خانه / خبرها / انتقاد رییس‌جمهور از وجود فرهنگ زن‌ستیز در نهادهای حکومتی

انتقاد رییس‌جمهور از وجود فرهنگ زن‌ستیز در نهادهای حکومتی

اشرف غنی رییس‌جمهور کشور، از اعمال خشونت بر زنان به عنوان یک «مشکل جدی ملی» یاد کرده می‌گوید که هنوز هم فرهنگ زن‌ستیزانه در نهادهای حکومتی وجود دارد.
آقای غنی که دیروز چهارشنبه در مراسم آغاز رسمی کمپاین پانزده روزه محو خشونت بر زنان با حضور ده‌ها تن از مقام‌های ارشد دولتی، فعالان حقوق زن و نمایندگان برخی از نهادهای بین‌المللی در ارگ ریاست‌جمهوری صحبت می‌کرد، گفت: «متاسفانه امروز نیز یک بخش عمده خشونت بر زنان به اساس فرهنگ زن‌ستیز در اداره‌های حکومتی صورت می‌گیرد که شامل تهدید و جلوگیری از حضور زنان در ادارات می‌شود. تبعیض منفی هنوز هم دوام دارد.»
رییس‌جمهور غنی تاکید کرد که او شکایت زنان از روند «سی.‌بی.‌آر» را نیز دریافت کرده و گفت که وجود فرهنگ زن‌ستیزانه در نهادهای حکومتی قابل قبول نیست. رییس‌جمهور گفت: «این برخورد قابل تحمل نیست و مکلفیت تمام ما است تا در رفع و تغییر این فرهنگ زن‌ستیز تلاش کنیم. دولت وسیله ایجاد فرصت و مساویانه است، دولت وسیله تطبیق قانون اساسی است و فرهنگ زن‌ستیز تخلف و تمرد از قانون اساسی و از روحیه ملی ما است. بنا بر این، همه باید بدانند که این روحیه باید تغییر کند و این فرهنگ قابل تغییر است.»
رییس‌جمهور هم‌چنین گفت: «خشونت بر زنان تنها به این خلاصه نمی‌شود، فروختن خواهر و دختر در بدل مقداری از پول، یک شکل نادرست خشونت است که متاسفانه در جامعه ما هنوز هم به مشاهده می‌رسد. ندادن میراث به زنان، سلب حقوق مالی آنان، محروم‌کردن دختران از تعلیم، عروسی‌های جبری، عروسی‌کردن دختران کم‌عمر اشکال مختلف دیگر خشونت می‌باشد و ما باید بر اساس دستورهای دین خود و حقوق انسانی با آن مبارزه کنیم و آن را از بین ببریم.»
اشرف ‌غنی هم‌چنین با اشاره به نزدیک‌شدن روز جهانی محو خشونت‌ بر زنان گفت که تجلیل از مقام زن باید به عنوان زن و شخصیت مساوی با مرد صورت گیرد. وی تاکید کرد که زن شخصیت درجه اول است و به عنوان زن مورد احترام همه است. رییس‌جمهور افزود: «اجماع جهانی، منطقه‌ای، اسلامی و بالآخره اجماع ملی که بر اساس فرمایش قانون اساسی صورت می‌گیرد این است که زن شخصیت درجه اول است و به حیث زن مورد احترام همه می‌باشد و [بر] سر [مساله‌ی] نقشش به‌حیث زن، به‌حیث یک شهروند، این دولت، حکومت وحدت ملی کاملاً مصمم است.»
رییس‌جمهور مدعی است که نهادهای عدلی و قضایی کشور نسبت به وضعیت زنان زندانی توجه بیشتر دارند. به گفته او، در حال حاضر کم‌تر از نه‌صد زن در زندان‌ها به سر می‌برند و در هر فرمانی که به مناسبت‌های مختلف برای آزادی و تخفیف مدت حبس زندانیان صادر می‌شود، زنان بیشتر از این تخفیف‌ها برخوردار می‌شوند. اشرف غنی می‌گوید: «در هر فرمانی نه تنها برای هشت ما یک تخفیف خاص تعیین شده بلکه در هر فرمان عفو ما درخواست کردیم که برای زنان توجه خاص شود و برای اجماع که در دستگاه عدلی و قضایی ما هست، به نتیجه رسیده‌اند که برای یک زن یک سال حبس مساوی به دو سال حبس برای مرد تلقی شود.»

سیما سمر الگویی برای زنان
اشرف غنی در سخنرانی امروزی خود از شماری از فعالان حقوق زن به ویژه داکتر سیما سمر رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر قدردانی کرد و گفت که خانم سمر الگویی برای تمام زنان در افغانستان شده است. رییس‌جمهور غنی گفت: «امروز از همه فعالان مدنی زن و مرد که در راه حقوق زنان مبارزه کرده‌اند من از صمیم قلب تشکری می‌کنم و خاصتا از داکتر صاحب سیما سمر که الگویی برای زنان افغان شده و زندگی صدها و هزارها زن افغان راتغییر داده است، از صمیم قلب تشکری می‌کنم. تنها یک‌بار به جاغوری بروید و ببینید که زندگی کودکان و زنان چقدر تغییر کرده و زنانی که از داکتر صاحب الهام گرفته‌اند، دختران جوان ما با چه شجاعت و با چه فصاحت صحبت می‌کنند. امید است که هر کدام ما مثال داکتر صاحب سیما سمر را جدی بگیریم و اگر هر کدام ما صدها دختر را توان‌مند ساخته نمی‌توانیم، حد اقل یک تا ده تن را توان‌مند ساخته می‌توانیم و این مبدل به یک موج عظیم خواهد شد.»
هم‌چنین عبدالله عبدالله رییس اجرایی کشور نیز خشونت بر زنان در افغانستان را گسترده توصیف کرده گفت که زنان از درون خانه تا اجتماع و محیط کار مورد انواع خشونت قرار می‌گیرند. رییس اجرایی این خشونت‌ها را «نفرت‌انگیز» توصیف کرده گفت که اعمال چنین خشونت‌هایی به روان مردم، سلامت و آینده کشور صدمه می‌زند. رییس اجرایی کشور می‌گوید: «هر کدام ما در هر جا و مقامی که هستیم، در زمینه محو خشونت بر زنان مسوولیت داریم و اگر هر کدام ما دست به کار شویم، این وضعیت تغییر می‌کند.»
در همین حال، دلبر نظری وزیر امور زنان، از خشونت‌ بر زنان به عنوان یک پدیده جهانی یاد کرده می‌گوید که از آغاز سال جاری تاکنون ۳۳۷۲ مورد خشونت بر زنان در افغانستان توسط این وزارت ثبت شده است. وی گفت که از این رقم ۸۷۴ مورد آن از طریق میانجی‌گری‌ و مصالحه حل شده و به ۱۱۸ مورد دیگر در محاکم استیناف ولایات رسیدگی شده است. وزیر امور زنان افزود که ۲۲۸ قضیه خشونت بر زنان از طریق دادگاه‌های ابتدایی نیز رسیدگی شده و قضایای متباقی در نهادهای عدلی و قضایی کشور تحت دوران قرار دارد.
وزیر امور زنان می‌گوید که سطح شکایات زنان از موارد خشونت بر خودشان بیشتر شده و آنان پس از این در برابر مظالم و خشونت‌ها خاموش نخواهند نشست و طلسم ترس و سکوت شکسته است.
هم‌چنین فاطمه یکی از خانم‌هایی که در ولایت بغلان مورد خشونت شوهرش قرار گرفته و از شش سال به این‌سو در یکی از خانه‌های امن زندگی می‌‌کند، از رییس‌جمهور خواست تا در باره بهبود وضعیت خانه‌های امن توجه بیشتری داشته باشد. این خانم خشونت‌دیده از رسانه‌ها انتقاد کرد و گفت که خانه‌های امن را مکان‌های بد معرفی کرده‌اند. وی تاکید کرد که زنان زیادی در این خانه‌ها زندگی می‌‌کنند و به مشکلات‌شان رسیدگی می‌شود.
هم‌زمان با راه‌اندازی کمپاین پانزده روزه برای محو خشونت بر زنان، رییس محابس گفته است که در حال حاضر ۸۹۷ زن در زندان‌ها به سر می‌برند و از این رقم، ۳۷۶ خانم با کودکان‌شان هستند.

پنج شنبه ۴ قوس ۱۳۹۵

منبع : هشت صبح

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*