خانه / خبرها / فضای متشنج مجلس نماینده گان افغانستان

فضای متشنج مجلس نماینده گان افغانستان

عدم حضور وزیر مالیه/ دارایی، آموزش و پرورش/معارف و ترانسپورت/ حمل و نقل در جلسه استیضاح، مجلس نمایندگان افغانستان را متشنج کرده است.

این سه وزیر که قرار بود امروز (یکشنبه ۲۳ عقرب/آبان) به دلیل “عدم مصرف بودجه” در مجلس نمایندگان حضور یابند، در زمان تعیین شده در مجلس حاضر نشدند.

بعد از چندین ساعت بحث داغ و تنش آلود، نمایندگان مجلس در نهایت به وزیرانی که باید در جلسه استیضاح حاضر می‌شدند تا یک ساعت دیگر از ۱۱:۳۲ به وقت محلی وقت دادند تا در مجلس حضور یابند.

نمایندگان تصمیم گرفتند که در صورت عدم حضور وزیران کابینه به صورت غیابی رای‌گیری و درباره ادامه کار آنان در وزارت خانه‌های مربوطه‌شان تصمیم می‌گیرند.

اختلافات
دیروز(شنبه ۲۲ عقرب) مجلس نمایندگان صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجه، نسرین اوریاخیل، وزیر کار و امور اجتماعی و محمود بلیغ، وزیر فواید عامه را روز استیضاح و به آنها رای عدم اعتماد داد.

دلیل استیضاح این وزیران مصرف کمتر از ۷۰ درصد بودجه، تخطی قانونی و عدم باز پرداخت پول پیش پرداخت که در نزد آنها است، عنوان شده‌است.

این تصمیم دولت باعث نگرانی مقام‌های حکومت وحدت ملی شد و شب گذشته ارگ ریاست جمهوری این اقدام مجلس را “غیر موجه” خواند.

وزیر دولت در امور پارلمانی نیز با ارسال نامه‌ای به مجلس نمایندگان خواستار تاخیر در روند استیضاح وزیران کابینه دولت وحدت ملی شده‌ است.

این مکتوب خشم نمایندگان را بر انگیخته و آنان در جلسه امروز مدعی شدند که دولت به صورت آشکار استقلال مجلس نمایندگان را زیر سئوال برده و به تصمیم آن احترام نمی‌گذارد.

دیشب محمد اشرف غنی، روسای کمیته های مجلس نمایندگان را به ارگ ریاست جمهوری دعوت و خواستار خویشتن‌داری مجلس در روند استیضاح وزیرانش شده بود.

امروز نیز شماری از نمایندگان اعلام کردند که روند استیضاح به دلیل وضعیت بحرانی کشور به تاخیر افتد.

شماری از نمایندگان در جلسه امروز هیات اداری مجلس نمایندگان را متهم کردند که در جلسه دیشب با رئیس جمهوری افغانستان معامله کرده‌اند.

عبدالرئوف ابراهیمی، رئیس مجلس نمایندگان افغانستان هر نوع معامله را رد کرد و گفت: “سوگند یاد می‌کنم که سر سوزنی معامله در کار نبوده است.”

او افزود که دیدار او با رئیس جمهوری به دلیل حفظ استقلال و اتوریته (اقتدار) مجلس نمایندگان بوده است.
محمداشرف غنی، رئیس‌جمهوری‌اسلامی افغانستان، شب گذشته با هیات اداری، روسای کمیسیون‌ها و گروه‌های پارلمانی مجلس نمایندگان در ارگ دیدار کرده بود.

براساس خبرنامه ارگ ریاست جمهوری که امروز (یشکنبه ۲۳ عقرب) به رسانه‌ها ارسال شده، آقای غنی و عبدالله عبدالله، رئیس‌اجرائی دولت وحدت ملی، در این جلسه گفته بودند که حکومت وحدت ملی متعهد به اصل آوردن اصلاحات و حسابدهی شفاف است و به اصل تفکیک قوا احترام قائل است.

آقای غنی گفته بود که انتظار حکومت این است که روند استیضاح وزرا به تعویق افتد.

او گفته بود که حداقل صد کشور جهان مشکل مصرف بودجه دارند که از این میان شماری اندک توانسته‌اند مشکل مصرف بودجه شانرا حل کنند، اما حکومت گام‌های عمده در راستای تطبیق بودجه و بهبود سیستم مالی و بودجوی کشور برداشته است ومصرف بودجه در سال ۱۳۹۵ به مراتب بهبود یافته‌است.

آقای غنی گفته بود که درصدد تقابل با مجلس نمایندگان نیست در دو سال گذشته ۳۰ نشست مشترک و مشورتی را با شورای ملی برگزار کرده است.

در این دیدار آقای عبدالله نیز گفته بود که سال ۱۳۹۴ سال دشوار بود و افغانستان در حالت خاص به‌سر می‌برد.

رئیس‌اجرائی افزوده بود: “نگرانی ما این است که تصمیم شما مبنی بر استیضاح وزرا سبب کُندی بیشتر در مصرف بودجه گردد، اگر راه‌حل مناسب برای بیرون‌رفت از چالش‌ها سنجیده شود، می‌تواند از بروز مشکلات به‌شکل بهتر آن جلوگیری کند.”

۱۳٫۱۱٫۲۰۱۶

منبع : بی بی سی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*