خانه / خبرها / بازارهای خود را باز نگه خواهیم داشت

بازارهای خود را باز نگه خواهیم داشت

رهبران سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسیفیک، در آخرین روز از نشست پیرو، با صدور بیانیه‌ای گفته‌اند بازارهای خود را باز نگه داشته و با حمایت‌گرایی مقابله خواهند کرد.
همزمان مقام‌های چینی می‌گویند شمار بیشتری از کشورها خواستار پیوستن به مشارکت اقتصادی منطقه‌ای آن کشور هستند.
سران سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسیفیک در بیانیه خود اعلام کرده‌اند «ما به تعهدات خود برای باز نگه‌داشتن بازارهای خود و مقابله با هرگونه شکل از حمایت‌گرایی، پایبند می‌مانیم.»
«حمایت‌گرایی»، سیاستی اقتصادی ا‌ست که از جمله بر ایجاد محدودیت‌های وارداتی یا اعلام تعرفه بر کالاهای وارداتی متمرکز است و به شکلی در نقطه مقابل تجارت آزاد قرار می‌گیرد.
به گزارش رادیو فردا، به نظر می‌رسد بیانیه پایانی سران کشورهای «همکاری‌های آسیا-پاسیفیک» در واکنش به برنامه‌های اقتصادی احتمالی دونالد ترامپ، رییس‌جمهور منتخب امریکا صادر شده باشد. البته بسیاری از مقام‌های ارشد، از جمله رییس‌جمهور مکسیکو یا نخست‌وزیر استرالیا، از بیان بدبینی کامل در مورد همکاری‌های اقتصادی در دوره ریاست‌جمهوری بعدی امریکا خودداری کرده‌اند.
بازار امریکا هر سال سه هزار میلیارد دالر کالا و خدمات وارد می‌کند. هزاران بنگاه تولیدی و ده‌ها میلیون شغل در خارج از امریکا به بازار این کشور وابسته‌اند و هیچ بنگاه و بانک معتبری در جهان وجود ندارد که با این بازار رابطه نداشته باشد.
آقای ترامپ از مدافعان سرسخت بازگرداندن ظرفیت‌ها و امکانات تجاری امریکا به خود آن کشور، نیز لغو یا مذاکره دوباره بر سر برخی از مهم‌ترین توافق‌های تجارت بین‌المللی آزاد با حضور امریکا، و تعیین تعرفه یا تعرفه‌های جدید است. به گفته رییس‌جمهوری منتخب ایالات متحده، این موضوع به حمایت از کارگران و کارکنان امریکایی و ایجاد فرصت‌های شغلی در آن کشور می‌انجامد.
از جمله توافق‌هایی که ترامپ مخالفت خود را با آن نشان داده، «پیمان ترانس-پاسفیک» است. پیمانی که بزرگ‌ترین از این دست در جهان است، ولی نتوانست رای کنگره آمریکا با اکثریت جمهوری‌خواه را به دست آورد. ۱۱ کشور در کنار ایالات متحده، سال‌ها برای دستیابی به این توافق دیدار و گفتگو کردند. این پیمان، چین را در بر نمی‌گیرد، و در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، از ابزارهای مقابله با گسترش و نفوذ چین در آینده توصیف می‌شد.
همزمان با اقدامات این ۱۲ کشور، پکن نیز اعلام کرده دست به ایجاد پیمانی با عنوان «مشارکت اقتصادی فراگیر منطقه‌ای» می‌زند که امریکا را در بر نمی‌گیرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*