو مسیر موجود برای انتقالات تجارتی از بین برده است.

اشاره غیرمستقیم آقای بلیغ به وابستگی افغانستان به کشور پاکستان است. این کشور بارها به خاطر جنجال‌های سیاسی موانعی را برای تجارت افغانها از مسیر کشورش ایجاد کرده که خسارات هنگفتی به بار آورده است.

عمده ترین پروژه‌های خط آهن در افغانستان

وزیر فواید عامه مشخصا به خط آهن ترکمنستان – افغانستان اشاره کرده و می‌گوید این خط آهن افغانستان را به ترکمنستان و از آن طریق به کشورهای آسیای میانه و از طریق گرجستان و آذربایجان به اروپا وصل می‌سازد.

این خط آهن هفته گذشته از سوی سران دو کشور افتتاح شد.

او همچنین خط آهن خاف ایران – هرات را راهی برای وصل شدن آسان تر به بندر چابهار می‌خواند.

وزیر فواید عامه همچنین به آغاز تجارت با چین از راه خط آهن مزار شریف الی ازبکستان اشاره کرده و می‌گوید به زودی با امضای سه موافقتنامه مشکلات ترانزیتی با ازبکستان نیز حل خواهد شد.

آقای بلیغ از پروژه پنج جانبه خط آهن به عنوان بزرگترین پروژه خط آهن در افغانستان یاد کرده و می‌گوید مطالعات این پروژه که شامل ۲۲۰۰ کیلومتر خط آهن است، تکمیل شده است.

این خط آهن قرار است از چین شروع و پس از گذشتن از قرقیزستان، تاجیکستان و افغانستان به ایران ختم شود. ۵۰ درصد این خط آهن در افغانستان اعمار خواهد شد.

او همچنین به برنامه خطوط آهن در شرق و جنوب بین پاکستان تا تورخم و سپین بولدک تا پاکستان اشاره کرده و می‌گوید در حال مذاکره با پاکستان هستند تا این خطوط آهن را از کمک این کشور اعمار کنند.

وزیر فواید عامه افزود که قرار است در کنار پروژه انتقال گاز تاپی، خط آهنی نیز همراه با آن در این مسیر ساخته شود.

۵ دسمبر ۲۰۱۶

منبع : بی بی سی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*