خانه / خبرها / افتتاح خط آهن آقینه

افتتاح خط آهن آقینه

رؤسای جمهوری افغانستان و ترکمنستان خط آهن آقینه را روز دوشنبه افتتاح کردند. افغانستان انتظار دارد که این خط آهن به مسیر بدیل تجارتی و ترانزیتی تبدیل شده و از وابستگی‌اش به بنادر پاکستان کاسته شود.

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و همتای ترکمنستانی‌اش قربانقلی بردی محمدوف صبح دوشنبه ابتدا در مراسم افتتاح بخش نخست این خط آهن که در ترکمنستان برگزار شده بود، اشتراک کردند.

سپس هر دو رئیس جمهور همراه با شماری دیگر از مقام‌های دولتی، سوار یک قطار شده و به شهر بندری آقینه افغانستان رفتند و طی مراسمی این خط آهن را افتتاح کردند.

رئیس جمهور افغانستان در مراسمی با حضور چندین تن از اعضای کابینه و مقام‌های دو کشور، افتتاح این خط آهن را «یک روز تاریخی برای افغانستان و مردمش» عنوان کرد.

همچنین قربانقلی بردی محمدوف، رئیس جمهور ترکمنستان در این مراسم گفت که خط آهن اتامراد امام نظر – آقینه «می‌تواند نقش کلیدی در تجارت میان دو کشور بازی کند.»

این خط آهن از منطقه اتامراد امام نظر ترکمنستان تا بندر آقینه افغانستان در سه و نیم کیلومتری مرز مشترک دو کشور امتداد دارد. مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان گفت که این دومین خط آهنی است که افغانستان را به ترکمنستان و چهارمین خط آهنی است که افغانستان را به خارج وصل می‌کند.

خطوط آهن دیگر افغانستان را با ازبیکستان و چین وصل می‌کند و یک خط آهن با ایران نیز زیر کار است. قوقندی گفت: «خطوط آهن برای کشورهای محاط به خشکه‌ای مانند افغانستان نقش حیاتی دارند.»

شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان به دویچه وله گفت که با افتتاح این خط، یک مسیر جدید تجارتی و ترانزیتی به روی افغانستان باز شده است.

به گفته مرتضوی، افغانستان پیش از این به اندازه زیاد به مسیر تجارتی پاکستان متکی بود و تاجران افغان در بنادر پاکستان همواره با چالش‌هایی مواجه بودند.

مرتضوی گفت: «خوشبختانه طی دو سال تلاش صورت گرفته است تا مسیرهای جدید باز شوند؛ مسیر چابهار و خط آهن ایران به هرات، خط آهن ترکمنستان به هرات، خط آهنی که از چین به مزار شریف آمد و حالا هم خط آهن آقینه.»

مرتضوی در مورد سهولت‌های تجارتی که این مسیر فراهم می‌سازد، گفت: «سهولت‌هایی که ایجاد می‌کند این است که تاجران افغانستان می‌توانند طی سه روز اموال خود را به اروپا برسانند و هزینه‌ای که بابت کرایه پرداخت می‌کنند، در گذشته به پنج هزار دالر در هر تن می‌رسید که در آینده به یک هزار دالر کاهش خواهد یافت.»

۲۸ نومبر ۲۰۱۶

منبع : دویچه ویلی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*