خانه / سیاست / تحلیل ها و دیدگاه ها / هنوز تاپه بنیادگرایی در پیشانی من است

هنوز تاپه بنیادگرایی در پیشانی من است

عبدالحفیظ منصور، از اعضای مجلس نمایندگان که اخیرا با اعلام این که در برخی از مساجد و دانشگاه‌ها تروریست تربیه می‌شود و خیلی از جوانان بدلیل تدریس ثقافت اسلامی در دانشگاه‌ها به اعمال تندروانه رو می‌آوردند، می‌گوید که این اظهاراتش در مخالفت با ارزش‌های اسلامی نیست و او هنوزهم تاپه(مهر) بنیادگرایی را در پیشانی خود دارد.

این عضو مجلس نمایندگان روز چهارشنبه گذشته در جلسه عمومی مجلس گفت که در اکثریت مساجد افکار تندروانه پخش می‌شود و این مساله مبارزه نیروهای امنیتی با گروه‌های ترروریستی را در افغانستان دشوار ساخته است. آقای منصور امروز یکشنبه نیز، اظهارات اخیر خود در مجلس نمایندگان را تکرار کرد اما گفت که او خواهان اصلاح مضامین ثقافت اسلامی در دانشگاه‌ها است.
به گزارش پیام آفتاب به نقل از اسپوتنیک، آقای منصور می‌گوید که استراتژی مبارزه با تروریزم نیازمند تجدید نظر است. او تاکید کرد که در کنار تقویت نیروهای امنیتی افغانستان، مراکزی که دیروز در پاکستان تروریست تربیه می‌کردند، امروز لانه‌هایی در داخل برخی از مساجد پیدا کرده‌اند. وی با اشاره به این مراکز گفت: «از امکانات دولت ما و از امنیتی که در اینجا هست، این‌ها سو استفاده می‌کنند و اذهان بعضی از مردم و جوانان ما را دارند به سوی اعمال تروریستی می‌کشانند.»
حفیظ منصور در کنفرانس خبری امروزی خود از برخی از رسانه‌ها درباره بازتاب اظهاراتش در روز چهارشنبه در جلسه عمومی مجلس نمایندگان انتقاد کرد و گفت که رسانه‌ها از زبان وی تمام مساجد را متهم به تدریس افکار تندروانه کرده‌اند. وی گفت: «بیش از ما در زمان مقاومت، علما بیشتر درگیر طالبان بودند. بسیاری از علما سر گروه بودند. سرگروه فدایی که در جبهه شمال می‌جنگید، یک عالم دینی بود. بیش از ما این‌ها(علمای دینی) فتوا دادند که ریشه دین را این‌ها (طالبان) نابود می‌کنند. قصه سر این است که این مراکز لانه‌های در درون افغانستان در بخشی از ولایات و در برخی از مساجد داشته‌اند.»
عبدالحفیظ منصور در عین‌حال تاکید کرد: «وقتی که در باره ثقافت اسلامی اصرار داشتیم و اصرار کردیم وارد نصاب شد، بسیاری از این مفتیان عزیز جوان یا تولد نشده بودند یا کودک بودند. آنها خبر ندارند من که حرف می‌زنم هنوز تاپه بنیادگرایی در پیشانی من است. منصور بنیادگراست، او خبر ندارد.»
حفیظ منصور این اظهارات را در برابر واکنش‌های شماری از علمای دینی و استادان ثقافت اسلامی در دانشگاه‌ها پس از اظهارات روز چهارشنبه‌اش در مجلس نمایندگان بیان کرد. آقای منصور تاکید کرد که ثقافت اسلامی باید اصلاح و تکمیل شود.
حفیظ منصور که خودش نیز در یکی از دانشگاه‌ها مضمون ثقافت اسلامی را تدریس می‌‌کند، افزود که هم اکنون ده‌ها استاد که این مضمون را تدریس می‌کنند، از محتوای مضمون ثقافت اسلامی شکایت دارند. به گفته آقای منصور، این استادان گفته‌اند که محتوای مضمون ثقافت اسلامی جوابگو نیست و آنان هم اجازه اصلاح آن را ندارند. با این‌حال، وی تاکید کرد مضمون ثقافت اسلامی که امروز در تمام دانشگاه‌های افغانستان به عنوان یکی از مضامین اصلی تدریس می‌شود، باید جوابگوی نیازمندی‌های امروزی باشد.
به گفته او، دیگر مضامین در دانشگاه‌ها به دانشجویان قوت اما مضمون ثقافت اسلامی جهت می‌دهد. این عضو مجلس نمایندگان همچنین با اشاره به برخی از شواهد موجود در باره وجود افکار تندروانه در افغانستان، از جمله راه‌اندازی تظاهرات سال گذشته شماری از دانشجویان دانشگاه ولایت ننگرهار در حمایت از گروه تروریستی داعش، بازداشت شد یک تن از استادان دانشکده شرعیات دانشگاه کابل، انجام حملات تروریستی در برخی از مساجد و اماکن مقدس، افزود که برخی از مقام‌های ارشد دولتی به ویژه عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی نیز از وجود افکار تروریستی برخی از گروه‌های فعال در دانشگاه‌ه خبر داده بود. حفیظ منصور تاکید کرد تا زمانی که این مراکز و مضامین‌ اصلاح نشود، تمدن اسلامی در معرض نابودی قرار می‌گیرد. بحث روی مسایل دینی در افغانستان تقریبا یک امر دشوار است و هرگاه کسی روی این مسایل صحبت کند، فورا توسط برخی از علمای دینی و گروه‌های افراطی تفکیر می‌شود. اظهارات روز چهارشنبه حفیظ منصور در مجلس نمایندگان نیز، واکنش‌های گسترده‌ای مثبت و منفی در قبال داشت. برخی از روحانیون تندرو از این اظهارات به عنوان دین‌ستیزی یاد کرده‌اند.

يکشنبه ۷ قوس ۱۳۹۵

منبع :پیام آفتاب

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*