خانه / سیاست / تحلیل ها و دیدگاه ها / پنج تاثیر عمده پیروزی دونالد ترامپ بر دنیا

پنج تاثیر عمده پیروزی دونالد ترامپ بر دنیا

پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا می‌تواند رابطه آمریکا با دنیا را عوض کند. در اینجا نگاهی می‌کنیم به پنج مساله مهمی که تحت تاثیر این انتخاب قرار خواهند گرفت.

تجارت آزاد
اگر دونالد ترامپ سیاست‌های تجاری خود را عملی کند، ما شاهد بزرگترین تغییر در روابط تجاری آمریکا با باقی دنیا در چند دهه اخیر خواهیم بود. او هشدار داده که می‌خواهد تعدادی از توافق‌های تجاری موجود را لغو کند، از جمله قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی بین ایالات متحده، کانادا و مکزیک. او می‌گوید این قرارداد باعث از بین رفتن موقعیت‌های شغلی در آمریکا شده. او حتی گفته که آمریکا باید به خروج از سازمان تجارت جهانی هم فکر کند. او در عین حال موافق اعمال مالیات بر واردات است و صحبت از بستن مالیات ۴۵ درصدی بر کالاهای چینی و ۳۵ درصدی بر کالاهای مکزیکی کرده. او می‌گوید چنین قوانینی از انتقال فرصت‌های شغلی به مکزیک جلوگیری خواهد کرد.

تغییرات اقلیمی
ترامپ گفته که توافقنامه پاریس را که در دسامبر ۲۰۱۵ بین ۱۹۵ کشور امضا شد “لغو” خواهد کرد. او در عین حال قول داده تا کلیه کمک‌های مالی این کشور به برنامه‌های اقلیمی سازمان ملل را قطع کند. البته هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی قرارداد پاریس را لغو کند، ولی اگر آمریکا از جمع کشورهای امضاکننده خارج شود، یا اجرای برنامه‌های آقای اوباما در داخل کشور را متوقف کند، ضربه سنگینی به این توافقنامه وارد خواهد شد. آقای ترامپ خواستار افزایش استخراج سوخت‌های فسیلی و کاهش مقررات نظارتی است و می‌خواهد به سرعت ساخت خط لوله انتقال نفت از کانادا را که به کیستون اکس‌ال معروف است تصویب کند.

بستن مرزها
هرچند ترامپ در ابتدا مواضع سختی در قبال مساله مهاجرت گرفته بود، ولی موضع خود را به مرور زمان تغییر داده. لذا به سختی می‌توان پیش‌بینی کرد که آیا حرف‌های خود را عملی خواهد کرد یا آیا اصولا توان عملی کردن بعضی از حرف‌های جسورانه‌تر خود را خواهد داشت یا نه. او فعالیت‌های انتخاباتی خود را با وعده ساخت دیواری بین آمریکا و مکزیک شروع کرد و گفت یازده میلیون مهاجر غیرقانونی ساکن آمریکا را اخراج خواهد کرد. ولی حالا موضع خود را اندکی نرمتر کرده و گفته می‌خواهد “میلیون‌ها” مجرم ساکن ایالات متحده را اخراج کند و با باقی مهاجران غیرقانونی در فرصت دیگری برخورد خواهد کرد. او همیشه تاکید کرده که مکزیک خرج ساخت این دیوار را تقبل خواهد کرد، ولی در سفری که اخیرا به این کشور داشت حرفی از این پول نزد. او همچین گفته بود خواهان “ممنوعیت تمام و کمال ورود مسلمانان به ایالات متحده” است، ولی حالا می‌گوید این حرف صرفا یک پیشنهاد بوده و سیاست رسمی نیست و در عوض طرح “بررسی سختگیرانه” را مطرح کرده که بر شهروندان بعضی از کشورها اعمال خواهد شد. هنوز معلوم نیست کدام کشورها ممکن است شامل این طرح شوند.

پیمان ناتو
ترامپ انتقادات سختی به این اتحاد نظامی وارد کرده. به گفته او این پیمان از رده خارج شده و منفعت اعضای ناشکرش به سخاوت آمریکا بستگی دارد. او می‌گوید آمریکا دیگر استطاعت دفاع از کشورهای اروپایی – و البته آسیایی – را ندارد و اگر آن‌ها مخارج این کار را تامین نکنند، نیروهای آمریکایی را از این کشورها خارج خواهد کرد. البته انتقاداتی که آقای ترامپ مطرح می‌کند چیز جدیدی نیست. عدم تمایل خیلی از اعضای ناتو به به اختصاص حداقل ۲ درصد تولید ناخالص ملی به بودجه نظامی خیلی‌ها را عصبانی کرده. با این حال معلوم نیست که آیا او واقعا از این اتحاد نظامی که بنیاد اصلی سیاست خارجی این کشور در ۶۰ سال گذشته بود پا پس خواهد کشید یا نه.

روسیه
ترامپ ادعا کرده که می‌تواند تنش‌ها میان آمریکا و روسیه را کاهش دهد و از ولادیمیر پوتین به عنوان رهبری قوی که دوست دارد روابط خوبی با او داشته باشد تجلیل کرده. البته او فرای ابراز علاقه به اتحاد در جنگ علیه گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) حرف دیگری نزده. اما قصدش این است که بفهمد روس‌ها تا چه اندازه “معقول” اند و اطمینان دارد که آقای پوتین به او بیش از خانم کلینتون و آقای اوباما احترام خواهد گذاشت.

منبع : پایگاه خبری آفتاب

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*